die hanze
Artikelen: 0

Re: Tijdreizen door verdichting massa

Neen hendrik als je van onder naar boven kijkt dan zie je de klok van boven letterlijk sneller lopen dan je eigen klok. Dit is experimenteel vast gesteld en word ook correct voorspelt door de ART.
Xilvo
Moderator

@ die hanze

Zolang je alleen met de speciale relativiteitstheorie te maken hebt zie je inderdaad andere klokken nooit sneller lopen.
gast031

Een beeld vanuit een snellere tijd kan jouw ogen niet met die snelheid bereiken omdat dit door een vertraagde tijd heen moet.

Dus nog voordat het beeld jouw ogen bereikt vertraagd de tijd en dus kun je het niet als sneller zien.

Bron van experiment?
Xilvo
Moderator

Ruimtetijd, dus ook tijd, is gekromd.

Je ziet het wel sneller, en zoals die hanze al zei, het is ook daadwerkelijk gemeten.

Ga die meting maar eerst eens weerleggen, dan, als je een andere mening bent toegedaan.
megabon

Mij lijkt het dat de afstand tussen jou en de kerktoren te kort is.

Wat als naast mij een zwart gat is van een paar mm groot(als dat al zou mogelijk zijn) hoe verloopt de tijd daar t.o.v. mij en kan dat zwart gat mijn horloge sneller zien lopen?
one day you will know
die hanze

Sorry was in harvard, niet in oxford. Bij deze het artikel in PRL. Een uitgebreid review artikel kun je zelf vinden.

https://journals.aps.org/prl/pdf/10.1103/PhysRevLett.3.439
gast031

Oké bedankt ik zal het bestuderen
die hanze

En dit is het "follow up" artikel waarin ze het voorgestelde experiment effectief uitgevoerd hebben.
https://journals.aps.org/prl/pdf/10.1103/PhysRevLett.4.337
Bladerunner

Ik vraag mij eigenlijk af of in dit experiment een waarneembaar effect kan ontstaan. Want een persoon van zeg 80 kg vervormt op een extreem kleine schaal de ruimte en daarmee ook de vertraging van de tijd. Aangezien de massa in dit experiment het zelfde blijft zal dat niet anders zijn dan wanneer deze persoon b.v. 1 mm groot is. Vergelijk het maar met een hypothetisch zwart gat ontstaan uit de zon. Als onze zon nu een zwart gat zou worden met de zelfde massa dan is dat een bol met een straal van ± 3 km (±233.000 keer kleiner) maar geen van de planeten zal er in verdwijnen. (Het zwaartekrachtveld blijft het zelfde en dus ook de tijd effecten daarop).
Dus verklein je iets bij de zelfde massa dan zijn de gravitatie effecten het zelfde en daarmee ook de effecten op de tijd want het enige wat telt is de massa en de afstand tot die massa en niet de grootte van die massa.

(In de link spreekt de auteur toevallig over zichzelf als zwart gat, en dat je zonder gevaar naast hem kan staan.)
Xilvo
Moderator

Ik ben er niet zeker van dat ik helemaal begrijp wat je bedoelt, maar in principe(!) kan ook een massa van 80 kg een zodanig kleine bol worden dat 'je' vanaf het oppervlak een kerkklok als een razend tekeer ziet gaan. 
Bladerunner

Zoals gezegd: als de zon een zwart gat wordt is dat verder niet van invloed op de banen van de planeten. Dat betekent dus dat verkleinen alleen niets veranderd aan de zwaartekracht effecten. Zou je op dit zwarte gat kunnen staan dan zie je de zelfde vertraging als wanneer je op de gewone zon zou staan want alleen de massa (die hier dus gelijk blijft) is verantwoordelijk voor de vervorming van de ruimte en de bijhorende tijdsvertraging. Niet de afmeting van de bol waar je op staat of hoe klein iets is.

Lees de link even...
gast031

Inderdaad blijft het gravitatieveld hetzelfde doch aan de oppervlakte verandert de gravitatie door de verdichting als iets krimpt. Als de aarde tot de helft krimpt blijft op de plaats waar je nu zit de gravitatie hetzelfde maar ga je mee met de krimp dan neemt deze toe.
Xilvo
Moderator

Maar die vervorming is groter aan het oppervlak als je de zon tot een kleiner volume samenperst.

Buiten  de straal van het oorspronkelijke oppervlak verandert er inderdaad niets.

Op het oppervlak van een zwart gat is de versnelling (niet vertraging!), hoe je een klok op afstand ziet, oneindig groot. 
Xilvo
Moderator

Toch je link even bekeken.

Wat daar staat is niet in tegenspraak met wat ik hierboven schreef.
Bladerunner

Xilvo schreef:
Buiten  de straal van het oorspronkelijke oppervlak verandert er inderdaad niets.

Dat betekent dus dat kijkend vanaf de Aarde naar een klok op de zon of een zwart gat met de zelfde massa er ook geen verschil is. Het omgekeerde moet dan ook waar zijn volgens mij.

Terug naar “Theorieontwikkeling”