Natuurlijk houdt die simulatie daar rekening mee. Die rekent gewoon alle veranderingen in het model sequentieel door.
Ik zal hem vanavond nog eens doen, maar dan met zeer kleine tijdstapjes.
Moderator: physicalattraction
Rik Speybrouck schreef: die stelling klopt toch niet hoor
Michel Uphoff schreef: Overigens heeft de gegeven massa van de balk geen invloed op de uitkomsten, maar de breedte (die niet gegeven is) wel degelijk. De x en y positie van het zwaartepunt veranderen dan immers terwijl de positie van de raakpunten met de bodem en wand niet wijzigen. Dat is ook makkelijk in te zien; als we de balk bijvoorbeeld 10 meter breed maken, dan glijdt hij helemaal niet meer weg maar kantelt hij de andere kant op.
In mijn vorige grafiekje heb ik een balk met een dikte van 10 cm aangenomen. Daar rolde bij 0 N contactdruk balk-wand uit: 1,57 seconde en 40,3 graden.
Neem ik de balk 1 meter breed, dan wordt het 1,72 seconden en 42,2 graden:
Nog eens nagerekend.. ik denk dat het 0,625976003sec is (g=9,81m/s2)Rik Speybrouck schreef: ↑do 28 feb 2019, 15:16 Stel een onbuigzame stalen balk van 10 meter lang en een gewicht van 50 kg staat tegen een muur onder een hoek van 75 graden met met de grond. We laten de balk los en ze zal onder invloed van de zwaartekracht naar beneden gaan glijden . Na hoeveel tijd bereikt de balk de zogenaamde kritische hoek, zijnde de hoek waaronder de bovenkant van de balk van de muur loskomt ? We gaan aan uit van mooie gladde muur en ondergrond en verwaarlozen de wrijvingskrachten even.