In welk geval het eigenlijk een gezondheidswaarschuwing zou moeten krijgen.. wat jammer is.
Dat zou jammer zijn inderdaad. Misschien zou je wel een onderscheid moeten maken tussen de cultuuruiting zelf (mythe,SF) en de uitwerking die het op mensen heeft. De alu-hoedjes, die geloven in bepaalde mythologie en die e.e.a. willen doortrekken naar angstbeelden zijn een kleine minderheid van de SF-lezers. Doet die minderheid schade ? En komt hun pathogene drang wel uit de SF, of zit die drang al in de persoon, zoekt hij naar
een vorm om zich te uiten ? Wanneer een 15-jarige jongen de leraren en leerlingen op zijn school doodschiet, omdat hij fantaseert dat het vermomde
Transformers zijn.. was diezelfde jongen niet
ook een seriemoordenaar geworden, wanneer hij een ander irrationeel motief had gevonden ? Zoiets komt 1x voor in 20 jaar, maar om daarvoor preventieve maatregelen te gaan doorvoeren lijkt me overdreven. Bovendien kun je je afvragen, of de echte alu-hoedjes zich iets zullen aantrekken van jouw gezondheidswaarschuwingen. Die zijn immers op de verpakking geplakt door de machthebbers, om te voorkomen dat teveel mensen de
geheime kennis tot zich zullen nemen..
Of denken jullie dat het percentage mensen wat contact heeft verloren met de realiteit niet is toegenomen? Waren er in het Oude Griekenland ook duizenden mensen met paranoide waanbeelden, bijvoorbeeld dat de heersers reptiel wezens in vermomming waren of dat waterdamp in de hemel door vervloekingen van hun eigen heersers werden opgelegd? Dachten een vergelijkbaar percentage dat ze zelf nymfen en centaurs in mensen gedaante waren?
Volgens Max Weber neemt het af, omdat de wetenschap steeds meer puzzelstukjes van de werkelijkheid
onttovert... maar Weber was dan ook een aanhanger van het logisch positivisme. Ik denk dat het wel toeneemt, maar het is er altijd geweest.
Percentages weet ik niet, ik vraag me af of je die kunt bepalen. Voor de bevolking die kon lezen (ja, slechts duizenden), was het in elk geval verplicht leesvoer. Tijdens de ontwikkeling van de biologie en de medische wetenschap ontstond bijvoorbeeld het
Bestiarium. En rond die wezens een bepaalde mythologie, waarin mensen wilden geloven: ze hadden een beschaving op de zeebodem, ze waren bewakers van het kasteel, of bewoners van het donker bos, wat niemand durfde te betreden. Mensen konden bang gemaakt worden met griffioenen en vampiers. De religie wierp zich dan op als beschermer: het spreekwoordelijke kruis helpt natuurlijk altijd. Zo werd de "vrije" mythologie vervangen door een aan religie gebonden mythologie.
Zonder Spoetnik geen Star Trek, zonder Darwin geen Planet of The Apes.
Het genre verbreedt zich inmiddels. Vooral rond
spannende zaken, waarvan we de consequenties nog niet overzien. Zonder genetica geen Rosemary's baby. Heeft het bang zijn voor sommige SF-scenario's ook niet tot gevolg, dat meer mensen erover gaan nadenken ? Dat is m.i. noodzakelijk: wanneer ontwikkelingen alleen in de ivoren toren plaatsvinden en vervolgens direkt commercieel worden uitgenut.. Is het gevaar dan niet groot, dat dingen een eigen leven gaan leiden ? Binnenkort achterhaald - alle SF over androide robots. Mensen fantaseren er al 150 jaar over: robots, die niet van mensen te onderscheiden zijn. Sommige alu-hoedjes geloven, dat ze nu rondlopen, verbonden zijn met een Centrale Computer en macht uitoefenen over ons. Op termijn een reel gevaar, waar mensen bij de programmering van dergelijke robots rekening moeten houden. De SF-schrijver Asimov stelde daar zijn
drie wetten van de robotica voor op. Er is misschien een modus vivendi te bedenken.. maar wat zijn de beperkingen ? SF kan een inspiratiebron zijn, om daarover na te denken.
forums
Ook hier apologeer ik.. niet al die mensen zijn gek: er zijn m.i. ook veel
would be conspiracy schrijvers op internet, die zelf heel goed weten dat ze met fictie bezig zijn. Het voordeel van een internetforum is dat je onder avatar kunt opereren. En dat moderators kunnen ingrijpen.
Lx (SF-fan)