Louise
Artikelen: 0

Re: Klonen is zinloos

Ik leef voor mezelf en zal moreel handelen wanneer dit mezelf voordeel oplevert, voor de rest zal het me een worst zijn.
Dan praat je toch over eigen moraal, JDR?

Iedereen handelt toch vanuit een bepaalde moraliteit?

Uiteindelijk valt overal wel een bepaald voordeel uit te halen; dus begrijp eigenlijk niet wat je nu concreet zegt.

Bestaan er uberhaupt argumenten puur gebaseerd op ratio? Emoties en ratio gaat toch samen, ook al menen we van niet..

Schijn betekent nutteloos voor jou?
Louise

De discussie over het wel of niet toestaan van het klonen van mensen is er een voor mensen die bang zijn om te sterven. Voor het voortbestaan van de mensheid is klonen zinloos.

Het leven ansich heeft volgens mij geen zin; dus dan zou bij wijze van, alles zinloos zijn.

De mens wilt graag dat iets zin heeft, en verzint allerlei argumenten...

Als alles op angst uiteindelijk terug te voeren valt, dan ja, dan heeft het met angst voor sterven te maken.
jdr

Louise schreef:Dan praat je toch over eigen moraal, JDR?

Iedereen handelt toch vanuit een bepaalde moraliteit?

Uiteindelijk valt overal wel een bepaald voordeel uit te halen; dus begrijp eigenlijk niet wat je nu concreet zegt.

Bestaan er uberhaupt argumenten puur gebaseerd op ratio? Emoties en ratio gaat toch samen, ook al menen we van niet..

Schijn betekent nutteloos voor jou?
Iedereen handelt vanuit een bepaalde moraliteit, ik ook.

Dit neemt niet weg dat we hier niet over kunnen nadenken.

Wat is de grondslag van moraliteit?

Vaak hebben we ons oordeel klaar staan zonder dat we nadenken waar dit oordeel vandaan komt.

Neem het volgende stukje:
Julie en Mark zijn broer en zuster. In de zomervakantie van hun college zijn ze samen op reis in Frankrijk. Op een avond zullen ze met zijn tweeen overnachten in een huisje aan het strand. Ze besluiten dat het boeiend en leuk zou zijn als ze met elkaar naar bed zouden gaan. Dit zou in ieder geval een nieuwe ervaring zijn voor allebei. Julie is al aan de pil, maar voor alle zekerheid gebruikt Mark ook nog een condoom. Ze vinden het vrijen allebei fijn, maar besluiten om het niet opnieuw te doen. Ze bewaren die nacht als een bijzonder geheim, wat hun het gevoel geeft nog dichter bij elkaar te staan.

De meeste mensen zouden een seksuele daad als bovenstaand als immoreel bestempelen; broer en zus, dat doe je immers toch niet?

Toch valt er geen enkele nadelig aspect aan te bedenken waarom deze daad niet goed zou zijn geweest.

Het is dan ook de moraal van de meerderheid waar schijnbaar niet aan te tornen valt.

Zo hebben we op erg veel zaken een oordeel van goed of kwaad zonder dat we precies weten waarom.

We vinden dat er te veel mensen op deze aardbol rondlopen, tegelijkertijd vinden we alles wat dit overschot aan mensen zou beperken immoreel.

Wat is de waarde van een mensenleven bij een overschot?

Ik zou het niet weten.

Beter vind ik het dan om mijn eigen moraal te maken die mijzelf ten goede komt.

Ik leef en ik voel en dat geeft waarde.
Windsurfer

De meeste mensen zouden een seksuele daad als bovenstaand als immoreel bestempelen; broer en zus, dat doe je immers toch niet?  

Toch valt er geen enkele nadelig aspect aan te bedenken waarom deze daad niet goed zou zijn geweest.

ik kan wel zeker redenen bedenken waarom dit nadelig is, en dan met name psychologische. maar ook het risico dat genomen wordt, is heel concreet.
jdr

Windsurfer schreef:

ik kan wel zeker redenen bedenken waarom dit nadelig is, en dan met name psychologische. maar ook het risico dat genomen wordt, is heel concreet.
Dan hoor ik die graag van je.
Jakobo Joesov

