Allereerst, maak je geen zorgen. Iets niet weten of begrijpen is niet voor *** staan. En uiteindelijk zullen we vast wel ergens komen.
Punt voor punt wat antwoorden:
10
6 en 410 komt van 410 ppm. 410 ppm,
particles per million, betekent dat van elke miljoen luchtmoleculen er 410 vanhet type CO
2 zijn. En dat betekent dat gemiddeld genomen, als een CO
2 molecuul een miljoen keer tegen een ander deeltje aan botst, dat 410 keer tegeneen ander CO
2 molecuul is. En dus zal een CO
2 molecuul bij een concentratie van 410 ppm, ongeveer 2438 keer botst met andere moleculen en dan 1 keer met een molecuul CO
2. Tussen iedere botsing legt dat molecuul gemiddeld steeds de vrije weglengte af - maar na iedere botsing wel steeds in een andere, willekeurige richting.
Die 68 nm heb ik niet berekend. Ik heb het van Wikipedia, die verwijst naar
dit artikel. Ik vond het er wel betrouwbaar uit zien en voor de redenering maakt het niet veel uit of het nu 68 of 70 of 80 nm is.
Ik ga ervan uit dat dat de juiste waarde is, en dat de 28 nm dus niet klopt. Hoe kom je aan de "mean free time" die je gebruikt?
De algemene gaswet kan prima gebruikt worden. Voor een heel scala aan omstandigheden is het een meer dan prima benadering. Daarom schreef ik ook dat ik ervan uitging dat het voor jouw situatie weinig verschil zal maken.
Als het gaat om de gemiddelde afstand tussen 2 CO
2 moleculen, dan heb je inderdaad de partieeldruk nodig. Of in ieder geval, dan kan het op die manier. De eerder genoemde Hyperphysics pagina berekent ook de intermolecular separation, dat is denk ik wat je baas zoekt.
Je kunt een houtje-touwtje berekening doen door met de ideale gaswet te berekenen hoeveel mol CO
2 moleculen er in 1 L zitten (of je gebruikt de waarde van 22.4 L /mol die geldt voor ideale gassen bij STP). Als je weet hoeveel er in een bepaald volume zitten, kun je ook berekenen hoeveel volume dat per CO
2 molecuul is. Als je dan aanneemt dat dat volume een kubus is, kun je de lengte van de ribben van die kubus berekenen en dan heb je, bij benadering, gemiddelde onderlinge afstand.