@ Xilvo
Ik vraag mij af of een ronddraaiend geisoleerd strookje metaal wel een goed gedefinieerde potentiaal heeft. Zie ook hier: viewtopic.php?t=172964
Moderator: physicalattraction
Dat levert dan de hoogste capaciteit op en dus de luidste knal. Maar echt duidelijk is het mij niet of, en zo ja hoe, een combinatie van een grote en een kleine bol tot een hogere spanning (=langere vonk) kan leiden dan bij twee grote bollen; ik zou immers denken dat de veldlijnen in het eerste geval bij de kleine bol meer gebundeld worden zodat er eerder doorslag plaatsvindt. Kennelijk is dat toch niet het geval?Als je de luidste knal wilt gebruik je de grote bollen van beide elektrodes
Wat ik er van begrepen heb is dat de bekende regel van 30 kV/cm alleen geldt voor twee bollen met straal oneindig, of r/d>>1, waar d de breedte van de luchtspleet is. Maar voor twee gelijke bollen met eindige straal r is de doorslagspanning lager, volgens de formule \(Michel Uphoff schreef: ↑wo 22 jul 2020, 23:39 Maar echt duidelijk is het mij niet of, en zo ja hoe, een combinatie van een grote en een kleine bol tot een hogere spanning (=langere vonk) kan leiden dan bij twee grote bollen; ik zou immers denken dat de veldlijnen in het eerste geval bij de kleine bol meer gebundeld worden zodat er eerder doorslag plaatsvindt. Kennelijk is dat toch niet het geval?
Dan kun je beter de "toevallige" initiele lading na iedere vonk zelf injecteren, bijvoorbeeld met een opgewreven ballon die je op de juiste plek bij Wimshurstgenerator houdt. Als je het niet zelf forceert verandert na iedere vonk de positieve elektrode at random.Als ik vanwege die asymmetrie verschillende diameters wil gaan gebruiken, dan heb ik wel een eenvoudige methode nodig om de polariteit te bepalen.
Duidelijk. Hogere velddichtheid.dat komt doordat de doorslagspanning Ur afneemt als r kleiner wordt
Intuïtief zou ik het juist andersom zien; alleen elektronen kunnen zich verplaatsen dus als die samenpakken op de kleine bol, is er sneller een hoge velddichtheid en doorslag. Kun je het wat nader toelichten?Als je de langste vonk wilt, en je weet welke elektrode positief is, gebruik je de kleine bol van de positieve elektrode, en de grote bol van de negatieve.
Dat zou ik eenvoudig zo kunnen maken, maar als ik de kleine bol van de grote afschroef, dan zit ik of met een uitstekend draadeind of met een schroefgat op de grote bol. Dat levert scherpe overgangen en plaatselijk veel ladingsdichtheid op. Dus dat wil ik vermijden. Ik denk dat ik met twee verschillende maten afschroefbare ballen ga werken, kan ik kiezen voor kleine-klein, groot-klein (v.v.), groot-groot naar believen zonder dat ik oneffenheden heb.kun je de kleine bollen er vanaf schroeven?
Ik weet het niet. Ik heb het uit de beschrijving van Queiroz. In de originele tekst van Wimshurst uit 1893 staat een figuur met twee ongelijke elektrodes (de ene met een kleine bal, de andere met een grote), maar in de tekst noemt Wimshurst dat niet.Michel Uphoff schreef: ↑vr 24 jul 2020, 13:37Intuïtief zou ik het juist andersom zien; alleen elektronen kunnen zich verplaatsen dus als die samenpakken op de kleine bol, is er sneller een hoge velddichtheid en doorslag. Kun je het wat nader toelichten?Als je de langste vonk wilt, en je weet welke elektrode positief is, gebruik je de kleine bol van de positieve elektrode, en de grote bol van de negatieve.
Het voordeel van een dubbele bol op de negatieve elektrode is dat de vonk er soms spectaculair uitziet omdat hij de vorm heeft van een stam die in twee takken splitst. De stam gaat uit van de positieve bol, de twee takken gaan naar de twee negatieve bollen. Zoals op deze foto's van Steampunk Workshop en van Daniel RutterDat zou ik eenvoudig zo kunnen maken, maar als ik de kleine bol van de grote afschroef, dan zit ik of met een uitstekend draadeind of met een schroefgat op de grote bol. Dat levert scherpe overgangen en plaatselijk veel ladingsdichtheid op. Dus dat wil ik vermijden. Ik denk dat ik met twee verschillende maten afschroefbare ballen ga werken, kan ik kiezen voor kleine-klein, groot-klein (v.v.), groot-groot naar believen zonder dat ik oneffenheden heb.kun je de kleine bollen er vanaf schroeven?