Kun je ook uitleggen wat er zo belangrijk is aan het voortbestaan van de mens?
Het belang van het voortbestaan van de mensheid ligt in het feit dat ikzelf mens ben. M.a.w. als ik er geen belang in zou zien dat de mensheid blijft voortbestaan, ontken ik mijn eigen bestaan. Voor mijn eigen bestaan is het dus van fundamenteel belang dat de mensheid zal blijven bestaan.
je komt niet ver met je onderzoek als je er dood door gaat of ernstig ziek door wordt ^^
Inderdaad de onderzoeker zelf komt er niet ver mee, maar het onderzoek gaat daardoor niet verloren.
't lijkt mij nl vreselijk om te weten dat ik dood ga.. (als er dan ook nog eens een oplossing tegen is.. dan zou ik die niet weigeren..)
Logisch dat jij dat vreselijk zou vinden. Jij vindt het niet erg dat die oplossing slachtoffers heeft gekost.
Jakobo Joesov schreef:Wat dat betreft zou ik liever willen sterven dan mijn leven te laten verlengen d.m.v. opoffering van ander leven.
En dit meen je serieus? neem je echt geen medicijnen in dan? (aangezien bijna alle medijcijnen getest zijn op proefdieren)
Als iemand mij met een pistool in zijn handen de keus zou voorleggen tussen of iemand anders vermoorden en zelf blijven leven of zelf door die persoon vermoord te worden zodat hij blijft leven, dan zal ik voor het laatste kiezen.

In het geval van medicijnen die getest zijn op proefdieren, zijn die proefdieren al gebruikt, verminkt en/of gestorven voordat je de medicijnen van de apotheker meekrijgt. Het is dan makkelijk om je geweten te sussen en de medicijnen te gebruiken met de gedachte dat de proefdieren anders toch voor niks zijn misbruikt. Dit stimuleert de wetenschap echter wel om door te gaan met het gebruiken van proefdieren.

Veel kennis in de medische wetenschap is verkregen door het gebruik van proefdieren. Het zou van de zotte zijn om die kennis weg te gooien. Dat neemt niet weg dat iedere keer dat een onderzoeker een proefdier of in de toekomt een (menselijke) kloon gebruikt, hij voor de ethische keus komt te staan of zijn onderzoek wel evenveel waarde heeft als het leven van een mens of dier. Het komt hierbij aan op een waardeoordeel die blijkbaar niet voor ieder mens gelijk is.

Mijn waardeoordeel is dat ieder leven evenveel waard is. Daarin is voor mij geen compromis mogelijk. Ik ben dan ook een groot voorstander van een proefdier- en een toekomstig kloonvrije wetenschap.
jdr schreef:Als wij een neurologisch onderzoek kunnen doen op 10 mensapen door bewust schade toe te brengen aan hun hersenen met het resultaat dat hier 10.000 mensen mee geholpen kunnen worden zou het respectloos zijn om dit te laten alleen omdat wij onszelf niet als vrijwilliger op zouden geven voor zo'n onderzoek.  

Ethiek is niet voor mietjes die geen verantwoordelijkheid durven te dragen.
De eerste vraag die hierbij opkomt: waarom geen tien vrijwillige mensen gebruiken voor dit onderzoek?

De keus om tien mensapen te gebruiken heeft niets met verantwoordelijkheid te maken voor die 10.000 mensen, maar geeft aan dat mietjes geen verantwoordelijkheid voor zichzelf durven te nemen.
jdr schreef:Stel je ziet dat er 5 mensen onder de tram komen tenzij deze tram gestopt word.  

De enige (cursief red. daar ben ik het niet mee eens) mogelijkheid om de tram te stoppen is om je buurman op het spoor te gooien om de tram te doen ontsporen.  

Er zullen weinig mensen zijn die tot zo'n nobele daad in staat zijn.  

Ze zullen namelijk verantwoordelijk zijn voor de dood van de buurman, niet voor de vijf mensen die anders zouden omgekomen zijn.
Het zou pas nobel zijn als jij jezelf onder de tram werpt om vijf anderen te redden. Dat noem ik nou verantwoordelijkheid nemen voor jezelf. Dat is ook de enige verantwoordelijkheid die je als mens hebt: jezelf verantwoorden voor de keus die je maakt.

In het voorbeeld met de tram heb je de keus tussen of jezelf voor de tram gooien om vijf anderen te redden of blijven staan en toezien dat vijf andere mensen onder de tram komen. De keus die je hierbij maakt, zegt iets over jezelf, niet of het een goede of slechte keus was. De keus om je buurman onder de tram te duwen is wel een slechte, omdat je daarmee de keuzevrijheid van je buurman niet respecteert.
jdr schreef:Ethiek is ook maar schijn, er vallen geen waarheden in te ontdekken. Ik leef voor mezelf en zal moreel handelen wanneer dit mezelf voordeel oplevert, voor de rest zal het me een worst zijn.  

