anusthesist
Artikelen: 0

Re: Microflora in de dikke darm

Zo bijzonder is het eigenlijk niet;

Dat bacteriën een lage pH kunnen overleven en dat sommige bacteriën zelfs een lage pH prettig vinden (acidofielen) is een bekend fenomeen. Denk hierbij aan Helicobacter Pylori die zich prima thuisvoelt in maagzuur met een pH van 1.5 - 3.5. Zelfs e-coli kan tegen een lage pH (overleeft een pH van 1.5 voor meer dan 3 uur): http://www.foodsafety.govt.nz/elibrary/industry/Escherichia_Coli-Organism_Invades.pdf

Sommige bacteriën hebben ook een manier gevonden om bleek te overleven waarvan e-coli opnieuw een soort is: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/22296329/

Daarnaast kan e-coli (afhankelijk van duur en molair, geldt ook voor bovenstaande) ook in een omgeving van zwavelzuur overleven.

En we komen maar niet van die verdomde e-coli af: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC215157/

Alcohol is ook geen gegarandeerd succes tegen sommige bacteriën (hier als voorbeeld weer e-coli)

Heb je enig idee welke bacteriën het waren? Of ga je ze nog determineren d.m.v. bijv. een grampreparaat en microscopische vorm/structuur qua groei, wat al heel veel info oplevert.

Gramnegatieve staaf kan werkelijk waar van alles zijn (de meeste bacteriën zijn dit), maar e-coli staat hoog in je lijstje puur o.b.v. prevalentie.

Grampositieve staaf is bij gefermenteerde producten vaak een lactobacillus, maar ook bijvoorbeeld listeria of clostridium zijn voorbeelden.

Grampositieve kokken komen niet in veel smaken: stafylokokken en streptokokken (en misschien nog 1 of 2 die ik vergeten ben :) ).

Gramnegatieve kokken idem dito: bijna alleen meningokokken of gonokokken (uiterst onwaarschijnlijk).

Ik denk dat als je gramkleuring een grampositieve bacterie laat zien dat de kans dat het een stam van lactobacillus betreft zeer groot is. Wil je zekerder zijn dan moet je ze onder de microscoop bekijken.

Wellicht kan Barry meer vertellen over de pH- en ethanoltolerantie van specifiek de lactobacillus-stammen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
ArcherBarry
Moderator

Streptococcus thermophilus is een standaard organisme om yoghurt te maken in combinatie met Lactobacillus bulgaricus of L. rhamnosus.

Deze bacteriën zijn allen melkzuur vormend en ook zuur tolerant. Bij het toevoegen van geconcentreerd zuur kunnen deze jongens het lang uithouden.

Bij bleek is de pH zeer belangrijk, bij lage pH zal chloorgas vormen met alle gevaren van dien, maar dat maakt ook de oplossing lager in hypochloriet. Bij basische condities neemt de effectiviteit snel af.

Bij alcohol (ethanol) is het dat vanaf 15% is er een inhiberend/conserverend effect, vanaf 20% is het product microbiologisch stabiel (geen groei meer), pas vanaf 40-45% abv. is alcohol desinfecterend. 

ofwel er spelen verschillende factoren mee.

@anus, listeria en clostridiun zal ik niet zo snel verwachten in zure levensmiddelen iets met pasteurisatie en pH waar ze niet van houden (gelukkig maar anders zouden veel mensen ziek worden en overlijden)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Benm

Alcohol wordt vaak ten onrechte gezien als een effectief middel om bacterieen mee te doden. Voor gram-negatieve bacterien heb je nog wel kans dat je het lipide membraan beschadigd, maar een gat in een gram-positieve bacterie zal het mogelijk niet eens maken. 

Wat er resteert: geconcentreerde alcohol is hygroscopisch en trekt water uit bacterien, in enige mate vergelijkbaar met hoe een geconentreerde zoutoplossing dat zou doen. 

Vervolgens kan het zo zijn dat alcohol de bacterie in diffundeert en daar problemen veroorzaakt (denaturatie van eiwitten etc), maar dat lijkt me niet een heel betrouwbaar mechanisme om een bacterie te doden. 

In de medische praktijk gebruikt men niet voor niets een oplossing van pakweg 2% jood in alcohol, dat is veel dodelijker dan alcohol alleen. Of isopropanol, dat is ook behoorlijk giftig voor bacterien (ook voor mensen, daar niet van). 

Bij celkweek wordt wel vaak 70% ethanol gebruikt om bijv een oppervlak te ontsmetten in een flowkast, maar daar zitten ook nog UVC lampen in die de boel grondig 'schoonbranden' ergens midden in de nacht als er niemand aanwezig is. 
Victory through technology
megabon

Zijn er ook bepaalde enzymen die bacteriën doden?
one day you will know
anusthesist

Zijn er ook bepaalde enzymen die bacteriën doden?

Jazeker, denk bijvoorbeeld aan lysozym die in bijvoorbeeld neutrofiele granulocyten voorkomen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Terug naar “Immunologie en microbiologie”