CoenCo
Technicus
Artikelen: 0

Re: Help Van 3 polige naar 5 polige stekker

Duidelijke foto's, dat helpt!

Je hebt een krachtgroep, dus zo dien je de kookplaat ook aan te sluiten. Je kan het "380-400V 2L 1N" - schema van het label op het snoer gebruiken.
De nieuwe kookplaat gebruikt slechts 6,6kW, en heeft dus aan 2 fases genoeg. Dat betekent dat in de perilex stekker de pen voor fase3 ongebruikt blijft.

dus:
Kabel -> stekker
blauw en grijs -> N
bruin -> L1
zwart -> L2
leeg - > L3
geelgroen ->aarde

Voor de volledigheid:
De sticker op het snoer geeft 3 aansluitmogelijkheden(van links naar rechts op het label):
**1 groep 230V 32A. In Nederland ongebruikelijk, maar komt in Belgie wel voor.
**2 groepen 230V 16A. Dit is de zgn "kookgroep" en een typisch Nederlands onding. Wordt gebruikt in huizen waar de meterkast slechts 1 fase heeft. Omdat de beide groepen op dezelfde fase zitten, zijn er ook 2 nuldraden nodig.
**1 krachtgroep 16A. Hiervan worden in dit geval slechts 2 fasen gebruikt. Omdat de fasen 120 graden uit fase staan, tellen de stromen in de nuldraad niet volledig op. Daarom kan hier een enkele 0-draad gebruikt worden.
klazon
Pluimdrager

CoenCo schreef: ..... en heeft dus aan 2 fases genoeg. Dat betekent dat in de perilex stekker de pen voor fase3 ongebruikt blijft.
Dat hangt er vanaf. Ik zou eerst kijken wat er verder aan zware verbruikers is. Als b,v, de wasmachine op fase 1 zit, dan kan je de kookplaat beter op fasen 2 en 3 zetten.
CoenCo
Technicus

klazon schreef: Dat hangt er vanaf. Ik zou eerst kijken wat er verder aan zware verbruikers is. Als b,v, de wasmachine op fase 1 zit, dan kan je de kookplaat beter op fasen 2 en 3 zetten.
Ik wou het niet moeilijker maken dan het al is.

Ik zie een redelijk netjes ingerichte meterkast, met 10 groepen over 3 aardlekschakelaars. Daarnaast 2 krachtgroepen.

Als er gevraagd wordt hoe een perilex aan te sluiten, dan lijkt het me niet reëel om te verwachten dat de volledige meterkast wordt opengetrokken om te kijken welke groepen op welke fase zitten. Daarna per groep alle verbruikers te inventariseren. Een vermogensberekening met gelijktijdigheidsfactor te doen. Te verifiëren of fase 2 in de meterkast ook écht fase 2 in de perilex is. En op basis daarvan te bepalen welke fasen er voor de kookplaat gebruikt dienen te worden.

Op basis van de foto van de oude perilex lijken alle drie de fasen gebruikt te zijn, (3fasen van ca 2 kW). De nieuwe kookplaat gebruikt er slechts 2 (2 fasen van 3,3kW). Netto verschuif je dus maar 1,3 kW. Als ik een stofzuiger a 2 kW in het stopcontact steek, denk ik ook niet eerst na op welke fase die zit.

Aan de andere kant.. Als de kleurcodering van de stickers klopt:
Fase 2 lijkt slechts 2 groepen te hebben, en o.b.v. de kleine kwh-meter verwacht ik dat er op fase 3 iets van zonnepanelen zit. Dan zou L2,L3 idd beter geschikt zijn.
Wordt het toch weer lastig...
klazon
Pluimdrager

Het is ook lastig. Bij het aansluiten van een kookplaat komt meer kijken dan alleen maar: welke draad moet waar komen?
Back2Basics

Mee eens!
Het lijkt er op dat er meer consumenten met soortgelijke probleempjes zitten bij het aansluiten van hun nieuwe inductiekookplaat:
https://www.klusidee.nl/Forum/kookplaat-aansluiten-bosch-inductiekookplaat-t29922.html
https://www.deschouwwitgoed.nl/fornuis/meerfasen-aansluiting-kookplaat-fornuis
https://snowi-storingsdienst.nl/energieverbruik/inductiekookplaat-aansluiten.html

Mijn advies zou nu zijn om het aan te laten sluiten door een deskundige.
tramp1

Sta ik inderdaad op het punt dat nu te regelen!!
Zal de uitslag hier daarna melden.
Benm

CoenCo schreef:  Als ik een stofzuiger a 2 kW in het stopcontact steek, denk ik ook niet eerst na op welke fase die zit.

Tja, maar als je net een waterkoker en een wasmachine ook al op die groep en die allebei aan staan (lijkt me een rare combi met stofzuigen, maar goed, met meerdere mensen in 1 huis kan het best) dan kun je wel degelijk het knopje in de meterkast terug gaan zetten. Soms is het ook raar bedraad, zo heb ik een groep waar inderdaad de wasmachine aan zit, maar ook een wcd in de slaapkamer ernaast. 

