Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Lala
Artikelen: 0

Re: Gasboringen in de waddenzee

Dis jij bent zo stug dat je je niet van je standunt af laat brengen door nieuwe bewijzen? Dat vind ik 'n beetje jammer... Vooroordelen noemen ze dat en daar gaat veel kapot aan.
ik heb geen vooroordelen, ik weiger alleen te geloven dat het noodzakelijk is om het gas wat onder de waddenzee zit, daar weg te halen. Daarbij verstoren we het gebied, dat staat VAST. Is het zo moeilijk om te geloven dat niet iedereen zo op een enorme economische impuls zit te wachten zodat we NOG rijker kunnen worden? De gasprijs mag inderdaad wel omhoog, dan gaan meer mensen bewust om met gas. Dus niet naar Amerikaans voorbeeld, zoveel mogelijk spenderen en maar consumeren. Let maar eens op je verbruikspatroon, het is ongelooflijk hoeveel energie sommige mensen nodig denken te hebben wat ze best kunnen missen.
Appareo decet nihil munditia?
Anonymous

Er is en wetenschappelijk onderzoek geweestnaar de gevolgen van gasboringen waaruit blijkt dat de invloeden van boren niet groter zijn dan die van eb en vloed of van een redelijke storm, iets waar de waddenzee zich dus geregeld met gemak van herseld, helaas nemen tegenstanders dit rapport niet series, wat geen verrassing is... Het word tijd dat ook al die stuge tegenstanders nou 's zien dat 't een verloren zaak is, boren is alleen maar POSITIEF.

Vanaf vrijdag boren!?!!
Rogier

Er is en wetenschappelijk onderzoek geweestnaar de gevolgen van gasboringen waaruit blijkt dat de invloeden van boren niet groter zijn dan die van eb en vloed of van een redelijke storm
Afgezien van wie dat onderzoek heeft uitgevoerd (en vooral hoe hard zij erbij gebaat zijn dat die boringen doorgaan), spelen er factoren mee die ze onmogelijk met zekerheid kunnen uitsluiten.

Maar goed, zoals met alles zal het ook hierbij eerst mis moeten gaan voordat men het leert. Jammer van het unieke eko-systeem en de zeehonden in het waddengebied, maar eventuele ondergrondse zandverschuivingen door het boren van miljoenen kuub gas of stromingsverschillen waardoor die boringen over tien jaar ineens tóch meer invloed bleken te hebben dan eb en vloed, dat risico moeten ze nu dan maar nemen.

Hier, dit vind ik er nog steeds van:
We zijn al één van de rijkste en één van de meest vervuilde landen. Het plan om dan naar gas te gaan boren in het waddengebied lijkt mij daar moeilijk mee te rijmen.
De oplossing is niet meer gas boren (waar dan ook), maar minder gas gebruiken. Anders blijven we aan de gang.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
woodstock

Ik heb op _Nee_ gestemt, al is het nu misschien wel eens eindelijk voorbij, die hele discussie jaar in jaar uit.

Iets moois moet je onderhouden, koesteren en zuing op zijn, want je hoeft het maar 1x stuk te maken,

dit vraagt daarna dan ook geen onderhoud, koestering en zeker geen zuinigheid meer.

Ach, dit besluit toont alleen wéér aan dat de politiek falliet is,

geen visie, geen id waar we nu eigenlijk met zijn allen heen moeten. Project-ontwikkelaars en technocraten

nemen het roer met veel plezier over.

Geld regeert.

Ná de betuwe-lijn dus nu ook het waddengebied.

Afbeelding

Ik weet niet wie van jullie in de buurt van de betuwe-lijn woont?

Maar stel je eens voor:

een wand van 9 meter hoog!!!,

"van horizon tot horizon"
(van Rotterdam tot Zevenaar)

met daartegen aan armzalig klimop.

wat vroeger prachtige uiterwaarden waren met vergezichten en ruimte,

is nu verandert in een nationale-executie wand.

"Lang leve de politiek!!"
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)
Bart

woodstock schreef:Ik heb op _Nee_  gestemt, al is het nu misschien wel eens eindelijk voorbij, die hele discussie jaar in jaar uit.

Iets moois moet je onderhouden, koesteren en zuing op zijn, want je hoeft het maar 1x stuk te maken,

dit vraagt daarna dan ook geen onderhoud, koestering en zeker geen zuinigheid meer.
En weleens nagedacht hoe het mogelijk is dat jij in een verwarmd huis woont, dat je met de auto naar het werkt gaat, dat de supermarkt om de hoek altijd bevoorraad is, en dat er altijd electriciteit uit de muur komt en hoe je je eten kookt?

Hiervoor is gas, olie en steenkool nodig, die toch ergens gewonnen zou moeten worden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Lala

Bart schreef:
woodstock schreef:Ik heb op _Nee_  gestemt, al is het nu misschien wel eens eindelijk voorbij, die hele discussie jaar in jaar uit.

En weleens nagedacht hoe het mogelijk is dat jij in een verwarmd huis woont, dat je met de auto naar het werkt gaat, dat de supermarkt om de hoek altijd bevoorraad is, en dat er altijd electriciteit uit de muur komt en hoe je je eten kookt?

Hiervoor is gas, olie en steenkool nodig, die toch ergens gewonnen zou moeten worden.
Los van het feit dat je een dooie thread terughaalt was al genoemd dat de mens gewoon zuiniger moet doen met de energiebronnen. Het is absurd hoeveel energie de mens verbruikt! Ik weet van mezlef dat ik onder het gemiddelde zit, maar ik vind nog dat ik teveel gebruik. Tuurlijk heb je energie nodig, maar je hoeft niet elke dag in bad, of 2 keer een kwartier te douchen. Ik douche elke dag 3 (!) minuten, en dan ben ik schoon. Meer is mijns inziens niet nodig, in die tijd heb ik me ingezeept, afgespoeld en m'n haren gewassen. Veel mensen blijven echter nog lekker even water en energie verspillen. De maatschappij moet zich daar bewuster van worden :shock:
Appareo decet nihil munditia?
Elmo

Da's net zoiets als de kraan laten lopen als je je tanden aan het poetsen bent, of lichten laten branden als je er toch niet bent: ons milieu zou er een (klein) stukje beter aan toe zijn als mensen eens wat minder egoistisch zouden doen. Maar ja, helaas lijkt dat er niet echt in te zitten.... :shock:
Never underestimate the predictability of stupidity...
woodstock

Juist, het helpt dan niet of je de hele waddenzee leegpompt om die laaste

druppel gas/olie ernog uit te persen. Ik heb wel eens gelezen dat de

wereld binnen afzienbare tijd meer warmte produceert dan ze

ontvangt, alleen door elektrische leidingen. Maar goed, zolang mensen

nog voor luxe gaan zoals een automatische prullenbak, dimmers op

afstandsbediening en wat voor een "luxe" artikelen nogmeer zal de

energiebehoefte alleen maar toenemen, dus boren naar dat gas!!

Maakt mij het uit.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Terug naar “Politicologie en Economie”