Voor wie deze uitspraak immoreel, egoistisch en bot vindt raad ik eens aan een kritische reflectie op jezelf los te laten.
Erg tegenstrijdig met wat je eerder hebt beweerd. Ik raad je aan je laatste tip eens op jezelf toe te passen.
Louise schreef:Het leven ansich heeft volgens mij geen zin; dus dan zou bij wijze van, alles zinloos zijn. De mens wilt graag dat iets zin heeft, en verzint allerlei argumenten...  

Als alles op angst uiteindelijk terug te voeren valt, dan ja, dan heeft het met angst voor sterven te maken.
Volgens mij heeft het leven wel zin, net als het leven van elke andere levensvorm. Ik hoef daarvoor geen argumenten te bedenken. Ik vraag me echter af waarom iemand die het leven als zinloos ervaart toch angst kent om te sterven.
Original

jdr schreef:Kun je ook uitleggen wat er zo belangrijk is aan het voortbestaan van de mens?
Het belang van het voortbestaan van de mensheid ligt in het feit dat ikzelf mens ben. M.a.w. als ik er geen belang in zou zien dat de mensheid blijft voortbestaan, ontken ik mijn eigen bestaan. Voor mijn eigen bestaan is het dus van fundamenteel belang dat de mensheid zal blijven bestaan.

nee hoor, je kunt ook bestaan zonder het belang er van in te zien

idd voor je eigen bestaan is het van belang, maar tis niet in het algemeen belangrijk :P

je komt niet ver met je onderzoek als je er dood door gaat of ernstig ziek door wordt ^^
Inderdaad de onderzoeker zelf komt er niet ver mee, maar het onderzoek gaat daardoor niet verloren.

een beperkt aantal mensen is gekwalificeerd als onderzoeker & niet alle gekwalificeerde mensen willen onderzoeker worden

en met de gedachte in het hoofd dat het doen van onderzoek je eigen dood kan worden zullen er nog minder mensen bereid zijn onderzoek te doen :P

't lijkt mij nl vreselijk om te weten dat ik dood ga.. (als er dan ook nog eens een oplossing tegen is.. dan zou ik die niet weigeren..)
Logisch dat jij dat vreselijk zou vinden. Jij vindt het niet erg dat die oplossing slachtoffers heeft gekost.

oO ik weet cker dat elk mens het vreselijk zal vinden om te weten dat ie op het punt staat om te sterven, wanneer hij/zij daar niet voor gekozen heeft. Op zo'n moment zullen de meesten er alles voor over hebben om te blijven leven..
Jakobo Joesov schreef:Wat dat betreft zou ik liever willen sterven dan mijn leven te laten verlengen d.m.v. opoffering van ander leven.
En dit meen je serieus? neem je echt geen medicijnen in dan? (aangezien bijna alle medijcijnen getest zijn op proefdieren)
Als iemand mij met een pistool in zijn handen de keus zou voorleggen tussen of iemand anders vermoorden en zelf blijven leven of zelf door die persoon vermoord te worden zodat hij blijft leven, dan zal ik voor het laatste kiezen.

das natuurlijk het makkelijkst, je zult nooit hoeven leven met de gedachte dat je een onschuldig iemand vermoordt hebt!

maar die andere persoon moet dat wel! hoe in hemelsnaam moet je verder gaan met je dagelijks leven als je een onschuldig iemand het leven ontnomen hebt! ik zou persoonlijk proberen te ontsnappen (or die trying), of als dat niet werkt mezelf afschieten..

In het geval van medicijnen die getest zijn op proefdieren, zijn die proefdieren al gebruikt, verminkt en/of gestorven voordat je de medicijnen van de apotheker meekrijgt. Het is dan makkelijk om je geweten te sussen en de medicijnen te gebruiken met de gedachte dat de proefdieren anders toch voor niks zijn misbruikt. Dit stimuleert de wetenschap echter wel om door te gaan met het gebruiken van proefdieren.

de wetenschap zal hier sowieso mee doorgaan, ook al zou niemand vrijwillig de medicijnen, vaccins innemen..

