flappelap schreef: ↑di 07 jun 2022, 19:13
En over New Age gesproken: een notoir voorbeeld van QM-verkrachting is What The Bleep Do We Know.
Flappelap:
: - ) Nooit gezien, ik ben benieuwd!
en
flappelap schreef:QFT is zelfs meer dan dat vanwege het omvangrijke karakter: het is een paradigma, waarin we onder andere het standaardmodel in hebben geformuleerd binnen(en snaartheorie, wat in feite een 2-dimensionale QFT is).
QFT (Quoted for Thruth). Dat is een mooie!
Alleen kun je nog niet echt spreken van een paradigma
verschuiving, zoals wel bij "gewone" niet-relativistische kwantummechanica.
Tenminste, niet als geheel uhm .. hoe zeg ik het, delen ervan wel.
En, zoals ik begrijp, loopt QFT hier en daar nog wel tegen problemen aan. Zoals bijvoorbeeld met Hawking straling. Vandaar dat je daarover ook wat een "split" hebt in de gemeenschap, aldus Ethan Siegel.
QFT is ondanks haar verpletterend succes onbetwistbaar onvolledig. Met als grootste probleem:
Too Much Infinity.
Waardoor vaak pQFT (perturbative QFT) gebruikt wordt. Of andere benaderingen die op andere manieren een volwaardige kwantumveldentheorie binnen proberen te sluipen.. *
Misschien wat beter zo kort: In wezen vereist QFT velden die renormaliseerbaar zijn. Het "originele" standaardmodel is renormaliseerbaar. Maar als je eenmaal massieve neutrino's hebt toegevoegd, is t dat niet, althans niet triviaal. En zwaartekracht is duidelijk niet-renormaliseerbaar. Dus zou je QFT simpelweg als een "effectieve" theorie kunnen beschouwen, die goed werkt bij toegankelijke energieën, maar naarmate de energieschalen de Planck-schaal naderen, is er iets beters nodig (evenals bij het "mengen van energieschalen" voor een kwantumzwaartekracht).
*
https://www.quantamagazine.org/the-myst ... 20it%20out.
Trouwens, wel interessant om te lezen over paradigmaverschuiving met vooral de Examples hier:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Paradigm_shift
Ik hoop dat er tijdens mijn leven nog weer een nieuwe Galileo, Newton of Einstein nog een nieuwe deur opent waar fysici echt mee verder kunnen. En er zo een nieuwe, grote, paradigmaverschuiving komt. Want, laten we eerlijk zijn, we zitten (of men zit) toch wel wat vast. (Als je op de Nederlandse Wikipedia pagina kijkt houden de voorbeelden ook al op bij relativiteit en kwantummechanica.)
Maar goed:
wnvl1 schreef:Maar als het in andere fora of op SE over gauge theorieën gaat, kan ik toch vaak niet volgen.
Ja, nou .. ik van Wikipedia al niet. (Laat staan je artikel op physicsforum (trouwens, viel me al eerder op, "a PhD in Quantum Gravity?? .. zoiets bestaat toch helemaal niet?)) Maar iig, ook omdat ik niet weet waarvoor ik me daarin zou verdiepen, want wat is het voordeel van zwaartekracht (bijvoorbeeld) beschrijven via een gauge theorie (GTG)?
PS. Dat boek van Zee is idd voor de meeste mensen niet zo geschikt (in zoverre QFT überhaupt geschikt is voor"de meeste mensen"). Ik had het er onlangs nog met iemand over (ook dat die van Zee zo populair is), maar je hebt eigenlijk twee soorten QFT boeken, aldus deze fysicus. Uhm, die van Schwartz is heel anders/een hele andere benadering, zo is mij verteld dan. Dat je je niet al allerlei essentiële voorkennis eigen gemaakt hebt, daar kwam het op neer.
PS2: Notities van David Tong? Mis ik iets of wordt dat filmpje bedoeld?