Laat ik me dan ook even in de discussie moeienSabenaguy schreef:
Misschien hebt u als >25 j leerkracht wat te veel oog voor het aanleren van formuletjes en werkmethodes maar een beetje te weinig voor het bijbrengen van inzicht. (Sorry, ik bedoel dit vooral een beetje schertsend, neemt u het aub niet te ernstig. Het is niet mijn bedoeling om u te kwetsen)
Het probleem met inzicht is dat dat voor iedereen een keer ophoudt. Voor de eersten houdt dat op zodra er cijfers achter de komma verschijnen, de volgende uitvallers krijg je zodra er twee variabelen tegelijk veranderen, en zo gaat dat door totdat uiteindelijk in de quantummechanica de knapste koppen niets meer begrijpen maar via een strakke aanpak toch aan samenhangende verklaringen kunnen komen.
En dus is één, en zeker niet onbelangrijk, doel in het middelbaar onderwijs de kinderen te leren een strakke aanpak te gebruiken. En ja, dat komt er twee jaar lang op neer ze gewoon rücksichtslos te dwingen élke berekening van voor tot achter volgens afgesproken regels uit te voeren en alleen al correcte stappen daarin te belonen. Want als dát verwaarloosd wordt houdt de rest ook vanzelf een keer op.
En nee, inzicht verwaarlozen we daarbij niet. Ten eerste is er sowieso inzicht nodig om een juiste formule te kiezen zodra de "sommetjes" een wat gecompliceerdere achtergrond krijgen, en ten tweede mag aangenomen worden dat behalve wat ik dan maar "formulevaardigheid" zal noemen ook inzicht aan bod komt in meer kwalitatieve vragen. Of dat toevallig in deze ene toets het geval is is immaterieel.
.Ik vrees dat u hier ongepaste conclusies trekt. Ik ben ook docent natuurkunde, en ik zou ongeveer evenveel punten hebben uitgedeeld. Ik kan u overigens verzekeren dat mijn fysicakennis rúim verder reikt dan de boekjes die in ons boekenfonds zitten. Indien u dit op een oudergesprek te berde zou brengen zou ik u uitnodigen mijn job over te nemen (waar u kennelijk toch al mee bezig bent), en anders simpelweg te accepteren dat ik uw dochter op déze wijze, en geen andere, fysica wens aan te leren, en indien u het daarmee niet eens bent een andere school voor uw dochter te zoeken. De directie verzoeken om een andere klas met een andere natuurkundedocent zou weinig helpen, om de doodeenvoudige reden dat we op dit gebied allen een wélafgesproken en weldoordachte didactiek toepassen. Met succes, en niet alleen op de eindexamens.Ik vrees inderdaad dat de kennis fysica van deze leerkracht niet veel verder reikt dan de standaardoplossingen die ze uit de boekjes haalt
Een probleem dat ik hier constateer is dat we allemaal op school hebben gezeten en dus allemaal verstand van onderwijs denken te hebben.