Er is niet een enkele conclusie ik kan alleen samenvatten betreffende de geribbelde flex. elec. buis. Ik kan alleen spreken over waarnemingen. Waarvan de kwantisatie van boventonen heb waargenomen met lange buis 2000 [mm].
Uit de experimenten:
1000 [mm] als trompet:
1) Bespeeld als trompet is de grondtoon: ~ 240 Hz tussen een A# en B (volgens webtooltje).
2) Perfecte ocataven als boventonen (octaaf is verdubbeling frequentie).
3) Indien ik een lange ribbel flexbuis aanspeel als trompet zijn meer verschillende boventonen speelbaar. Met de korte buis 1000 [mm] nauwelijks boventonen speelbaar.
*.wav (zipped):
1000 [mm] zacht aanblazen:
1) Zacht aangeblazen grondtoon spectrum: ~1950 [Hz] tussen een A# en B (volgens webtooltje).
2) Signaal ziet als sinus (geen dubbel pieken ofzo).
3) Het spectrum laat boven tonen zien op intervallen: 150 [Hz] (lineair verdeeld), Serie: 1782 [Hz] (zwak), 1951 [Hz] (sterk), 2108 [Hz] (medium), 2247 [Hz] (zwak). (meting indicatief).
4) De ondertoon 1782 [Hz] is sporadisch aanspeelbaar als hoogste intensiteit.
*.wav (zipped):
1000 [mm] snel aanblazen:
1) Sneller aangeblazen is de grondtoon hoger nu bij: ~2170 [Hz] C# (volgens webtooltje).
2) Het spectrum is niet sinus vormig.
3) Lineair verdeelde boventonen waargenomen: Serie: 2108 [Hz] (zwak), 2259 [Hz] (sterk), 2422 [Hz] (medium), 2597 [Hz] (zwak).
5) Harder aanblazen lijkt alsof signaal zacht aanblazen een octaaf naar boven is verschoven.
2000 [mm] lange buis:
1) Om een toon te generen hoeft me veel zachter te blazen.
2) Boventonen zijn makkelijker te creëren door iets harder te blazen.
3) Met zacht aanblazen sinus vormig met zweving. Spectrum (vorm) vergelijkbaar als: 1000 [mm]. Frequentie: 984 [Hz] (zwak), boventonen linear verdeeld: 1064 [Hz] (sterk), 1136 [Hz] (sterk), 1216 [Hz] (zwak), 1285 [Hz](zwak)...
4) Met kan sweepen betekend van zacht naar hard aanblazen. Indien men dit enkele malen doet hoort men de frequenties/noten in stappen omhoog gaan. Dit is ook in het spectrum te zien.
*.wav (zipped):
Het laatste punten 4) de kwantisatie van de boventonen als functie aanblaassnelheid word ook vermeld in de openings video (bij het sweepen). Zowel intuitief (mijn eigen gehoor en in spectogram).