Ik vind die matrix-definitie logisch ondeugdelijk. Zo'n matrix bevat getallen, en geen producten van getallen. Men kan in een matrix wel producten schrijven, maar dat betekent dan dat de betreffende elementen van de matrix de uitkomst van die producten als waarde hebben. De onderstaande matrices A en B zijn identiek:
\( A \,\, = \,\, \left( \begin{array}{ccc} 1 & 2 & 3 \\ 4 & 0 & 6 \\ 3 & 1 & 6 \end{array} \right) \)
\( B \,\, = \,\, \left( \begin{array}{ccc} 1.1 & 1.2 & 6.1/2 \\ 2.2 & 0.9 & 3.2 \\ 3.1 & 1.1 & -3.-2 \end{array} \right) \)
Een definitie als lineaire afbeelding van een n-dimensionale euclidische ruimte in een n-dimensional euclidische ruimte is logisch zuiver, want iets is wel of niet een dergelijke afbeelding. De wijze waarop het betreffende wiskundige object (in dit geval een afbeelding) concreet wordt omschreven is irrelevant.
Dat het er in de wiskunde regelmatig anders aan toe gaat is voor mij steeds een grote hindernis: ik moet dan eerst voordat ik verder kan zelf op zoek naar logisch zuivere definities die wel in de haak zijn.