Hot topic nu er sprake is dat ASML Nederland wil verlaten.HansH schreef: ↑za 09 mar 2024, 10:03 Wat je bij ons ziet op het werk is dat de instroom van TU's afgestudeerden met een nederlandse nationaliteit tot de zeldzaamheden begint te behoren. het zijn vooral Indiers en Chinezen. en die gaan vaak na hun studie ook nog naar het buitenland. Blijkbaar zijn er nog maar weinig nederlanders te vinden die uberhaupt nog technische studies willen gaan doen. en dat betekent voor ons dat veel afdelingen langzamerhand verplaatsen naar het buitenland omdat het lastig is goede mensen te krijgen en al helemaal in gespecialiseerde richtingen. Als je het dan ook nog lastiger maakt door niet de juiste voorbereiding en motivatie aan te bieden op de middelbare school dan kun je wel nagaan waar het met Nederland naartoe gaat qua techniek.
Ja, maar dat vinden ze bij de curricula blijkbaar geen nijpend genoeg probleem. Liever veel stof oppervlakkig dan minder stof met diepgang en wiskundige formulering.HansH schreef: ↑za 09 mar 2024, 10:03Wat je bij ons ziet op het werk is dat de instroom van TU's afgestudeerden met een nederlandse nationaliteit tot de zeldzaamheden begint te behoren. het zijn vooral Indiers en Chinezen. en die gaan vaak na hun studie ook nog naar het buitenland. Blijkbaar zijn er nog maar weinig nederlanders te vinden die uberhaupt nog technische studies willen gaan doen. en dat betekent voor ons dat veel afdelingen langzamerhand verplaatsen naar het buitenland omdat het lastig is goede mensen te krijgen en al helemaal in gespecialiseerde richtingen. Als je het dan ook nog lastiger maakt door niet de juiste voorbereiding en motivatie aan te bieden op de middelbare school dan kun je wel nagaan waar het met Nederland naartoe gaat qua techniek.flappelap schreef: ↑za 09 mar 2024, 09:42 Het is gewoon een expliciete keuze voor verbreding. En daarmee verschraling, in mijn ogen. Het curriculumcommité ziet dat blijkbaar anders.
Het vak natuurkunde bereidt nu b.v. totaal niet voor op exacte studies zoals theoretische/technische natuurkunde of WTB. Blijkbaar vindt men dat geen probleem.
met veel stof oppervlakkig hoop je dat de student later meer in de diepte duikt als het nodig is. Maar omdat dat voor velen zelfstudie intensief en niet leuk is zal dat in de praktijk nadelig werken en misschien er zelfs wel voor zorgen dat velen toch iets anders gaan doen dan waarvoor ze opgeleid zijn omdat ze met hetgeen ze geleerd hebben onvoldoende bagage hebben. wat ik bij mijzelf merk is dat ik nu vooral voortborduur op wat ik in het verleden grondig heb geleerd en wat te oppervlakking was heb ik nog steeds moeite mee om dat goed te beheersen. ik heb darbij het geluk dat ik precies op de plek ben terecht gekomen waar mijn kracht ligt. maar in het algemeen is die kans 0.0 natuurlijk.
De vraag van TS ging over het vervangen van de formule door twee evenredigheden. Het is niet nodig en weinig zinvol in een reactie op iedere andere geuite gedachte in te gaan.
of dat nodig is en zinvol bepalen de mensen die samen zo'n topic inhoud geven en hoe het zich op basis van die inputs ontwikkelt. Bericht zo 03 mar 2024, 14:54 was aanleiding om het breder te trekken.
Natuurlijk kunnen leerlingen dat, maar wat schieten ze daar mee op? Als je 1 formule kunt invullen, kun je alle andere formules ook invullen, zeker als ze dezelfde vorm hebbeb. Dus een leerling die F = m * dv/dt kent, wordt weinig wijzer van ε = N * dφ/dt. En als je toetst of ze F = m * dv/dt kunnen invullen, hoef je dat niet meer met een formule van precies dezelfde vorm te doen.Xilvo schreef: ↑do 14 mar 2024, 10:08 Zoals ik eerder schreef, ik begrijp het idee achter deze verandering ook niet.
Maar feitelijk wordt vrijwel dezelfde informatie gegeven, op de evenredigheidsconstante na.
Dan kun je er inderdaad niet mee rekenen (tenzij die constante in de opgave alsnog gegeven wordt). Maar het is niet bepaald een ingewikkelde formule om in te vullen. Dat kunnen die leerlingen toch wel.