Je ziet van buiten nooit iemand die horizon passeren.
Moderators: jkien, Michel Uphoff
Dat is inderdaad hoe je het ziet van buiten het zwarte gat. Dus dat betekent feitelijk dat je aangeeft niets te kunnen zeggen van wat zich achter de horizon afspeelt. (dat zegt het woord 'globaal' immers). Maar de vraag was juist wat daarbinnen gebeurt. Je kunt immers gewoon in een (heel groot) zwart gat vallen en alles lijktvoor jou in vrije val nog normaal als je de waarnemingshorizon passeert, dus zelf kun je nog prima over massa en positie daarvan tov jouwzelf praten.
Zie wat Professor Puntje zegt.HansH schreef: ↑do 05 dec 2019, 19:34 Dat is inderdaad hoe je het ziet van buiten het zwarte gat. Dus dat betekent feitelijk dat je aangeeft niets te kunnen zeggen van wat zich achter de horizon afspeelt. (dat zegt het woord 'globaal' immers). Maar de vraag was juist wat daarbinnen gebeurt. Je kunt immers gewoon in een (heel groot) zwart gat vallen en alles lijktvoor jou in vrije val nog normaal als je de waarnemingshorizon passeert, dus zelf kun je nog prima over massa en positie daarvan tov jouwzelf praten.
Ja. Als jij door de waarnemingshorizon valt, dan val je er vrolijk doorheen (op wat (veel) straling na, dacht ik).HansH schreef: ↑do 05 dec 2019, 19:44 Wat professor puntje zet had ik inderdaad gezien, maar kan ik geen conclusie uit trekken. Het gekke is dus blijkbaar dat je van een vaste positie buiten het zwarte gat waarneemt dat het om een object gaat waar de massa over het oppervlak van de waarnemingshorizon is verdeeld, maar als je in vrije val erin zou vallen dan lijkt het blijkbaar alsof dezelfde massa zich op een boloppervlak bevindt waar jij net steeds op zit?
ook dat is wat de theorie zegt inderdaad. waar wat vanaf daar de link is naar de vraag van de positie van de massa is mij niet duidelijk.
Kun je hier wat mee?HansH schreef: ↑do 05 dec 2019, 19:21 Toch blijven er voor mij nog vraagtekens over met dit antwoord.
Ruimtetijd wordt vervormd door massa. dus verandering van de vervorming van ruimtetijd wordt veroorzaakt door verandering van (positie van) massa.
als 2 zwarte gaten om elkaar heendraaien is er duidelijk sprake van verandering van de positie van massa. en die verandering is dan een zwaartekrachtsgolf. en die beweegt zich met de lichtsnelheid. dus de massa moet dan wel op de waarnemingshorizon zitten volgens mij, want van binnen de waarnemingshorizon kunnen geen zwaartekrachtsgolven naar buiten, dus verandering van de positie van massa binnen de waarnemingshorizon kun je daarbuiten niet waarnemen. ook niet dus van iemand die in een zwart gat valt en de waarnemingshorizon passeert volgens mij.
Of ik til het onderwerp naar een algemener niveau. De oorspronkelijke vraag van HansH (over informatie van .. naar ..) kan misschien makkelijk beantwoord worden als we weten hoe massa de informatie over zichzelf verstrekt aan de omgeving. Het antwoord "door de ruimte te krommen" helpt niet, want dan volgt de vraag: "hoe komt de informatie voor die kromming van de massa naar de ruimte?". We weten het niet.Xilvo schreef: ↑do 05 dec 2019, 12:12Feitelijk begin je hier met een heel ander onderwerp dat niets met de oorspronkelijk vraag te maken heeft.zoeff schreef: ↑do 05 dec 2019, 10:52 Er is nog geen antwoord. Massa en massa manifesteren zich aan elkaar. Ze “praten” met elkaar: “we ‘weten’ van elkaars bestaan”. Aan elkaar trekken is inherent aan massa. Alle massa lijkt één grote familie te zijn waar iedereen elkaar kent. Hoe verloopt de communicatie? Hoe weet, bijvoorbeeld, een proton dat het aan een ander proton moet trekken dat zich ergens anders, waar dan ook, in het heelal bevindt? We hebben niet het minste idee! We kunnen slechts horen, zien en zwijgen.