Veel kennis in de medische wetenschap is verkregen door het gebruik van proefdieren. Het zou van de zotte zijn om die kennis weg te gooien. Dat neemt niet weg dat iedere keer dat een onderzoeker een proefdier of in de toekomt een (menselijke) kloon gebruikt, hij voor de ethische keus komt te staan of zijn onderzoek wel evenveel waarde heeft als het leven van een mens of dier. Het komt hierbij aan op een waardeoordeel die blijkbaar niet voor ieder mens gelijk is.

het leven is niet waardevol, je kunt jezelf wel waardevol vinden, ook kun je andere mensen waardevol vinden,

maar feit is dat je zelf waarde toekent aan alles,

en hoeveel is een waardeoordeel van een mens waard? precies, niets.

Mijn waardeoordeel is dat ieder leven evenveel waard is. Daarin is voor mij geen compromis mogelijk. Ik ben dan ook een groot voorstander van een proefdier- en een toekomstig kloonvrije wetenschap.

Tja ik zou zeggen, show us the way, or die trying :) :P
jdr schreef:Als wij een neurologisch onderzoek kunnen doen op 10 mensapen door bewust schade toe te brengen aan hun hersenen met het resultaat dat hier 10.000 mensen mee geholpen kunnen worden zou het respectloos zijn om dit te laten alleen omdat wij onszelf niet als vrijwilliger op zouden geven voor zo'n onderzoek.  

Ethiek is niet voor mietjes die geen verantwoordelijkheid durven te dragen.
De eerste vraag die hierbij opkomt: waarom geen tien vrijwillige mensen gebruiken voor dit onderzoek?

De keus om tien mensapen te gebruiken heeft niets met verantwoordelijkheid te maken voor die 10.000 mensen, maar geeft aan dat mietjes geen verantwoordelijkheid voor zichzelf durven te nemen.

omdat we mensen meer waard vinden dan apen,

miss moet je eens overwegen om bij de PVDD te gaan :P

als je door je onderzoek 10.000 levens red ben je zeer zeker wel verantwoordelijk daarvoor, een held zelfs!

hoe durf je zulke mensen af te schetsen als mietjes en onverantwoord!!

jdr schreef:Stel je ziet dat er 5 mensen onder de tram komen tenzij deze tram gestopt word.  

De enige (cursief red. daar ben ik het niet mee eens) mogelijkheid om de tram te stoppen is om je buurman op het spoor te gooien om de tram te doen ontsporen.  

Er zullen weinig mensen zijn die tot zo'n nobele daad in staat zijn.  

Ze zullen namelijk verantwoordelijk zijn voor de dood van de buurman, niet voor de vijf mensen die anders zouden omgekomen zijn.
Het zou pas nobel zijn als jij jezelf onder de tram werpt om vijf anderen te redden. Dat noem ik nou verantwoordelijkheid nemen voor jezelf. Dat is ook de enige verantwoordelijkheid die je als mens hebt: jezelf verantwoorden voor de keus die je maakt.

je bent er nu erg omheen aant praten ^^

nu heb je het over verantwoorden van jezelf, er bestaat ook nog zoiets als 'verantwoordelijk zijn voor..'

In het voorbeeld met de tram heb je de keus tussen of jezelf voor de tram gooien om vijf anderen te redden of blijven staan en toezien dat vijf andere mensen onder de tram komen. De keus die je hierbij maakt, zegt iets over jezelf, niet of het een goede of slechte keus was. De keus om je buurman onder de tram te duwen is wel een slechte, omdat je daarmee de keuzevrijheid van je buurman niet respecteert.

mee eens, maar jezelf onder de trein gooien is eveneens fout, omdat die mensen opt spoor er zelf voor gekozen hebben om daar te zijn, jij bent niet verantwoordelijk daarvoor..
jdr schreef:Ethiek is ook maar schijn, er vallen geen waarheden in te ontdekken. Ik leef voor mezelf en zal moreel handelen wanneer dit mezelf voordeel oplevert, voor de rest zal het me een worst zijn.  

Voor wie deze uitspraak immoreel, egoistisch en bot vindt raad ik eens aan een kritische reflectie op jezelf los te laten.
Erg tegenstrijdig met wat je eerder hebt beweerd. Ik raad je aan je laatste tip eens op jezelf toe te passen.

dat doet hij vast wel, ik ook, iedereen zou het moeten doen & niet 1 keer maar zo vaak mogelijk,

als mensen zichzelf eens goed analyseren, dan zullen ze er achter komen dat alles wat ze doen voor hen zelf is (geef maar commentaar, ik kan hier een hele interessante discussie over voeren & velen daarbij met mij :roll:

Louise schreef:Het leven ansich heeft volgens mij geen zin; dus dan zou bij wijze van, alles zinloos zijn. De mens wilt graag dat iets zin heeft, en verzint allerlei argumenten...  

