Ik ga het uitzoeken! Ik heb het de komende dagen best druk dus ik kan er nog niet mee aan de slag, ik kan wel een aantal dingetjes bestellen alvast, ik zal het forum blijven updaten.Thionyl schreef:@ Jo3. Welkom in de wereld van vele mogelijkheden en valkuilen.
Ook de LM317 is een IC, alleen met maar 3 pootjes. Aansluitingen ervan staat oa op Alldata. Typ "data LM317T" en dan de eerste PDF-file. Schema's staan daar ook en anders via circuitsonline. Of gewoon "schakelingen LM317T", dan krijg je heel veel plaatjes van schema's enz. ervan.
Ik zou zeggen koop 1 of 2 LM317T in een TO-220 behuizing. Lukt het met de eerste al, dat je spanning kan regelen, dan kun je de tweede gebruiken om de stroom regelbaar te maken ervan.
Wat je nodig hebt zijn: Een ca 2 A transformator 24V, een gelijkrichtbrug van ca 2 Amp, een condensator van 2000uF (40 Volt !! minstens) en een pot.meter , 2 kleine diodes en 2 ontstoor condensators (deze moet je wel zo dicht mogelijk bij de LM317 plaatsen) en wat weerstanden en een koelelementje van een stukje Aluminium. Voor de rest is je fantasie de enigste grens. Een leuk kastje, misschien een zekering of een Neon-lampje of een V en A- meter, busjes voor draden, (comp.)ventilator enz. Van alles kun je proberen, zelfs verlichte meters enz enz enz.
Volledig schema is ook te vinden op circuitsonline incl onderdelen. En uitleg kun je daar ook krijgen. Is een zeer betrouwbaar IC voor een regelbare spanning en zoals gezegd, kortsluitvast in gebruik. Mijn oude(re) heb ik super zwaar mishandeld en doet het al >20 jaar.
Veel onderdelen zijn via Marktplaats goedkoop te verkrijgen,maar er zal bij jou in de buurt toch ergens wel een winkel ervoor zijn? Zelfs setjes van deze voeding zijn in de verkoop (geweest??)
van Velleman ed.
Dat alles geld/moeite en tijd kost is duidelijk en ik ken jouw situatie niet. Maar een kastje ligt soms op zolder, bij huisvuil of via een metaalhandel of sloperij. enz enz. Dat je ook mechanisch moet werken is duidelijk. Maar zelfs op een plankje kun je het bouwen met draadjes en punaises ( dit voor effe proberen). Maar doe het, aangezien je het voor het eerst doet, vooral ruim.Later kan het altijd mooier. Printjes zelf maken kan, als je weet hoe, maar is ook te koop natuurlijk. Heb nog wel een printje liggen van zo'n schakeling, geef maar een PB dan stuur ik je die op tegen portokosten.
Tenslotte er is 230V aanwezig in zo'n reg.voeding, dus wel oppassen daarmee. Een trafo met gescheiden wikkelingen is duurder, maar wel veiliger, hoeft echter niet.
Hoor het wel en succes.
Maar basicly is dit mijn winkelwagen?
- 1/2x LM317T (TO-220 behuizing)
- Transformator ~2A & 24V
- Gelijksrichtbrug ~2A
- Condensator 2000uF (Min 40V)
- Pot meter
- 2x Kleine diode
- 2x Onstoor condensator
+ Weerstanden en een aluminium koelelement
Ik heb gekeken op futurlec, ik kan hier niet alles vinden, weet iemand evt. een leverancier die alles kan leveren? (een groter assortiment?)
ik bestel liever alles in 1 keer.
En bedankt voor de moeite natuurlijk!