Benm schreef:
Dat is inderdaad het verschil. Pseudorandom geeft een reeks op het oog randominale getallen, maar na verloop van tijd komen die in exact dezelfde volgorde terug. Hoe lang die reeks is verschilt per systeem, maar als je bijvoorbeeld een biljard waardes opvraagt krijg je normaliter wel meerdere keren exact dezelfde sequentie (ook al is die op zich een miljoen of miljard tekens lang) achter elkaar.
Bij een dobbelsteen verwacht je geen exact gelijke sequenties van een miljoen uitslagen, zelfs niet als je een biljard keer gooit.
Bij echt -eindeloos- komt iedere sequentie een keer terug, maar als je een sequentie van een miljoen uitslagen wilt terugzien van een dobbelsteen denk ik dat die tot stof vergaan is voordat dat gebeurt.
De kans dat er na een biljard keer gooien twee de zelden rijen van een miljoen maal ontstaan is volgens mij uitermate klein.
Wel is het een vrij lastig sommetje.
Ook lijkt het me niet nodig dat elke rij terugkeert al is het wel waarschijnlijk, ook dat lijkt me en heel moeilijk sommetje.
Dat in de praktijk de steen slijt is slechts een praktische toevoeging.
WillemB schreef:
Een dobbel steen heeft een vaste vorm, en het gooien door een mens is ook beperkt tot een vast aantal bewegingen,
een dobbelsteen en een mens zijn niet oneindig random.
een computer is makkelijk te meten kan je eindeloos laten herhalen, maar mijn verwachting is dat bij het gooien van een dobbelsteen door een mens, vanwege dat de de dobbelsteen en de mens eindig zijn in hun vorm, er ook patronen ontstaan.
Dat is een praktische zaak,
Dus iets heel anders als waar je in #18 mee kwam.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.