Wat hier het probleem is is dat men -dezelfde- stekker gebruikt met 2 of 3 verschillende mogelijkheden deze te bedraden. Geen idee wie dat bedacht heeft, maar ik vermoed dat er een speciaal plekje in de  hel is voor dat soort figuren :D
Victory through technology
klazon
Pluimdrager

De Perilex is bedacht als een goedkope stekker om huishoudelijke apparatuur aan te sluiten die 3 fasen nodig heeft. De aansluiting daarvan is eenduidig vastgelegd en staat ook in elke stekker en in elke stekkerdoos aangegeven. 
In Nederland hebben de meeste huizen een 1-fasige aansluiting. Om een apparaat toch te kunnen aansluiten heeft men bedacht om dat te doen met 2 automaten die gekoppeld zijn. Je hebt dan dus 2 fasedraden en 2 nuldraden. En daar begon het gegooi in de glazen, want om 4 draden aan te sluiten op 4 stekkerpennen zijn er 24 mogelijkheden. En die kan je allemaal tegenkomen.

Een bijkomend probleem is dat je bij die constructie in het apparaat de nulklemmen moet kunnen ontkoppelen, en dat kan bij veel hedendaagse apparaten niet meer. Je kan ze dus strikt genomen niet gebruiken bij een 1-fasige aansluiting. 

Voor de topicstarter geldt dat allemaal niet, die heeft een 3-fasige aansluiting met dito automaat. Nu is het alleen zaak dat het aansluitvoorschrift van de fabrikant boven water komt, en dat is er nog steeds niet.
CoenCo
Technicus

Hoezo niet? Dat aansluitvoorschrift staat keurig op de stikker op de kabel.
klazon
Pluimdrager

Nou, dan zie je meer dan ik. Op die kabel staat geen aansluitvoorschrift voor de situatie met twee fasedraden en 2 nuldraden. Daar is ook geen voorschrift voor, iedereen doet maar wat.
Benm

Jawel toch? https://sciencetalk.nl/forum/forumdata/uploads/monthly_09_2017/post-79031-0-03741500-1505469619_thumb.jpg

Ik zou alleen wel even in die contactdoos meten wat daar nou is aangesloten - of het echt 2x nul en 2x fase is, en of het dezelfde fase is (dat lijkt me volgens bovenstaand label schema noodzakelijk). 
Victory through technology
LeovanWallenburg

Sinds een groot aantal jaren bestaan er 2 genormaliseerde schema´s voor het aansluiten van perilex wcd.
De 3 fasen + nul variant en de 2 x 230V variant.
Deze schema´s zijn basiskennis voor elektroinstallateurs, witgoed monteurs en keuken monteurs.
klazon
Pluimdrager

Op dat plaatje zitten de nullen bij elkaar en de fasen bij elkaar. Bij het systeem van 2 gekoppelde groepen op 1 fase heb je juist gescheiden fasedraden en gescheiden nuldraden.
LeovanWallenburg schreef: Sinds een groot aantal jaren bestaan er 2 genormaliseerde schema´s voor het aansluiten van perilex wcd.
De 3 fasen + nul variant en de 2 x 230V variant.
Deze schema´s zijn basiskennis voor elektroinstallateurs, witgoed monteurs en keuken monteurs.
Waar staat dat? Van de 2 x 230V variant heb ik nog geen standaard aansluiting kunnen vinden. 
CoenCo
Technicus

klazon schreef: Op dat plaatje zitten de nullen bij elkaar en de fasen bij elkaar. Bij het systeem van 2 gekoppelde groepen op 1 fase heb je juist gescheiden fasedraden en gescheiden nuldraden.

Waar staat dat? Van de 2 x 230V variant heb ik nog geen standaard aansluiting kunnen vinden. 
2L-2N staat er gewoon op, het is het middelste plaatje en dus minder zichtbaar doordat het om de kabel heen gevouwen zit. Als je de 2 foto's naast elkaar zet zie je het:
Screen Shot 2017-09-18 at 20
Screen Shot 2017-09-18 at 20 2529 keer bekeken

Voor wat betreft de pinout van de perilex (wat uiteraard niet de verantwoordelijkheid van de fabrikant van de kookplaat is), daar is geen echte norm voor.

In de oude NPR5310 stond een artikel hoe een perilex aan te sluiten. Dit artikel is per 2016 vervallen, maar mag nog steeds toegepast worden.
Boven zie je de schema's uit de NPR. Daaruit volgt (indirect o.b.v. volgorde, niet kleur) een aansluitvolgorde, die (voorzover ik weet) momenteel iedereen gebruikt. Onder de grafische uitwerking, die heb ik geleend van elektrohonk.info .
Screen Shot 2017-09-18 at 20
Screen Shot 2017-09-18 at 20 2430 keer bekeken

Om het gemakkelijk te houden, bij een eenfase kookgroep:
sluit je de eerste groep aan op pin N ( voor de Nuldraad) en pin L3(voor de fasedraad)
sluit je de tweede groep aan op pin L1 (voor de Nuldraad) en pin L2(foor de fasedraad)

Neemt niet weg dat er in de loop door jaren door zowel installateurs als gebruikers een hoop prutswerk is geleverd, waardoor dit meer "hopelijk" dan "absoluut" zo is.
klazon
Pluimdrager

CoenCo schreef: 2L-2N staat er gewoon op, het is het middelste plaatje en dus minder zichtbaar doordat het om de kabel heen gevouwen zit. Als je de 2 foto's naast elkaar zet zie je het:
AfbeeldingScreen Shot 2017-09-18 at 20.38.49.png
Ja oké, maar in de Perilex zijn N1 en N2 niet als zodanig gekenmerkt.

Terug naar “Elektrotechniek”