Aan dat ene bericht is niets verwarrends.
Maar die formule is in dit geval nutteloos, ook als WvS van toepassing is.
De essentie van de vraag van de topicstarter is:
Voor een natuurkunde practicum onderzoeken we de dynamische viscositeit van glycerol, door er een stalen balletje in te laten vallen en dan via modelleren de constante eindsnelheid te bepalen.
het gaat hem om het verband tussen dynamische viscositeit en constante eindsnelheid.
Lees het hele topic nog eens door alsof je de onervaren TS bent, en dan is het toch niet vreemd dat de TS afgehaakt is.
Het begint al meteen met de foute formules van ukster.
Dan de onrealistisch grote stalen kogel van 1 kg waarmee Rik rekent, en de daarbij genoemde (foute) snelheid 0.01443548 m per seconde.
Dan ukster met de (foute) terminal velocity vT=0,02408cm/s voor een stalen balletje met straal 0,5cm.
Dan Rik die zegt dat hij heeft zitten prutsen.
Dan ukster die zich corrigeert en nu zegt: vT=23,2 cm/s is de terminale snelheid (nog steeds niet helemaal juist want zijn formules zijn immers fout).
Dan jij die reageert op Rik's 1 kg kogel en zegt: Ik kom zo ook op jouw eindsnelheid van 2,895 m/s. Maar 47 minuten later zeg je: ik vergiste mij, de eindsnelheid is 1,7 m/s.
Dat alles is al genoeg om zelfs mij te verwarren, dus heb ik er nu zelf maar eens even aan gerekend.
Volgens mij is de constante eindsnelheid van Rik's 1 kg stalen kogel ongeveer 2,0 m/s, Re = 107 , C
D = 1.06
De constante eindsnelheid van ukster's stalen balletje met 0,5 cm straal (10 mm diameter) is ongeveer 0,20 m/s, Re = 1.7 , C
D = 17
Ik denk overigens dat het door de TS gevolgde werkvoorschift gewoon een fietskogeltje van 3 of 4 mm diameter specificeert. In dat geval is de WvS van toepassing want dan is Re << 1.
En nu stop ik hiermee, tenzij de TS nog zou reageren.