Een pufje denk ik niet. Als je heel goed kijkt zie je dat de vlag al héél licht van de camera af beweegt als de astronaut nét in beeld komt.
Hier kun je het beter zien omdat de beelden bewerkt zijn:
http://www.youtube.com/watch?v=E4gbMT-Zs2Y
disclaimer: ik onthoud me van enigerlei conclusie, het gaat me puur om de observatie van de beweging ten tijde van dat de astronaut net in beeld komt
Daarom lijkt me ook de 'vlag wordt aangeraakt'-theorie praktisch uitgesloten.
Houden we eigenlijk nog 2 opties over: statische elektriciteit en trillingen via de grond. Hoewel ik op een ander forum een nog andere (banale) verklaring las: de stok was niet goed vastgezet waardoor deze zelf bewoog na een tijdje, doordat de zwaartekracht uiteindelijk de frictie van de twee vlagstokonderdelen overwon. Toevallig gebeurt dit dan op het moment dat de astronaut langs huppelt.
Zoals soms spontaan de deksel van je prullenbak dichtvalt en je je een hoedje schrikt (althans, dat gebeurt bij mijn prullenbakdeksel nog wel eens
).
Fotootje van de 2 verschillende stokonderdelen:
PS zou je bij statistische elektriciteit niet verwachten dat de eerste uitslag van de vlag richting de camera is (richting atronaut i.p.v. er vanaf? Of kan het zo zijn dat ze beiden dezelfde lading hebben en de vlag afgestoten wordt? Dan vind ik het weer gek dat de de amplitude van de uitslag náár de astronaut groter is dan van de astronaut af).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.