De vraag is of ruimte en tijd een begin hebben. Voor ruimte is er geen begin want niets was er altijd want dat is wat ruimte is helemaal niets. Dus dit antwoord is heel simpel, ruimte was er altijd.
Voor tijd geldt een vierde dimensie en dat betekent dat er op z'n minst iets moet zijn of dit een heel ingewikkelde soep was of iets anders doet even niet te zaken, dit weten we immers niet.
Voor tijd is nog iets heel belangrijk namelijk dat er iets verandert. Als er niets verandert is er geen tijd. Professor Puntje gaf aan als ik hem goed begrijp dat als iets versnelt dat er dan tijd is, immers dan verandert iets. Het maakt hierbij niet uit of wij dit kunnen waarnemen of meten, dit speelt geen rol er verandert iets en dat is een voorwaarde voor tijd.
Doch als er eerst een elementair deeltje in het niets was is de kans groot dat dit een snelheid heeft van licht. En dan ook nog een constante snelheid. Dan wil dit deeltje meer ruimte (expansie) hebben en meer ruimte in een absoluut vacuüm (met niet meer dan een elementair deeltje) kan betekenen dat er meer deeltjes ontstaan en dan verandert er weer iets.
Dit is natuurlijk een aanname en dat zijn andere theorieën ook doch uitsluiten kan ik het niet
Dus eerst was er volgens mij niets, dan op z'n minst een elementair deeltje en toen pas tijd.
Ruimte (niets) heeft geen begin, tijd kan wel een begin hebben.