Moderator: physicalattraction
Voor sommige frequenties zal je destructieve interferentie krijgen, voor andere juist constructieve.
Inderdaad. Antigeluid is bijvoorbeeld toepasbaar voor (noise canceling) hoofdtelefoons. Zeer lokaal werkt het, wat Xilvo zegt onmogelijk voor het overal te dempen.Xilvo schreef: ↑do 07 mei 2020, 10:56 Antigeluid wordt specifiek opgewekt en werkt dan op een bepaalde plaats terwijl ergens anders het volume dan juist toeneemt.
Het is onmogelijk op die manier het geluid overal te dempen.
Met reflectie door geluidsschermen is zoiets totaal onmogelijk voor geluid dat vele frequenties bevat, zoals geluid van wegverkeer.
Dat gebeurt ook bij geluid. Maar voor iedere andere frequentie liggen de plaatsen waar het uitgedoofd/verzwakt of versterkt wordt op andere plaatsen.vincentcius schreef: ↑vr 08 mei 2020, 12:33 Zoiets als dit dus .De ene golf word versterkt en de andere verzwakt en dus blijft het resultaat nul plus minus kinetische energie .
De frequentie blijft altijd gelijk.vincentcius schreef: ↑wo 03 jun 2020, 08:35 Ik heb nog een vraag over frequentie s door metaal heen .Is het nu zo dat dan een frequentie verandert die bv eerst door de lucht aankwam ? Dus dat zeg maar een lage frequentie een hogere word door aluminium omdat dat het geluid veel sneller verplaatst.
Als de voortplantingssnelheid verandert verandert de golflengte, niet de frequentie.vincentcius schreef: ↑do 04 jun 2020, 09:06 Snap ik niet helemaal.Naar wat ik begrijp van een frequentie is dat bv een frequentie van 25 Hz .Er 25 geluidsgolven per seconde voorbij komen . Schijnt een lage toon voor ons oor te zijn .Maar stel nou voor dat dat geluid in het water word gemaakt of in contact komt met water .En ik ben op dat moment net onder water gedoken .Dan verplaatst het zich in water toch veel sneller en hoor ik toch een hogere toon .En als iets zich sneller verplaatst dan gebeurd het toch ook vaker per seconde in mijn oor ?