anusthesist schreef:
Ik weet dat er veel pseudowetenschappelijke theorieën hierover bestaan en langskomen, maar ik ga niet die kant op ondanks dat mijn de titel dat wellicht doet suggereren.
Massa buigt de ruime-tijd is de consensus:
Je ziet dan toch echt dat de ruimte zich van de aarde afbuigt en niet naar de aarde toe. Het lijkt -zoals in het plaatje zichtbaar is- alsof de de aarde of massa in het algemeen de ruimte wegdrukt ipv aantrekt. Het effect is natuurlijk wel dat hierdoor andere massa's richting aarde versnellen wat we observeren als 'aantrekken'.
Mijn vraag is dus tweeledig:
1) Welke interactie vindt plaats tussen massa en 'empty space' (die helemaal niet zo leeg is als de term doet vermoeden)?
2) Kun je hierdoor wel van een aantrekkende kracht spreken? Het lijkt mij meer alsof de aantrekking een gevolg is van de afbuiging van de ruimte.
Bij voorbaat dank,
anusthesist
Het plaatje van het spinnenweb is een tweedimensionale weergave van wat de zwaartekracht doet.
Overigens niet van de zwaartekracht die je voelt, want dan zou het spinnenweb bij het bereiken van de aardkorst weer naar boven moeten gaan.
In het centrum van de aarde wordt er namelijk naar alle kanten toe even hard aan je getrokken.
Vraag 1 kan ik niet beantwoorden, omdat ik niet begrijp, wat u bedoelt met interactie tussen massa en empty space.
Bij vraag 2 kun je je afvragen, of er wel verschil zit tussen een aantrekkende kracht en een reactie op een gekromde ruimte.
Want wat is een aantrekkende kracht en wat veroorzaakt die kracht?
De vraag (achteraf blijkbaar vraag nummer 1) hoe zorgt massa voor kromming.
Misschien zijn massa en kromming twee maal hetzelfde ding.
Massa kenden we vanuit het verleden.
En vervolgens heeft Einstein geconcludeerd, dat massa de ruimte kromde.
Maar misschien IS massa gewoon gekromde ruimte en is niet het een het gevolg van het ander.
Maar goed, dat is alleen maar een idee.
Ieder ander antwoord komt neer op: het is de eigenschap van massa om de ruimte te krommen, of gekromde ruimte veroorzaakt massa.
Bij het tweede deel laten we dan maar in het midden, waarom de ruimte gekromd is, op de plek van bijvoorbeeld een atoom.