Daarvoor heb je een autoclaaf nodig om alle kiemen te doden, de vraag is "heb je dat" ?
Indien niet zal er snel schimmelgroei zijn (vb. Penicillium) op een medium als PDA (Potato Dextrose Agar).
Een tweede optie is het aankopen van steriele media.
De kritische massa van Neptunus bedraagt 60 kg - ik weeg 80 kg
Die héle beestjes zijn te groot om onder een microscoop te leggen. Maar wat heel mooi kan zijn is om een stukje vleugel, een poot, enz te bekijken.
Zorg er wel voor dat het goed plat ligt, want een scherp beeld heb je alleen maar als je voorwerp op een heel bepaalde afstand van je objectief staat. Je kunt wat je bekijkt voorzichtig inklemmen tussen twee glaasjes, dan waait het ook niet weg als je ademt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip... http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Muylaert Lars schreef:Hallo nu ik een microscoop heb vraag ik me af of er tips zijn om microben te onderzoeken
Maak eens oplossingen van zout, suiker ed. hiervan een druppel op je objectglas en laten opdrogen, er vormen zich allerlei kristallen. Misschien is het ook een idee om de plasmolyse van cellen van de rode ui te onderzoeken. Ik heb dit ook gedaan, is vrij simpel. Nodig: rode ui, gedestileerd water & een zoutoplossing (KNO3 10% of zelf NaCl oplossen in water). kan je ook zelf maken door veel zout in water te gooien.
Maak eerst een preperaat van rode ui in water (rode vliesje) -> door osmose ontstaat er turgor.
Zuig nu de zoutoplossing er onderdoor -> door plasmolyse krimt de vacuole.
Ook is het best wel interessant (naar mijn mening) om te kijken naar het vliesje wat om het vruchtvlees van een tomaat zit.
Wat er ook zeer leuk is het bekijken van de dekweefselcellen (wangslijmvlies) van de mens
hiervoor kan je de volgende werkwijze gebruiken.
Schraap met een plastic lepeltje of met de achterkant van je potlood langs de binnenkant van je wang.
Wrijf dit schraapsel uit op een voorwerpglas en voeg een druppel jodiumoplossing toe. Meng dit met elkaar.
In dit preparaat kun je de volgende onderdelen zien:
celmembraan (bij de cellen van planten is die niet te zien omdat hij daar dicht tegen de celwand aanzit),
kern (misschien met kernlichaampjes) en
celplasma Let op ! Er is geen celwand. Dierlijke cellen hebben namelijk geen celwand, alleen een celmembraan. De cellen hebben daardoor ook een minder duidelijke vorm.
In de biologie is niets duidelijk, alles is ingewikkeld, alles is een puinhoop en net als je denkt iets te begrijpen, pel je een laag eraf en vind je diepere complicaties eronder. De natuur is alles behalve eenvoudig.
ik heb een hele microscopische kofferset met ontleedtang ontleedpincet ontleedschaar vangpot hoofdlamp en meetlint. wat kan ik er allemaal mee doen. de koffer is antiek en mijn microscoop ook.
ik heb een microscoop. welke waterdieren zijn er in de zomer en lente te zien
en nog en vraag, ik zou hem graag willen gebruiken voor onderzoek naar bacterien en andere natuurobjecten. kan iemand mij wat meer info geven wat er allemaal deze zomer en lente te zien is