Xilvo schreef: ↑za 09 mar 2024, 09:20
sensor schreef: ↑vr 08 mar 2024, 22:46
We sluiten een volledig heelal met quantumcomputers, atomen en planeten uit.
Misschien moet je vertellen wat je hier precies met "het hele universum simuleren" bedoelt.
In mijn idee is dat ieder atoom, ieder subatomair deeltje, dus ook sterren, planeten, planten, dieren en ook (kwantum-)computers in dat universum.
Als jij iets anders bedoelt praten we langs elkaar heen.
Ik ga uit van de beginvraag op het physics forum
https://www.physicsforums.com/threads/n ... e.1060581/
De hoeveelheid informatie in het universum is alleen maar afhankelijk van het aan gebiedjes met planck lengte. De totale hoeveelheid informatie in het waarneembare universum wordt geschat door de oppervlakte van het waarneembare universum (de 'kosmologische horizon') in Planck-eenheden te meten. Dit komt neer op ongeveer 10^122 bits.
Er wordt verder niks gezegd over wat er in dat universum aanwezig is. Misschien is het wel een universum met alleen maar strings of iets dergelijks. Wat voor het heelal ook is je weet in ieder geval de informatie inhoud. Het gaat hier dus om een behoorlijk abstract geval.
Ik denk dat het voorbeeld wil aangeven dat je een probleem kunt hebben met enorm veel bits namelijk 10^122. Een dergelijk voorbeeld heb je natuurlijk niet met een simpel atoom of een molecuul. Dus op zich vind ik de schaal van het probleem wel een goed uitgangspunt. Het is natuurlijk een beetje saai om een les te beginnen met een probleem waarvoor je 10^122 bits nodig hebt.
We kunnen dit probleem omzetten naar de quantumcomputer met slechts 400 qubits, het gaat dan met 2^n.