Op korte termijn wel ja, maar om nu een soort suicide squad rechtstreeks naar Mars te sturen ..
Er is bij mij geen twijfel dat de mensen lang voordat ze naar Mars gaan, naar de maan zullen terugkeren .. om allerlei redenen en lang niet op de eerste plaats voor ruimtevaart richting Mars. Dat zal voorlopig nog wel vanaf Aarde gaan, maar onbemand.
Een bemande missie naar Mars wordt geplaagd door een groot aantal problemen die nog moeten worden opgelost. Die plannen die spreken over het sturen van mensen op een nmbm "ruchtsichlosse" missie in de nabije toekomst zijn meer theater dan wetenschap .. sensatie.
Om mensen voor langere tijd te laten overleven, zouden een aantal onbemande missies nodig zijn om voorzieningen en leefgebieden te plaatsen om daar te overleven. Alles minder maakt het tot een zelfmoordmissie en .. waarom zou je mensen sturen als een robot het kan?
Dus een bemande missie naar Mars lijkt mij alleen zinvol als men ook gelijk een begin maken voor een soort kolonisatie (voor wetenschappers).
Misschien interessant:
https://www.science20.com/robert_invent ... ary-170088
En ook de link daar (wat weer een link geeft voor Elon Musk zijn wilde plannen).
.. Ik kwam ook deze tegen, met hetzelfde plaatje, of een deel ervan, van wat jkien stuurde:
kWeet niet hoe betrouwbaar t allemaal is though .. en er is zó veel wat dr. Google hierover vindt.
Ik weet wel dat er ook voorstanders zijn voor een rechtstreekse missie naar Mars (astronauten natuurlijk vooral) en dat er al sinds de jaren 70 over gedebatteerd wordt.
Bij een eerste bemande missie zou een psychiater aan boord ook wel handig zijn idd. @aadkr