Maar daar kan je (zoals ik het zie) geen getallen aan hangen. Dat kan pas bij een gerealiseerde meting, \(x_i\).
Ik weet het ook niet zeker, de slide is onduidelijk. En misschien fout.
Heel omslachtig en onhandig. Waarom dan precies evenveel verdelingen nemen als je metingen doet, met al die verdelingen identiek?wnvl1 schreef: ↑wo 11 mei 2022, 19:22 Als je nu in de slide \(X_i\) vervangt door ‘statistiek i-de meting’ of ‘stochastische variabele die de uitkomst van de i-de meting beschrijft. De meting / het meetproces wordt dan voorgesteld door het pijltje onder de trapeziums. En je voegt eraan toe dat \(\overline{X_n}\) de stochastische variabele is die het gemiddelde beschrijft van de eerste n metingen (hier heeft de index n immers een andere betekenis), dan is er met de slides niets mis, achteraf gezien. Of het duidelijk is in een inleidende cursus is iets anders.
\(\{X_1,X_2,...,X_n\}\) is zeker geen steekproef zoals je ook aangeeft.
\(\{X_1,X_2,...,X_n\}\) is geen gerealiseerde steekproef. Het beschrijft in het algemeen de verdeling van een hypothetische steekproef opgesplitst per sample.
\(X\) is een stochast met een zekere verdeling, onder andere gekenmerkt door een gemiddelde \(\bar{X}\).Jackshirak schreef: ↑wo 11 mei 2022, 20:46 Helpt dit iemand om mijn geplaatste slide beter te begrijpen? Zo ja, zou u het dan willen verduidelijken aan de hand van een voorbeeld? Mijn oorspronkelijke vragen zijn nog steeds niet echt beantwoord volgens mij.
Alvast bedankt.