Xilvo schreef: Daar heb ik ook over gedacht. Een simpel deeltje als een elektron, of een waterstofatoom, krijgt in een gas alleen meer translatie-energie bij toenemende temperatuur.
Bij een enkel, los, deeltje is de bewegingsenergie afhankelijk van het gekozen inertiaalsysteem.
Maar bij moleculen worden bij toenemende temperatuur ook vibratie- en rotatie modi aangeslagen. Dus de gedachte lijkt me niet onzinnig. Uit zo'n vibratie- of rotatie-energie kan met k.T een temperatuur berekend worden.
Ik ben benieuwd of anderen hier een idee over hebben.
Temperatuur is een maat voor de gemiddelde energie van (grote aantallen) deeltjes. Het heeft geen zin om over de temperatuur van een individueel deeltje te spreken.
Je kunt met kT wel een temperatuur berekenen, maar die berekening vraagt als invoer de gemiddelde energie; een energie die je niet kunt afleiden uit de bewegingstoestand van een individueel deeltje, noch uit de vibratie- of rotatietoestand. Kennis van de vibratie- of rotatietoestand zegt immers nog niets over de totale energie van het deeltje
Temperatuur is nu juist bedoeld om een grootheid te hebben die gedrag op de schaal van grote aantallen deeltjes beschrijft. Een individueel deeltje moet je gewoon beschrijven als een individueel deeltje, zoals je ook knikkers en stuiterballen beschrijft.