Muylaert Lars
Artikelen: 0

Re: Vragen van Lars over Microscopie

Ik wil weten hoe ik schimmels moet kweken
Michel Uphoff
Moderator

Nu zoek ik een microscoop camera tussenstuk voor mijn Tomtec camera

Zo'n tussenstuk bestaat niet voor dat merk camera's. Wat je kan proberen is die camera op een statief te zetten en netjes boven het oculair te hangen.
Java

Daarvoor heb je een autoclaaf nodig om alle kiemen te doden, de vraag is "heb je dat" ?
Indien niet zal er snel schimmelgroei zijn (vb. Penicillium) op een medium als PDA (Potato Dextrose Agar).

Een tweede optie is het aankopen van steriele media. 
De kritische massa van Neptunus bedraagt 60 kg - ik weeg 80 kg
anusthesist

Ik kweek altijd per ongeluk schimmels als ik mijn brood te lang laat staan.

Om mee te beginnen kun je dat bijvoorbeeld doen en dan onder je microscoop bekijken. Lijkt me erg leuk om van dichtbij te zien!
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Muylaert Lars

En waar kan ik spullen zoals  kleurstof, ontleedinstrumenten en dat soort dingen vinden?
Muylaert Lars

Hallo nu ik een microscoop heb vraag ik me af of er tips zijn om microben te onderzoeken
Muylaert Lars

zijn er tips over hoe ik motten en nachtvlinders moet bekijken onder mijn microscoop?
Jan van de Velde
Moderator

Die héle beestjes zijn te groot om onder een microscoop te leggen. Maar wat heel mooi kan zijn is om een stukje vleugel, een poot, enz te bekijken.

Zorg er wel voor dat het goed plat ligt, want een scherp beeld heb je alleen maar als je voorwerp op een heel bepaalde afstand van je objectief staat. Je kunt wat je bekijkt voorzichtig inklemmen tussen twee glaasjes, dan waait het ook niet weg als je ademt. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
rova

Muylaert Lars schreef:Hallo nu ik een microscoop heb vraag ik me af of er tips zijn om microben te onderzoeken
Maak eens oplossingen van zout, suiker ed. hiervan een druppel op je objectglas en laten opdrogen, er vormen zich allerlei kristallen.
Misschien is het ook een idee om de plasmolyse van cellen van de rode ui te onderzoeken. Ik heb dit ook gedaan, is vrij simpel.
Nodig: rode ui, gedestileerd water & een zoutoplossing (KNO3 10% of zelf NaCl oplossen in water). kan je ook zelf maken door veel zout in water te gooien.

Maak eerst een preperaat van rode ui in water (rode vliesje) -> door osmose ontstaat er turgor.
Zuig nu de zoutoplossing er onderdoor -> door plasmolyse krimt de vacuole.

Ook is het best wel interessant (naar mijn mening) om te kijken naar het vliesje wat om het vruchtvlees van een tomaat zit.

Wat er ook zeer leuk is het bekijken van de dekweefselcellen (wangslijmvlies) van de mens

hiervoor kan je de volgende werkwijze gebruiken.
  • Schraap met een plastic lepeltje of met de achterkant van je potlood langs de binnenkant van je wang.

Wrijf dit schraapsel uit op een voorwerpglas en voeg een druppel jodiumoplossing toe. Meng dit met elkaar.

• In dit preparaat kun je de volgende onderdelen zien:

celmembraan (bij de cellen van planten is die niet te zien omdat hij daar dicht tegen de celwand aanzit),

kern (misschien met kernlichaampjes) en

celplasma

Let op ! Er is geen celwand. Dierlijke cellen hebben namelijk geen celwand, alleen een celmembraan. De cellen hebben daardoor ook een minder duidelijke vorm.
In de biologie is niets duidelijk, alles is ingewikkeld, alles is een puinhoop en net als je denkt iets te begrijpen, pel je een laag eraf en vind je diepere complicaties eronder. De natuur is alles behalve eenvoudig.
Muylaert Lars

ik heb een hele microscopische kofferset met ontleedtang ontleedpincet ontleedschaar vangpot hoofdlamp en meetlint. wat kan ik er allemaal mee doen. de koffer is antiek en mijn microscoop ook.
Muylaert Lars

hallo ik zoek een microscoop van bresser tweede hands of nieuw
groetjes lars 
Michel Uphoff
Moderator

Bresser maakt een heleboel modellen. Kijk eens hier.
Muylaert Lars

ik had onlangs weer een nieuwe microscoop deze keer een moderne met een spiegeltje dat het licht opvangt

nu kan ik de biotoop van dichtbij bekijken met ook een led loep. de microscoop past juist in mijn heuptas

ik heb een oud boek over de vijver thuis in mijn boekenkast. en een zakmicroscoop en de werktafel thuis en op school en op het internaat 

heeft iemand tips?

groetjes lars
rwwh

Die vijver is een prima start. Een beetje aarde kun je ook al veel in vinden.
Muylaert Lars

hallo ik heb een vraagje aan dit forum  

ik heb een microscoop. welke waterdieren zijn er in de zomer en lente te zien

en nog en vraag, ik zou hem graag willen gebruiken voor onderzoek naar bacterien en andere natuurobjecten. kan iemand mij wat meer info geven wat er allemaal deze zomer en lente te zien is 

groetjes lars

Terug naar “Immunologie en microbiologie”