zie Bericht za 25 mei 2024, 12:52 redenatie
Ik snap de redenering niet helemaal, maar je moet er bewust van zijn dat als je individuele waterdeeltjes gaat versnellen tov elkaar (dat is waarnaar je verwijst denk ik), dan gaat dat kracht en arbeid kosten.HansH schreef: ↑za 25 mei 2024, 13:52 misschien nog even over een principe gedrag:
resonantie ontstaat omdat er een kracht evenredig is met een uitwijking (of moment evenredige met een hoek) en een massa om te versnellen of hoekversnelling te geven. met een bol in vacuum is het simpel de bol versnelt en dat vergt een kracht. maar een bol in vloeistof betekent dat de bol versnelt, maar tegelijkertijd de ruimte van de bol verplaatst wordt door de vloeistof. Dus kun je lijkt mij vervangen door een bolvormig gat in de vloeistof wat zich verplaatst dezelfde kant op.
ik zou dan denkbeeldig dat bolvormige gat kunnen opvullen met vloeistof en die vloeistof ook gaan versnellen de zelfe kant op. Maar dan reken ik teveel en moet ik dat dus compenseren door eenzelfde bol in tegenovergestelde richting te versnellen. Dus zoals ik het zie is de bol in vloeistof qua versnellingseigenschappen te vervangen door dezelfde bol in vacuum samen met dezelfde bol als vloeistof die in tegenovergestelde richting versnelt. dus als ik dan een bol zou nemen van een vaste stof met dezelfde dichtheid als de vloeistof dan zou er netto nooit een versnellende kracht nodig zijn.
Als de drag groot genoeg is, dan heb je geen trilling meer.HansH schreef: ↑za 25 mei 2024, 14:04 ook als ik hetzelfde proefje doe maar dan de massa niet aan een veer maar aan een slingertouwtje zie ik ook dat de resonantiefrequentie bij zelfde touwlengte veel hoger dan wanneer ik de massa in water onderdompel. als ik de dichtheid gelijk maak (flesje water vullen zodat het net blijft zweven) dan gaat de resonantiefrequentie zelfs naar 0.
maar ik regel het systeem naar een constante (kleine) amplitude. dan zorgt de elektronica er voor dat de term
het zijn 2 effecten denk ik:
Hoe doe je dat, juist dieHansH schreef: ↑za 25 mei 2024, 14:44 maar ik regel het systeem naar een constante (kleine) amplitude. dan zorgt de elektronica er voor dat de term
$$-\frac{CA}{2}\dot{x}^2$$ door de elektronica geleverd wordt met tegenovergesteld teken. of althans de bijbehorende energie over een complete resonante cycle. dus gaat het om de waarde van k met of zonder onderdompeling in vloeistof
het feit dat je naar een constante amplitude regelt betekent dat je het systeem aan moet drijven met een kracht in de frequentie waarmee het ding van nature resoneert. die constante amplitude en resonantiefrequentie kun je dan beschrijven met een DV die dan automatisch de vorm krijgt dat de uitwijking evenredig is met de versnelling vanwege het gegeven dat de amplitude constant is. (even de harmonische vervorming door de niet lineaire demping verwaarlozen)
Heb je de viscositeit ook gemeten want die lijkt me wel belangrijk hier.
nee, die kan ik niet meten. vraag is ook even wat die dan voor invloed zou moeten hebben. heeft invloed op de demping van de resonantie denk ik. maar die demping gaat straks cecompenseerd worden via een constante amplitude regeling.