Moderators: jkien, Michel Uphoff
@Flisk: Hoe verder een ster, hoe minder sterk we ze zien
De oorspronkelijke redenering was de volgende: men ging uit van een oneindig heelal, waar evenwichtig verdeelt ("homogeen en isotroop"), overal sterren zouden staan. Vanuit deze optiek is het zo dat er op elk punt van de sterrenhemel een ster zou staan, ook al worden die sterren onooglijk klein waargenomen. Dus op elk punt van de hemel zou 's nachts een ster te zien zijn, en bijgevolg een heldere hemel. Aangezien dit niet het geval is, besloot men dat het deze redenering fout was. (dus geen oneindig heelal met een evenwichtig verdeelde (oneindige) hoeveelheid sterren. Deze vaststelling lag aan de basis van een nieuwe visie op het heelal (big bang, begrensde ruimte etc...).Ik zie niet in waarom een oneindig oud/groot heelal zou zorgen voor een overdreven heldere nacht? (Flisk)
Ik heb deze reconstructie van de driedimensionele verdeling van de sterren(stelsels) in het heelal ook al gezien (de "hersendentrieten"). Maar ik vroeg me af of dit in strijd is met het ook algemeen erkende model van het heelal, waar de sterrenstelsels de rand vormen van een bolschil (waar men ervan uitgaat dat het heelal vertrekt vanuit een punt, en zich als de schil van een balon uitzet dus eerder ongeveer tweedimensionaal).Zie ook hier. (Uphoff).
Ow, ik denk dat je dat verkeerd gezien hebtcock schreef: Maar ik vroeg me af of dit in strijd is met het ook algemeen erkende model van het heelal, waar de sterrenstelsels de rand vormen van een bolschil (waar men ervan uitgaat dat het heelal vertrekt vanuit een punt, en zich als de schil van een balon uitzet dus eerder ongeveer tweedimensionaal).
cock schreef: Mijn kritiek hierop is, dat we enkel die stralen zien die ons oog bereiken, we zien dus al die sterren niet, maar enkel die waarvan we licht onvangen. De hoeveelheid licht die we ontvangen is derhalve afhankelijk van het waarnemingsorgaan (de lens) en dit is maar een klein deel van de totale hoeveelheid sterrenlicht.
We zullen het er wel over eens zijn dat de oerknal een zeer klein “punt” was dat zich explosief uitzette, omdat de ruimte zich uitzette. Althans dat is de (bijna) consensus.De oerknal is geen punt dat zich als de schil van een ballon uitzet! (317070)
Waarom zou bij een ontploffing, de ene massa achterblijven (zich dichter bij het beginpunt bevinden) op de andere massa, als alles voornamelijk uit waterstof bestaat?
omdat veel mensen hem bijzonder verwarrend vinden
Tempelier: Dan zegt dat niets over de hoeveelheid licht die in het gemeenschappelijk middelpunt uitkomt.