Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
sensor
Artikelen: 0

Re: energie en lading foton

Het experiment bestaat uit een batterij met twee magneten. Deze magneten zouden zgn gravity fotonen ontvangen en dan doorsturen naar de andere magneet. Tussen de magneten ontstaan dan TEM golven. Hoe kan een simpele magneet nou een ontvanger zijn voor deze bijzondere fotonen (als ze al bestaan) en tegelijkertijd TEM golven uitzenden. Het gaat dan ook nog eens over laagfrequente TEM golven met een frequentie van 60Hz. Normaal gesproken zitten dit soort golven in de buurt van GHZ range. Het enige wat je kunt meten in deze opstelling is laagfrequente stoor signalen (50Hz brom en zo).
Ruud1234

Ik vond het artikel ook niet echt overtuigend, maar er was wel een hoop moeite gedaan om het te schrijven.
Bovendien ben ik niet op de hoogte van wat er aan onderzoeksinstituten bestaat, dus het was lastig te beoordelen wat de waarde is van zo'n artikel.
Dat is het probleem van internet.
Er is heel veel informatie te vinden, maar het is lastig te achterhalen of die ook klopt.
Marko

Ruud1234 schreef: Ik vond het artikel ook niet echt overtuigend, maar er was wel een hoop moeite gedaan om het te schrijven.

Jawel, maar dit is de grotemensenwereld. Men krijgt geen punten voor "goed zijn best doen".

Bovendien vind ik dat ook tegenvallen. Een deel van de tekst is letterlijk hetzelfde als de tekst in een van de artikelen waar ze naar verwijzen, de tekeningen volgens mij ook, en binnen de tekst komt het ook een paar keer voor dat eenzelfde passage wordt hergebruikt.

Bovendien ben ik niet op de hoogte van wat er aan onderzoeksinstituten bestaat, dus het was lastig te beoordelen wat de waarde is van zo'n artikel.
Dat is het probleem van internet.
Er is heel veel informatie te vinden, maar het is lastig te achterhalen of die ook klopt.

Je hoeft jezelf niets te verwijten: je hebt aangegeven waar je je informatie vandaan hebt, zodat een ander weet waar je het over hebt, en zodát het mogelijk is om de fout boven water te halen.

In zijn algemeenheid mag je er wel vanuit gaan dat dit soort artikeltjes, die op iemands eigen website staan en niet op de site van een tijdschrift (te herkennen aan de titel "Journal of ... ", met bijbehorende opmaak en dergelijke) met een korrel zout kunnen worden genomen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
sensor

Het is altijd goed om kritisch naar artikelen over wetenschap te kijken. Het hier besproken artikel blijft niettemin een aardig artikel en ook wel interessant zeker als we het vergelijken met andere wetenschappelijke artikelen zoals die van bijvoorbeeld voormalig Prof Diederik Stapel over vleeseters. Kortom er zijn geen richtlijnen aan te geven voor verkeerd wetenschappelijk onderzoek behalve dan deze met kritisch blik te bekijken.

Als het gaat om fotonen is het foto-elektrisch effect een eenvoudige verklaring voor de eigenschappen van de fotonen. Het hoogfrequente blauwe licht krijgt wel elektronen los uit een metalen plaat maar lager frequent rood licht niet  Als we dan bedenken dat het foton eigenlijk een samengesteld golfpakketje is dan zien we gemakkelijk dat hoogfrequente golven ofwel meer golven in een seconde makkelijker elektronen losmaken dan laagfrequente golven. Meer golven meer energie, een foton is dus gewoon een energiepakketje.
Ruud1234

Toch zit ik nog wel met een vraag over dat foton.
Als dat electron door een foton naar een hogere baan wordt geschoten en dit niet door ladingen/ een electrische kracht gebeurt, wat is dan wel de werkzame kracht die de energie van het foton op het electron overbrengt?
Een simpele botsing zullen we maar uitsluiten.
sensor

Uiteindelijk wordt alles in en rondom het atoom bepaald door de schrödinger vergelijking maar het lijkt inderdaad op een simpele botsing die zorgt voor de verstoring en een zgn quantum sprong van het electron.
Moab

Ruud1234 schreef: Toch zit ik nog wel met een vraag over dat foton.
Als dat electron door een foton naar een hogere baan wordt geschoten en dit niet door ladingen/ een electrische kracht gebeurt, wat is dan wel de werkzame kracht die de energie van het foton op het electron overbrengt?
Een simpele botsing zullen we maar uitsluiten.
niet zo eenvoudig uit te leggen , de "kracht" van een foton .
srry als het te lang is .

Een elektron met zijn lading ' q-'  heeft zijn eigen EM-veld (elektromagnetisch-veld) en " voelt ,zit in ,word aangetrokken "door het EM-veld van lading 'q+' van een proton.

Het EM-veld is verantwoordelijk voor afstoting of aantrekking ,
niet dat er constant fotonen tussen  de ladingdragers heen en weer schieten.
Fotons zijn bewegende veranderingen in de waarden van het EM-veld ,
Een foton die dan in interactie kan gaan met andere systemen (bv elektron ) , informatie over veranderingen in het veld
kan er toe leiden dat de elektron zijn waarde veranderd naargelang het gewijzigd EM-veld configuratie. 

in al zijn eenvoud  "de rol van Fotonen" 
de "deeltjes" die de EM-kracht overdragen tussen ladingen ?? 
niet in de zin van " ze veroorzaken alle aantrekking of afstoting "
zie ze meer in de vorm van "krachtdragers" die informatie over veranderingen in de waarden van het EM-veld meedragen
en deze veranderingen in de veldwaarden hebben op hun beurt een invloed op de kracht die andere systemen "ervaren"

elke foton die we op ons netvlies ontvangen is afkomst van een verandering in het EM-veld ergens doordat 
een elektron zijn waarden heeft gewijzigd,
en een elektron op ons netvlies heeft door deze informatie (afkomstig van een foton)
zijn waarde veranderd  te compensatie van het gewijzigd EM-veld

The Electromagnetic Field Theory  ( http://www.plasma.uu.se/CED/Book/ )
Nullius in Verba
Ruud1234

Waarschijnlijk zal ik die interactie tussen het foton en het electron gewoon moeten accepteren als een feit.
Maar reageert het foton met het electron, of met het totale electrische veld binnen het atoom.
Het foton hoeft namelijk niet altijd de passende energie voor het buitenste electron te hebben, maar kan ook genoeg energie hebben voor een ander electron.
Er lijkt overigens een verschil te bestaan tussen de fotonen binnen het electrische veld en het electron afgegeven door een electron dat naar een lagere baan springt.
Binnen dat electrische veld kunnen fotonen in 3 dimensies vliegen.
Bij dat electron dat door dat electron wordt afgegeven, is sprake van 1 foton, dat ook maar 1 kant uit gaat.
Alle andere richtingen zullen niets merken van dat verspringende electron.
Bedankt overigens voor de link met dat boek, maar die formules zijn al heel lang geleden uit de kennisbank in mijn hoofd verdwenen, voor zover ze er ooit in hebben gezeten.

Terug naar “Natuurkunde”