Volgens mij heeft het leven wel zin, net als het leven van elke andere levensvorm. Ik hoef daarvoor geen argumenten te bedenken. Ik vraag me echter af waarom iemand die het leven als zinloos ervaart toch angst kent om te sterven.

van een volwassene wordt wel verwacht dat hij/zij argumenten heeft voor haar/zijn mening..

onze menselijke overlevingsdrang zorgt er voor dat we ons lichaam ten allen tijde proberen te preserveren.. en dat we angst hebben voor de dood, soms is de wil van de geest sterker.. en bewerken of beeindigen mensen hun leven.. dat soort mensen noemen we (geestelijk) gestoord :D
Louise

Jakobo Joesov schreef:
Ik bepaal zelf de waarde van MIJN leven en de waarde van elke andere levensvorm. De zin.

Maar leven ansich kun je net zoveel zin als onzin aan koppelen..lijkt me..

een vraag waar ik niet uitkom..geen overtuigend antwoord in vind.

Duizenden meningen hierover, doelen, zin en daardoor onstaan juist verschillen. Zin?

Ligt eraan in welke context je het plaatst.

Hoe zou jij het begrip zin omschrijven?

Angst voor de dood? Omdat het iets is wat je maar 1 keer meemaakt.

Alle theorieen over na de dood buiten beschouwing gelaten.
Original

zin= nut hebben

heeft het leven zin?

alleen als je er zelf zin aan geeft :roll:
Louise

En wat is nut? 8)

Voor MIJ heeft mijn leven en de waarde van elke andere levensvorm in ieder geval zin..
Original

voor MIJ niet ^^

nut hebben = zin/ergens goed voor zijn..
Louise

We zijn het punt al lang gepaseerd dat we nog ECHT een keuze maken, al dan niet gebruik maken van de hoogstandjes van de medische wetenschap. Wat nu in ontwikkeling is zal in korte of lange termijn in welke vorm dan ook geintegreerd zijn in het dagelijks leven.

Voor diegene die gebruik gaat maken van deze toepassingen heeft het idd met angst voor de dood te maken.

Echter voor de belanghebbenden zit er een commercieel tintje aan.

Het is niet alleen maar een idealistische insteek. Iedereen heeft zo zijn intenties. Het is vooral nog een punt van ethiek.

Eigenlijk vind ik ook dat je het leven moet laten zoals het is, maar het is zo tegenstrijdig.
Original

ik vind juist dat ze het leven moeten perfectioneren,

voor mijn part dmv chips, nanorobots & genetische manipulatie.
jdr

Goed argument.

Betekent dit dat na jouw bestaan voor jouw part de mensheid mag wegrotten?

Zo nee, waarom niet?

Van hoeveel verantwoordelijkheid getuigt het als je je voor zoiets als vrijwilliger opstelt?

Daar is dit eenmalige leven toch veel te mooi voor?

Wat mij betreft heiligt het doel de middelen en werden er vrijwillige mensen gebruikt.

10.000 - 10 = 9.990
Waarom ben jij het daar niet mee eens?

Het is mijn analoog en mijn voorwaarden.

Als je niet genoeg verbeeldingskracht op kan brengen waarom je buurman de enige mogelijkheid is dan wil ik je wel een handje helpen: je buurman weegt 240 kilo een gewicht dat zeer bruikbaar is in het ontsporen van de trein tegenover jouw 70 kilo die daar niet genoeg voor is, bovendien lig je aan een zware ketting die helaas niet tot aan het spoor reikt.
Ethiek is ook maar schijn, er vallen geen waarheden in te ontdekken. Ik leef voor mezelf en zal moreel handelen wanneer dit mezelf voordeel oplevert, voor de rest zal het me een worst zijn.  

Zou je me willen verwijzen naar waar je op doelt?

De onderstreepte zin kan jij maar ook ieder ander dit het leest opzichzelf toepassen.

Wie daar anders over denkt moet maar roepen....
Original

mensen die daar anders over denken hebben echt een probleem,

iemand die gewoon durft te denken dat ie niet alleen voor zichzelf leeft.. :roll:

wat een figuren heb je toch ook op aarde..

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”