Bijzonder in de zin dat het niet ongeveer kantooruren volgt, iets dat voor veel werknemers tamelijk vanzelfsprekend is, ook al is er geen echt goede reden voor, behalve dat bedrijven graag tegelijk open willen zijn ivm communicatie en dergelijke.
Veel sectoren, vooral zakelijke dienstverlening, werken goeddeels maandag tot vrijdag van ergens 7 tot 7, een beetje afhankelijk van de sector. Of dat nou een bank, garagebedrijf, bouwbedrijf, school of software firma betreft doet er niet zoveel toe, het zijn min of meer de standaard werktijden.
Uiteraard zijn er tal van sectoren waarbij het afwijkend is - dat geldt voor transport, energie, medisch, retail, horeca, industrie, en wellicht nog voor veel meer sectoren.
Maar de vraag is een beetje hoeveel mensen er in die sectoren werken, en hoe de daadwerkelijke tijd is verdeeld over een de gemiddelde werkdag. Neem bijvoorbeeld een ziekenhuis waar 24/7 gewerkt wordt, maar de meeste niet-spoedeisende zaken (geplande consulten, operaties etc) alsnog min of meer binnen kantooruren worden uitgevoerd.
Voor iets dat vooral kosten maakt aan kapitaal en niet zozeer aan personeel zul je het ook sneller zien: fabrieken die 24/7 blijven draaien vanwege continuprocessen of beperkte capaciteit, maar ook vliegmaatschappijen die hun toestellen liever niet werkeloos aan de grond laten staan.
Uiteraard zegt het aantal dagen waarop je werkt, of het feit dat dat wel of niet in weekenden en avonden is, niet zoveel over hoeveel uren je per week werkt. Het is prima mogelijk een arbeidsovereenkomst te hebben met een relatief laag aantal uren, die vrijwel allemaal buiten kantooruren vallen: Als je pakweg parttime in de horeca werkt zit je al aan die situatie.