Dus: je definieert de Kronecker delta zoals gebruikelijk,
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kroneckerdelta
en dan blijkt dat het ding, als je het als een 1,1 tensor opvat, dezelfde componenten heeft in alle coordinaten stelsels. Da's alles.
Ik zou zeggen dat die definitie alleen maar de componenten van de tensor geeft.Professor Puntje schreef: ↑ma 26 jul 2021, 19:42 Maar wat op internet rondgesnuffeld. Is het de bedoeling dat we de Kronecker delta als tensor aldus opvatten?\(\)\( \delta_b^a \, := \, \frac{\partial x^a}{\partial x^b} \)\(\)Die definitie levert voor ieder coördinatenstelsel x1, x2 , ... , xn een vierkant blok van n2 enen en nullen.
Ja, in de zgn. coordinatenbasis. Maar uiteindelijk maakt dat niks uit; de componenten zijn immers in elke basis hetzelfde.
Dat streepje staat voor "in het nieuwe coördinatenstelsel"? Verder is het mij niet duidelijk waarvan je bewijs uit gaat. Wat mij betreft zou het startpunt de gebruikelijke definitie moeten zijn:wnvl1 schreef: ↑di 27 jul 2021, 22:01 Om aan te tonen dat het om een tensor gaat, kunnen we het volgende bewijzen.
$$\bar{\delta_b^a} \, = \, \delta_d^c \frac{\partial \bar{x}^a}{\partial x^c} \frac{\partial x^d}{\partial \bar{x}^b}$$
We stellen c gelijk aan d en noemen dit n. Als c verschilt van d is de delta toch nul.
$$\bar{\delta_b^a} \, = \, \sum_n \frac{\partial \bar{x}^a}{\partial x^n} \frac{\partial x^n}{\partial \bar{x}^b}$$
$$\bar{\delta_b^a} \, = \, \frac{\partial \bar{x}^a}{\partial \bar{x}^b}$$
en dit is 1 als a gelijk is aan b en anders 0.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar coördinaten x^a transformeren niet als een vector. De componenten van een tensor transformeren dus zeker niet op dezelfde manier als de componenten van een coördinatenfunctie.
Nogmaals (en wat ik ook in mijn post hiervoor doe): contraheer deze definitie met een vector, en met een duale vector, en check de transformatie-eigenschappen van de componenten van de kronecker delta.Professor Puntje schreef: ↑wo 28 jul 2021, 09:09Dat streepje staat voor "in het nieuwe coördinatenstelsel"? Verder is het mij niet duidelijk waarvan je bewijs uit gaat. Wat mij betreft zou het startpunt de gebruikelijke definitie moeten zijn:wnvl1 schreef: ↑di 27 jul 2021, 22:01 Om aan te tonen dat het om een tensor gaat, kunnen we het volgende bewijzen.
$$\bar{\delta_b^a} \, = \, \delta_d^c \frac{\partial \bar{x}^a}{\partial x^c} \frac{\partial x^d}{\partial \bar{x}^b}$$
We stellen c gelijk aan d en noemen dit n. Als c verschilt van d is de delta toch nul.
$$\bar{\delta_b^a} \, = \, \sum_n \frac{\partial \bar{x}^a}{\partial x^n} \frac{\partial x^n}{\partial \bar{x}^b}$$
$$\bar{\delta_b^a} \, = \, \frac{\partial \bar{x}^a}{\partial \bar{x}^b}$$
en dit is 1 als a gelijk is aan b en anders 0.\(\)\( \delta_a^b = 1 \, \mbox{voor} \, a=b \,\,\, \& \,\,\, \delta_a^b = 0 \, \mbox{voor} \, a \neq b \)\(\)Van de aldus gedefinieerde Kronecker delta is mij niet duidelijk dat het een tensor is. Volgens mij is eerst een aangepaste interpretatie of definitie nodig voordat je de Kronecker delta als een tensor mag beschouwen. Zoals bijvoorbeeld door Math-E-Mad-X is gegeven.
Zijn de definities van een tensor als multilineaire functionaal en als getallenblok dat voldoet aan bepaalde transformaties als gevolg van een verandering van basis nog wel equivalent als je aanvullende restricties gaat opleggen aan de transformaties die geoorloofd zijn.flappelap schreef: ↑do 29 jul 2021, 08:53 Die laatste check is echter niet triviaal, want eigenlijk moet je bij het woord 'tensor' altijd de specifieke groep van transformaties vermelden. In de algemene relativiteitstheorie zijn dit bijna altijd impliciet de algemene coördinatentransformaties. Maar we zagen eerder al dat de epsilon-tensor alleen een tensor is voor die transformaties waarbij de determinant plusminus 1 is; onder algemene coördinatentransformaties is dat ding dus geen tensor. Ook een ding als de Christoffel-connectie is alleen een tensor onder een beperkte groep transformaties (waaronder de Lorentz-transformaties), maar zeker NIET onder algemene coördinatentransformaties.
Je kunt het vast ook met meer fancy-pancy wiskunde doen (met name wiskundigen hebben nog wel es een fetish voor coördinaat-onafhankelijke notatie), maar voor mij persoonlijk biedt dat geen extra inzicht.