HansH schreef: ↑do 27 feb 2020, 18:50
volgens mij ziet iedereen over het hoofd dat we te maken hebben met de binnenkant van een bol, dus een holle spiegel met brandpunt. Daardoor gaat een lichtstraal uitwaaieren nadat die eerst door het brandpunt is gegaan, ookal is die lichtstraal oneindig dun. na 1 x reflecteren is hij dus al veel breder geworden en na enkele keren helemaal verdeeld over de bol.
Staaf dit met een berekening. Het middelpunt van een bol is helemaal geen brandpunt bij mijn weten.
Als de lichtstraal oneindig dun is gaat er niets uitwaaieren, de lichtstraal zal blijven heen en weer kaatsen tussen de 2 over staande punten op de bol. Ik heb reeds aangegeven wat er met een enkele (oneindig dunne) lichtstraal gebeurt.
Benm schreef: ↑do 27 feb 2020, 17:58
Ergens wordt dit een zuiver theoretische oefening.
Er bestaan domweg geen lasers zonder divergentie.
Perfect ronde bollen met een spiegellaag die 100% terugkaatst bestaan evenmin.
De combinatie van die factoren maakt het experiment praktisch onmogelijk om uit te voeren
Er bestaan ook geen cirkels, geen bollen geen veren met de volgende potentiaal :
\(U=\frac{kx^2}{2}\) enz....
Ook puntdeeltjes, niet samendrukbare bollen, staven, ideale gassen, perfecte vacuüms, rechte hoeken en wrijvingsloze oppervlakken bestaan niet. Wil niet zeggen omdat het niet bestaat dat het geen nuttige concepten zijn en we er niet over mogen nadenken. De echte wereld is heel chaotisch en in een experiment doen we veel moeite om een zo simpel mogelijke situatie te creëren waar zoveel mogelijk effecten worden uitgesloten (vacuüm trekken, afschermen straling, koeling,....).