@PP: dat we ons best zitten te doen om een vraag te beantwoorden voor iemand die vervolgens niets meer van zich laat horen
Gelukkig belet ons dat niet er zelf over na te denken.
Volgens mij heeft iedereen hier zo'n beetje gelijk, maar zijn er verschillen in uitgangspunten.
Verandert de massa?
Nee.
Maar wat toelichting is dan wel gewenst. Ik zie het zo: Het concept relativistische massa is vanwege de onduidelijkheden die hierdoor ontstonden afgeschaft. Massa is tegenwoordig gedefinieerd als rustmassa, en die wijzigt niet.
Daar zou ik het bij kunnen laten, maar er is wel meer aan de hand:
Als de vraag is, verandert het gewicht?, dan ligt het m.i. anders. Rustmassa graviteert en energie doet dat ook (via de overbekende formule). Aangezien de rustmassa niet varieert is dus de vraag: Verandert de hoeveelheid in het magnetisch veld van een permanente magneet opgeslagen energie wanneer het een spoel passeert, en daarmee in zeer geringe mate het gewicht? Dat hangt m.i. af van de omstandigheden en wanneer je gaat meten:
Voor en na de passage heeft de magneet dezelfde rustmassa en hetzelfde magnetische veld waarvan de energie-inhoud niet gewijzigd is. Dat is ook (vrijwel) het geval tijdens de passage als de spoel niet aangesloten is (wij reizen met de magneet mee om relativistische effecten te voorkomen). Er is hier dus geen verschil in gewicht.
Als ik twee ver van elkaar verwijderde permanente magneten afzonderlijk weeg kom ik tot een bepaald totaalgewicht (x).
Laat ik de magneten elkaar aantrekken, dan wordt er (kracht*weg=) energie door de magneten geleverd, en vermindert de energie-inhoud van het magneetveld in gelijke mate. Dus zouden de twee aan elkaar klevende magneten (onmeetbaar weinig) minder dan x moeten wegen. Op het moment dat ik de magneten uit elkaar trek moet ik energie leveren, die weer in het veld wordt opgeslagen, waarna het gewicht weer gelijk aan x is.
Net zo zal het zijn dat als ik twee magneten met hun gelijknamige polen en de nodige kracht op elkaar pers (ik lever nu enerie) het gewicht van het geheel groter moet zijn dan x, en haal ik de klem weg dan schieten de magneten uit elkaar terwijl het veld de door mij toegevoegde energie weer afstaat, waarna het geheel weer x weegt.
Tijdens de passage van een op een energieverbruiker aangesloten spoel is het zo dat er continue veranderingen in de magnetische veldsterkte optreden, dus momentaan meer of minder veldsterkte maar per saldo nul.
En aangezien energie graviteert, moet het dan tijdens het door of langs een op een energieverbruiker aangesloten spoel zo zijn, dat de totale energie-inhoud van de magneet (het energie-equivalent van de rustmassa + de variabele energie-inhoud van het veld) schommelt rond de vaste waarde.
Dan zou tijdens de passage een (niet bestaande) hypergevoelige weegschaal een gewichtsvariatie rond die vaste waarde te zien moeten geven. Maar per saldo komen die variaties weer netjes op nul uit.