en daardoor is er nu ook weer zoveel zinloos gediscussieer. referenties zonder fatsoenlijke verifierbare bronvermelding zijn zinloos.
Moderator: physicalattraction
en daardoor is er nu ook weer zoveel zinloos gediscussieer. referenties zonder fatsoenlijke verifierbare bronvermelding zijn zinloos.
Ik gaf wat ik vond, ik kan het niet helpen dat Wikipedia in dit geval geen bron gaf. Daarop doorgaan zonder zelf met een bron of plausibele verklaring te komen heeft inderdaad niet veel zin.
Maar wat op moment een niet plausibele verklaring lijkt kan wel helpen om een redenatie te triggeren die wel tot een goede berklaring leidt. Dus om aangedragen redenaties dan zonder pardon af te serveren betekent dat je jezelf en anderen kansen ontneemt om tot een goede verklaring te komen. Dus volgens mij heeft het daarom wel degelijk zin.
Natuurlijk is het onverstandig mogelijke verklaringen zonder pardon af te serveren.HansH schreef: ↑wo 03 apr 2024, 12:16 Maar wat op moment een niet plausibele verklaring lijkt kan wel helpen om een redenatie te triggeren die wel tot een goede berklaring leidt. Dus om aangedragen redenaties dan zonder pardon af te serveren betekent dat je jezelf en anderen kansen ontneemt om tot een goede verklaring te komen. Dus volgens mij heeft het daarom wel degelijk zin.
er waren 2 verklaringen gegeven:
Dat zijn geen verklaringen. Een verklaring geeft het mechanisme waardoor het effect optreedt. Dat gebeurt hier niet.
Maar een stationaire toestand (een toestand waarbij niets verandert) is dan weer in strijd met "nog niet voldoende tijd heeft gehad".wnvl1 schreef: ↑wo 03 apr 2024, 18:24 Volgens de thermodynomica moet je 100% relatieve vochtigheid hebben eer je druppels krijgt.
Het lijkt mij dat je dan moet denken aan een stationaire toestand (dynamisch evenwicht; geen statisch evenwicht) waarbij er druppels zijn. Ofwel aan die metastabiele toestand die er op neer komt dat de natuur nog niet voldoende tijd heeft gehad om een thermodynamisch evenwichtige toestand in te stellen. Ofwel is er iets verzwegen.
Het is vaag. Het komt uit de lucht vallen zonder verklaring of bron. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het juist is. Maar zolang ik dat niet zeker weet ga ik geen wijzigingen aanbrengen.
Lijkt mij onwaarschijnlijk. Je hebt een (in verhouding tot het watervolume) enorm verdampingsoppervlak, de ruimte tussen de druppeltjes is niet groot. Zolang er geen evenwicht is verdampt er water, daardoor neemt de absolute vochtigheid toe. Tegelijk daalt de temperatuur door dat verdampen waardoor de verzadigingsdampspanning daalt. Je gaat op twee manieren naar die 100% toe.
Dat is wel mogelijk, als er genoeg condensatiekernen in de lucht aanwezig zijn hecht de waterdamp zich hier aan vast. Dit kan mist worden. De RV hoeft dan niet per se 100% te zijn.
Je zegt dat het zo is, je geeft geen verklaring waarom het zo is. Waarom zou water condenseren tot voldoende grote druppeltjes om mist te zien als de RV <100% is?InHogereSferen schreef: ↑vr 26 jul 2024, 20:13 Dat is wel mogelijk, als er genoeg condensatiekernen in de lucht aanwezig zijn hecht de waterdamp zich hier aan vast. Dit kan mist worden. De RV hoeft dan niet per se 100% te zijn.
Het is theoretisch mogelijk dat condensatie kan beginnen iets voordat de lucht de 100% RV bereikt, vooral als er zeer efficiënte condensatiekernen aanwezig zijn die een hoge affiniteit hebben voor watermoleculen. Deze kernen kunnen watermoleculen aantrekken en binden bij een iets lagere RV, wat kan leiden tot de vorming van zeer kleine druppeltjes.