NewScience schreef:- Als ik een chemicus zou zijn die veelvuldig met vloeistoffen en gassen zou werken zou ik misschien een voorstel doen, dat ben ik niet, dus neem ik aan dat het er zou kunnen zijn. Dat is mijn 'question everything' opvatting, ipv. de gangbare 'het kan niet, mag niet, of moet zo zijn want'. Zo te zien zou Acetaldehyde (CH3CHO) een kandidaat kunnen zijn, kookpunt rond 20C ...
Je kunt wel aannemen dat er zou kunnen zijn, of anders misschien wel in theorie, of als we ooit een ander soort chemie uitvinden, dan wel. Maar dat heeft met wetenschap niets meer te maken. Op een wetenschapsforum zou je mogen verwachten dat iemand een uitspraak die hij doet kan onderbouwen, het liefst met iets meer dan "als ik ervoor had geleerd had ik het misschien wel geweten." Dat is gewoon een slap uitvlucht.
Met betreking tot acetaldehyde: Ik maakte een punt over dichtheden. Dichtheden die voor vrijwel alle stoffen in dezelfde ordegrootte liggen als die van water. Misschien een factor 2 hoger, misschien een factor 2 lager, maar dat is het wel. Als je behalve het kookpunt ook de dichtheid van acetaldehyde had opgezocht, had je gezien dat die inderdaad in dat bereik ligt. Dat betekent voor de uitvoering van de oplossing dat het misschien half zo zwaar is, maar dat je nog steeds in tonnen moet denken, niet in kilo's.
Volgens de gaswet gaat het zitten in Druk, omdat het volume constant wordt gehouden, hetgeen dan inderdaad wordt gebruikt voor volume arbeid...
Ja, volume-arbeid dus. Maar nooit meer volume-arbeid dan je er aan energie instopt. Dat kan niet. Ook niet als je heel hard afvraagt of het misschien wel kan.
Wat er daarna komt kan ik niet helemaal volgen "het maakt dus voor de toepassing...", ja ik snap dat je daar de wet van behoud van energie wil aanhalen voor een punt, maar dat punt ontgaat me even, misschien kun je dat iets meer toelichten...
De volume-arbeid, de expansie van het gas, komt voort uit de hoeveelheid warmte die je er in stopt. Gebruik je een andere stof, met een lagere verdampingsenthalpie, dan heb je minder energie nodig om de stof te laten verdampen, maar dan heb je ook automatisch minder volume-arbeid.
- Oplichting? -> Economisch onhaalbaar... technisch prima...
Oplichting, want economisch onhaalbaar, want technisch onhaalbaar, want fysisch onmogelijk. Je kunt uit 1kg perslucht van 300 bar niet meer dan 500 kJ aan energie halen, een gevolg van dezelfde eerste hoofdwet als hierboven. Met 500 kJ aan energie kun je een motor van 25 kW (de eerder in dit topic genoemde 2CV) precies 20 seconden laten draaien, gesteld dat je al die energie daadwerkelijk omzet in beweging. Bij een snelheid van 100 km/h (in een kleine auto net haalbaar met dat vermogen), dan kom je in die 20 seconden 600 meter ver - 2% van de afstand die je op 1 kg brandstof haalt.
- Ja ik weet hoe een koelkast werkt, ik benoem het zelf ... Waar haal je 400kg vandaan? ... hoe ver je moet koelen hangt helemaal af van de temperatuur van het gas en waaronder je het gas moet brengen om het weer een vloeistof te laten zijn, en hoe lang je daar over wil doen.
Ik vraag je niet hoe een koelkast werkt, ik vraag je om de koelinstallatie van een koelkast te schalen naar een systeem dat geen 140 gram, maar 400 kg vloeistof hanteert. Die 400 kg komt uit het bericht ervoor.
- Gesmolten? Ik mag hopen dat je 'opgelost' bedoeld want als je zout ook nog wil smelten bovenop een vrachtwagen, dan wens ik je veel succes. Zoveel ruimte voor zonnecollectoren heb je namelijk niet..
Nee, ik bedoelde gesmolten. Jij vroeg naar een energetisch beter te gebruiken stof, een medium dat de warmte goed transporteert. Voor dat doel ligt een stof met een hoog smeltpunt het meest voor de hand, omdat je warmtebron dan een hoge temperatuur heeft, en dat is goed voor het Carnot-rendement.
Inderdaad, zoveel ruimte voor zonnecollectoren heb je niet. Dat is het hele probleem: met het oppervlak van een vrachtwagen kun je nooit meer dan 24 kW aan energie uit invallend zonlicht halen. Je hebt het oppervlak van 25 vrachtwagens nodig om er 1 aan te drijven, in het hypothetische geval dat je al die energie kunt omzetten in beweging. In de prakijk mag je blij zijn als je 20% haalt, en dan hebben we het dus al over 125 vrachtwagens.
- Die opmerking komt op mij een beetje over als een fundamentele pessimist ... mag ik je vragen of je denkt dat 'instant communicatie' over lichtjaren mogelijk is? of gaat dat voorbij aan 'fundamentele problemen'? ... om maar aan te geven dat 'wat nu niet kan, niet per definitie nooit zal kunnen'.
Je voorgestelde oplossing is niet haalbaar omdat de eerste en de tweede hoofdwet van de thermodynamica daar beperkingen aan opleggen. Dat is geen pessimisme, maar realisme. De pessimist zegt "het glas is halfleeg". De optimist zegt "het glas is half vol". De realist zegt "er zit water in het glas", want de vraag was "wat zit er in het glas?". Noem een realist geen pessimist omdat hij niet zegt dat het glas half vol is.
De eerste en de tweede hoofdwet van de thermodynamica zijn de meest geteste natuurwetten. En er is nog nooit, maar dan ook nooit, ook maar enige schending van deze wetten waargenomen. Het is niet eens duidelijk hoe dat zou moeten zonder dat dat consequenties heeft voor zo'n beetje alle andere natuurkunde.
Je mag ze best terzijde schuiven hoor, maar dan op zijn minst met een theoretische onderbouwing waarom zo'n schending überhaupt mogelijk zou zijn, waarom we in de praktijk nog nooit zo'n schending hebben waargenomen, en hoe zo'n schending dan te toetsen zou zijn. Een punt onderbouwen door arbitrair natuurwetten aan de kant te schuiven, "omdat het in de toekomst misschien wel kan", heeft niks met wetenschap te maken.