Thionyl schreef: Moeilijk of niet, punt blijft. In de wet staat tonen , niet afgeven of zo. Hoe praktisch dat ook zijn kan. Anders hadden ze dat wel anders verwoord. Dus mij lijkt het dat ik me aan de wet hou als ik weiger mijn ID te overhandigen, aan wie dan ook.
Als je het zo letterlijk kon nemen dan kon je je legitimeren door je paspoort te tonen - gesloten wel te verstaan. Aan de buitenkant van een paspoort zie je verdomd weinig.
Natuurlijk is er wel een praktische grens aan wat 'tonen' precies betekent. Denk bijvoorbeeld aan een geldig vervoersbewijs als een OV chipkaart die moet worden uitgelezen door een conducteur om geldigheid te verifieren.
Als het op tonen aan de politie aan komt heb je denk ik minder keuze, je kunt het overhandigen, of men arresteert je om je identiteit te kunnen vaststellen waarbij je persoonlijke bezittingen worden afgenomen, inclusief de identiteitskaart die men meteen als bewijsmiddel kan onderzoeken.
Netto effect is waarschijnlijk dat je 3 uur later, of de volgende ochtend, een politiebureau uitgelazerd wordt zonder proces verbaal of wat dan ook. Vervolgens kun je je beklag doen, maar of daar iets mee te winnen valt? Wellicht schadevergoeding voor verloren tijd oid, al vrees ik dat je dat kunt doorprocederen tot je lang en breed failliet en/of 10 jaar verder bent