Ik ben nog steeds met de hierboven genoemde methode bezig om te bepalen hoeveel keer gedeeld wordt door 2 voordat de sequence onder het basisgetal zakt.
Ik heb geturfd welke reeksen van x = a+n(2^b) bestaan t/m het basisgetal 512 (2^9)
Ik heb wat opmerkelijke dingen gezien.
- 2^3, 2^6 3n 2^9 komen niet voor. Als dat t/m 2^9 geldt dan is dat ook zo voor hogere getallen.
- 2^12, 2^15, 2^18, 2^21 en zelfs 2^24 heb ik al wel gevonden. Het ligt dus niet aan het veelvoud van 3 in de machten.
- 2^8 komt 6x voor. Dat vind ik best veel
- 2^10 heb ik ook al 4x gevonden
Met alleen een spreadsheet kom ik hier niet verder. Ik weet niet of ik de moeite wil nemen om hier een programma voor te maken.
Als ik dat doe zal ik waarschijnlijk de volgende methode gebruiken:
Ik zal werken per 2-macht. Dus beginnen bij 2, dan naar 4, naar 8, naar 16 enzovoort.
Iedere keer zal ik per getal (vanaf 1) het aantal delingen naar 1 of naar een getal lager dan het basisgetal tellen zoals in de vorige post en in mijn spreadsheet beschreven. Als ik de 2-macht berekeningen gedaan heb dan ga ik kijken welke getallen een aantal delingen <= de exponent van de 2-macht die ik op dat moment bekijk heeft. Die getallen schrap ik uit de lijst en beschouw ik als bewezen reeksen. De andere getallen dupliceer ik voor de volgende fase vermeerderd met de 2-macht.
Dus stel ik ga van 2^4 (16) naar 2^5 (32) werken dan bekijk ik het aantal delingen nodig zoals hierboven beschreven. Als dat 4 of minder is dan schrap ik die getallen. Is het meer dan dupliceer ik het getal door er 16 bij op te tellen. Het getal 15 bijvoorbeeld met 7 delingen dupliceer ik dan naar 15+16 = 31.
Als ik dan bij de stap naar 2^6 beslis dat ik ze allebei moet houden zal ik ze allebei dupliceren naar 15+32 = 47 en 31+32=63.
Op die manier zal ik als ik het goed doe voor elke reeks maar 1x hoeven rekenen en als ik geluk heb steeds minder getallen overhouden.
Ik denk dat ik een log moet bijhouden van getallen die ik berekend heb en welke reeks eruit voortkomt voor latere bewijsvoering en toetsing.
Uiteraard zal ik dat niet handmatig doen maar het door het programma laten uitvoeren. Per stap zal ik moeten bijhouden welke getallen geëlimineerd worden en welke overblijven.
Even getallen zal ik overslaan.
Ik zal moeten kijken hoeveel rekenkracht dit kost. Misschien wordt het te moeizaam in de buurt van de 2^40 of 2^50. Het zal er vanaf hangen hoe snel getallen geëlimineerd kunnen worden.
Wat denken jullie. Zou dat kunnen werken?