Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
John west
Artikelen: 0

Re: van moment naar kracht

Op het einde van het hoekstuk werkt een kracht van 2500N Naar benden (zwaartekracht). Het hoekstuk is 0,45 m lang. Dat is het enigste gegeven wat ik heb.
Professor Puntje

Maar dan kan er toch geen evenwicht zijn?
John west

oh ik ben iets cruciaals vergeten. Als we kijken naar de foto die u bewerkt heeft met de oranje groene en blauwe cirkels, dan is het de bedoeling dan er ergens tussen de oranje en groene cirkel een hydraulische handpomp wordt geplaats, dus een steunpunt. Deze pomp wordt bevestigd aan de onderste twee balken. Deze twee balken hebben een lengte van 0,9m. Laten we ervan uitgaan dat het steunpunt (De pomp) 0,25 vanaf de groene cirkel zit, dus 0,65m vanaf oranje cirkel.

Deze pomp vangt dus uiteindelijk alle krachten op.
Professor Puntje

Wil je dat (om misverstanden te voorkomen) even intekenen?
John west

motordrager voorbeeld2
motordrager voorbeeld2 669 keer bekeken

Excuus voor de "mooie" cilinder. Ik hoop dat dit het allemaal een beetje duidelijk maakt. Ik neem aan dat de krachten voortduren veranderen in deze constructie aangezien de hoek continu verandert door de cilinder. Laten we rekenen met een hoek van 80 graden aangezien de hoek in deze constructie nooit groter wordt dan 80 graden en deze situatie het zwaarst belastend is voor de cilinder.

De cilinder zit onder en boven ook vast met scharnieren.
Professor Puntje

Is die 2500 N een extern aangebrachte last, en is het gewicht van de balk met hoekstuk zelf (ten opzichte daarvan) verwaarloosbaar?
John west

Ja dit is een externe kracht. Het gewicht van de balken kunnen verwaarloost worden.
Professor Puntje

Bij B kan er geen opwaartse kracht op de balk worden overgebracht dus moet dat (in geval van evenwicht) wel bij A gebeuren. Bij A krijg je dus een extra opwaartse kracht gelijk aan maar tegengesteld gericht aan de externe last. Daarmee werkt er opnieuw een koppel gevormd door de externe last en en de opwaartse kracht bij A op de balk plus hoekstuk. Dat koppel moet - in geval van evenwicht - gecompenseerd worden door een tegengesteld koppel geleverd door de horizontale krachten bij A en B.

(Overigens raad ik je aan mijn verhaal nog eens door een werktuigbouwkundige te laten nakijken voordat je met zo'n constructie de weg op gaat. Ik ben eigenlijk (van opleiding) maar een elektrotechnicus.)

Terug naar “Natuurkunde”