Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 5.036
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: trajectory

ik definieer k=CdρA/(2mg) en jij definieert k=1/2CdρA
Zou dat het grote verschil voor L opleveren?
Laatst gewijzigd door ukster op wo 25 nov 2020, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik Speybrouck
Artikelen: 0
Berichten: 892
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 10:32

Re: trajectory

je kan uiteraard de cellen gebruiken ivm kenmerken kogel, ik heb de k waarde in de opgestuurde file nu wel aangepast aan jouw uniform 0.000625 waarde, anders staat er daar een formule. De enige cel die je daarnaar mag gebruiken is de cel in rij 30 de evoluerende x waarde. Het is de bedoeling deze cel op te drijven tot de cel b57 ongeveer op nul staat dus de grond
Je moet de waarde eens invoeren die in het paper staan en de afstand in mij file komt overeen met hun grafiekje.
de tijd is gekoppeld aan de afstand
Gebruikersavatar
Rik Speybrouck
Artikelen: 0
Berichten: 892
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 10:32

Re: trajectory

ukster schreef: wo 25 nov 2020, 19:18 ik definieer k=CdρA/(2mg) en jij definieert k=1/2CdρA
Zou dat het grote verschil voor L opleveren?
mijn file staat reeds op je 0.000625
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 5.036
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: trajectory

Ja, maar maak daar eens k=0,025 van? ( = 0,000625*4,08407*9,81)

voor k=0 (no drag) geeft de formule voor de totale afstand: L=163,1m
Gebruikersavatar
Rik Speybrouck
Artikelen: 0
Berichten: 892
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 10:32

Re: trajectory

dan kom je maar op een goeie 50 m mijn k is gewoon front opp * sg lucht* drag/(2*gewicht)
Gebruikersavatar
Rik Speybrouck
Artikelen: 0
Berichten: 892
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 10:32

Re: trajectory

ukster schreef: wo 25 nov 2020, 19:30 Ja, maar maak daar eens k=0,025 van? ( = 0,000625*4,08407*9,81)

voor k=0 (no drag) geeft de formule voor de totale afstand: L=163,1m
de file werkt niet voor 0 slaat titlt gezien opbouw formules
Gebruikersavatar
Rik Speybrouck
Artikelen: 0
Berichten: 892
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 10:32

Re: trajectory

het probleem zit niet in die k hoor jij stelt een waarde voor en ik heb ze gebruikt
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 5.036
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: trajectory

Rik Speybrouck schreef: wo 25 nov 2020, 19:48 dan kom je maar op een goeie 50 m mijn k is gewoon front opp * sg lucht* drag/(2*gewicht)
ik neem aan dat je bedoelt k=1/2CdρA ?
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 5.036
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: trajectory

Ik blijf erbij! Het zit'm toch in de definitie van k
mijn formules zijn gebaseerd op
kwadratische (lucht)wrijvingskracht
kwadratische (lucht)wrijvingskracht 887 keer bekeken
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 5.036
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: trajectory

Code: Selecteer alles

# example of numerical integration of projectile motion in 2D
import matplotlib.pyplot as plt
from math import sin, cos, atan2, pi, sqrt

# constants
rho = 1.22 # density of medium
g = 9.81   # acceleration of gravity

# projectile properties
A = 0.05  # cross sectional area
Cd = 0.5  # drag factor
m = 0.1   # mass

# initial velocity & angle (radians)
v = 10.      # m/s
theta = pi/4

# initial position, velocity, time
x = 0.
y = 5.    # height above target surface
vx = v * cos(theta)
vy = v * sin(theta)
vx_init = vx
t = 0.

# storage for the result
X = [x]
Y = [y]

# step size
dt = 0.01

def drag(v, theta):
    F =0.5*rho*v*v*A*Cd
    return (F*cos(theta), F*sin(theta))

while ((y>0) | (vy>0)):
    # instantaneous force:
    Fx, Fy = drag(v, theta)
    # acceleration:
    ax = -Fx/m
    ay = -Fy/m - g
    # position update:
    x = x + vx*dt + 0.5*ax*dt*dt
    y = y + vy*dt + 0.5*ay*dt*dt
    # update velocity components:
    vx = vx + ax*dt
    vy = vy + ay*dt
    # new angle and velocity:
    v = sqrt(vx*vx+vy*vy)
    theta = atan2(vy,vx)
    # store result for plotting:
    X.append(x)
    Y.append(y)
    t = t + dt

# adjust last point to Y=0 - we may have "overshot":
ft = Y[-2]/(Y[-2]-Y[-1]) # fractional time to last point
X[-1] = X[-2] + (X[-1]-X[-2])*ft
Y[-1] = 0.
t = t - (1-ft)*dt

print('Total flight time: %.3f sec\n'%t)
print('Total distance: %.2f m'%X[-1])
print('Initial horizontal velocity: %.2f m/s'%vx_init)
print('Final horizontal velocity: %.2f m/s'%vx)
plt.figure()
plt.plot(X,Y)
plt.title('projectile motion')
plt.xlabel('X position')
plt.ylabel('Y position')
plt.show()
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 5.036
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: trajectory

aangepast op k=CdρA/(2mg) geeft deze numerieke methode: L=95,93m en T=4,907s
dus zit ik er <1% naast met de door mij gebruikte formules
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 5.036
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: trajectory

Er blijkt een oplossing (benadering) te zijn voor dit systeem bestaande uit een expliciete analytische afhankelijkheid van de snelheid v van de hellingshoek θ van het traject en drie integraalvormen.
analytisch1
analytisch1 859 keer bekeken
meer formules:
analytisch2
Gebruikersavatar
Rik Speybrouck
Artikelen: 0
Berichten: 892
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 10:32

Re: trajectory

geef eens je k waarde zonder berekeneingen gewoon het getal en v0 is 40 ms
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 5.036
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: trajectory

zie openingsbericht ..
overigens is de terminale snelheid VT=1/√k=40m/s
Gebruikersavatar
Rik Speybrouck
Artikelen: 0
Berichten: 892
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 10:32

Re: trajectory

ukster schreef: do 26 nov 2020, 09:40 zie openingsbericht ..
overigens is de terminale snelheid VT=1/√k=40m/s
je vertrekt aan 40 en je komt neer aan 40 kan niet

Terug naar “Klassieke mechanica”