Wouter_Masselink
Artikelen: 0

Re: Citroenzuur neerslag of biologische groei?

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Hoewel niet heel accuraat zijn de papieren pH strips heel handig en werken vlot. Zou je kunnen gebruiken om snel te controleren. Het hangt er een beetje vanaf hoe klein de hoeveelheden zijn die je nodig hebt: je zou een groter volume kunnen maken, hier ijsblokjes van maken en ontdooien wat je nodig hebt....
"Meep meep meep." Beaker
gast031

Staat genoteerd als mogelijke oplossing. 

Verder heb ik het vermoeden dat de sliert veroorzaakt wordt door de aanwezigheid van calciumzouten en dergelijke in het kraanwater, dit omdat calciumcitraat en ook calciumacetaat dat als ik deze zelf maak er heel snel een laag schimmel op de oplossing komt. Dit zou eventueel kunnen betekenen dat gedemineraliseerd water hier geen last van heeft omdat hier verder geen "voeding" in aanwezig is voor de micro-organismen buiten de zuurrest dan maar die alleen lijkt me niet zo gewenst voor de micro-organismen. 

Ik kan natuurlijk een fles citroenzuur aanmaken met gedemineraliseerd water en een week laten staan en kijken of dan ook een sliert ontstaat, heb sterk het vermoeden van niet maar daarvoor moet ik het 't eerst uitproberen.  
Fuzzwood

Ik zou me er eigenlijk pas druk over maken als de planten er schade van ondervinden.
Benm

Mogelijkheden zat. Afhankelijk van de hoeveelheden kan het ook praktisch zijn de oplossing domweg in een ijsblokjes-bakje te gieten en in te vriezen, en alleen eruit te nemen wat je nodig hebt. Hiervoor hoef je verder helemaal niet steriel te werken, en je kan het evt ook geconcentreerd doen (bijv ijsblokjes die je moet mengen met 20 ml water voor de gewenste concentratie). 

Gezien citroenzuur ongevaarlijk is mocht je er per ongeluk eentje in de cola oid gooien lijkt me dat verder niet bezwaarlijk in de huishoudelijke diepvries. 
Victory through technology
gast031

Fuzzwood schreef: Ik zou me er eigenlijk pas druk over maken als de planten er schade van ondervinden.
Dat is een goeie opmerking want ik maak me er totaal niet druk om. Heb vorig jaar het hele seizoen aangezuurd met citroenzuur en mijn planten deden het goed. Ik kweek voornamelijk pepers en paprika's en die houden van een beetje zuur. Dit jaar heb ik voornamelijk appelazijn gebruikt en de planten doen het hier ook goed op. Dit jaar heb ik een grotere opbrengst dan vorig jaar ondanks het slechte weer, dit kan ik niet alleen aan de azijn toeschrijven omdat er meer variabelen zijn, zoals andere mest (biologisch) en dergelijke.

Nee maar ik vraag me dus wel af wat die sliert kan zijn in het citroenzuur. Voordat ik de vraag stelde had ik twee opties namelijk: of het zijn schimmels/bacteriën of een lang organisch molecuul van zouten die neerslaan. Misschien is neerslaan niet het juiste woord maar dat gewoon zouten in de oplossing vertraagd een verbinding aangaan of een combinatie van beide. 

Het is dus pure nieuwsgierigheid en geen probleemstelling 

Aan de andere kant bederft kraanwater behoorlijk snel, na een dag staan bij warm weer zou ik het niet meer drinken. Dus oplossingen om bederf tegen te gaan zijn wel welkom. 
gast031

Ondertussen heb ik wel nog een restje gevonden in een fles die ik wilde weggooien. Hier is duidelijk wel sprake van schimmel die lijkt op pluizenbollen die zweven door het water (dus geen sliert).

Fascinerend want ik heb nog nooit zo goed gekeken naar schimmels en ze zijn prachtig hoewel het natuurlijk ook pathogenen kunnen zijn. 

Hier een paar foto's 

Afbeelding

Afbeelding
gast031

Kan mijn vorige bericht niet meer aanvullen maar ik denk dat ik weet wat zowel de sliert als de witte pluizen zijn. Had gezocht op witte schimmel in water en kwam uit bij aquaria waar men dit probleem ook kent (slierten en witte pluizen). Als ik het goed heb begrepen zijn het witte algen, in aquaria zijn ze onschadelijk. 
Benm

Interessant, ik ben benieuwd waar die vandaan komen. Het lijkt me ergens sterk dat ze al in de waterleiding aanwezig zijn, dus moet er ergens een bron in de omgeving zijn. 
gast031

Ons drinkwater is voor consumptie geschikt en daar heb je dan ook alles mee gezegd, het is niet steriel. Algen kunnen zich volgens mij alleen via water verspreiden maar ik ben geen algenexpert. 
Benm

Nouja, in een aerosol gaat dat natuurlijk ook best, zeg geproduceerd door een fontein in een vijver vol algen, een wild stromend riviertje en dergelijke. Je krijgt tenslotte ook spontaan algen op de stoep en dergelijke als het maar nat genoeg is. 
ArcherBarry
Moderator

Opmerking moderator

Hoewel een interessante discussie, vind ik het topic meer thuis bij microbiologie dan organische chemie, daarom verplaatst en titel aangepast
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
gast031

Benm schreef: Nouja, in een aerosol gaat dat natuurlijk ook best, zeg geproduceerd door een fontein in een vijver vol algen, een wild stromend riviertje en dergelijke. Je krijgt tenslotte ook spontaan algen op de stoep en dergelijke als het maar nat genoeg is. 
 Mijn hoop is het dat iemand kan bevestigen of ontkennen dat het een alg is, anders stuur ik mijn vraag naar Wageningen dan krijg je soms een antwoord maar soms ook niet. 
Wouter_Masselink

Lijkt mij niet echt op een typische alg, maar gooi het eens onder een microscoop en kijk eens. Het cbs (centraal buro voor schimmelcultures) kan je misschien ook op weg helpen.
"Meep meep meep." Beaker
Benm

Nouja, typische algen zijn meestal gekleurd. Het zou even goed een schimmel kunnen zijn, dat is zonder microscoop lastig te zien. Ook is er nog een optie van een bacteriele kolonie, iets dat in aquaria wel eens voorkomt en er ook soortgelijk uit kan zien. 

Je zou dat natuurlijk wel zelf kunnen testen met bijv antibiotica die wel bacterien doden maar geen schimmels en andere middelen die het omgekeerde doen. 
gast031

Wouter_Masselink schreef: Lijkt mij niet echt op een typische alg, maar gooi het eens onder een microscoop en kijk eens. Het cbs (centraal buro voor schimmelcultures) kan je misschien ook op weg helpen.

Nee een typische alg lijkt het me ook niet, die zijn meestal groen. Ook kan het natuurlijk een tussenvorm zijn een waterschimmel (pseudo-schimmel), die kunnen wel pathogeen zijn en infecties veroorzaken bij planten zoals de aardappelziekte. 

De voedingsbodem is in ieder geval citroenzuur en eventueel de zouten in het kraanwater, de bron kan het kraanwater, via de lucht of niet steriele fles zijn. De "schimmel" kan in zeer zure omstandigheden en bij zeer weinig licht overleven, pH 2.1 en fles die weinig licht doorlaat.

Om het CBS te raadplegen lijkt me best een goed idee, na mijn werk ga ik eens kijken hoe ik contact met hen kan opnemen.

Een microscoop heb ik op dit moment niet tot mijn beschikking 

Terug naar “Immunologie en microbiologie”