klazon schreef: ↑zo 19 jan 2020, 14:27
Hoe kan je op die foto zien dat de voorvork raar gebogen is?
Vraag aan de topicstarter, heb je de sporing van de wielen al gecontroleerd?
Sorry, had eerst niet gezien dat er een tweede pagina was.
Wat bedoel je met "sporing"? Achterwiel in het spoor van voorwiel?
Stel van niet, hoe kan gewicht bovenop de bagagedrager een eventueel stuurnadeel hierdoor compenseren?
Maar het is inderdaad een mogelijk punt. Wel een langer verhaal om uit te leggen. De fiets is een zogenaamde doortrapper - 1 tandwiel voor, 1 tandwiel achter, geen vrijwielmechanisme. De bandbreedte van 62 mm maakt dat het frame tussen trapas locatie en spatbord locatie op korte afstand sterk breder moet worden. Dit limiteert de grootte van het kettingblad (tandwiel voor), en maakt dat de kettinglijn (afstand ketting tot lateraal center frame groot is (een 57 mm). Probleem was om het tandwiel achter ook zover te krijgen. De dealer had gezegd een oplossing te hebben gevonden (100% recht) maar de ketting begon na een tijd erg scheefhangende delen te ontwikkelen, en uiteindelijk bleek hij te hebben gelogen, de kettinglijn was 5 mm scheef.
Dat heb ik zelf kunnen oplossen door spacers tussen tandwiel en zijn (remschijf) flensmontage.
Maar terug relevant: bij het meten van de kettinglijn zag ik dat het midden van de spaakflenzen ook zowat 5 mm uit het midden van de wieluitvaluiteinden zat, betekenende dat het wiel ter compensatie die afstand paraplu moet worden gespaakt in de andere richting, teneinde de band in het kader lateraal center te hebben.
Ik heb dat toen opgemerkt bij de dealer en dit zou zo moeten zijn. Dit zou trouwens altijd (elke fiets ongeacht configuratie) zo gespaakt moeten worden, dus toch geloofwaardig. Ik heb het daarom totnogtoe nooit gecontroleerd (hoe doe je dat eigenlijk, wiel omgekeerd pogen monteren en kijken of de velg tegen een remblok komt te zitten?)
Inzake andere vragen - wiel zit recht in de ophanging, het zijn verticale gleuven geen horizontale (ketting wordt gespannen via excentrisch systeem aan trapas), maar inderdaad, achterband slijt meer aan ene kant (andere dan ketting) dan aan andere kant maar ik nam totnogtoe aan dat ik iets schuin rij omdat ik tot voor kort (recent naar rugzakje onder stuur) altijd heb gereden met standaard uitrusting in rechtertas (kant ketting), dus moet ik (of ben ik fout?) wat naar links overhellen ter compensatie massa balans, vandaar sneller sleet links van center loopvlak band.
Ik ga bij de volgende gelegenheid (wiel eruit) eens omgekeerd pogen te monteren om definitief komaf te maken met deze onzekerheid. Of een andere controlemethode verzinnen. Maar ik begrijp niet hoe massa bovenop het bagagerek de stuursgevoel-invloed van een eventueel uit het spoor lopende band kan compenseren, daarom dat ik deze verklaring elimineerde.