Xilvo
Moderator
Artikelen: 0

Re: van 2 events 1 event maken

tuander schreef: zo 18 aug 2024, 09:21 als je 3 loodrecht op elkaar gerichte lichtklokken hebt (en een vierde die je vrij kunt roteren, ter controle). en de lichtklokken in y- en z-richting lopen even snel, terwijl de lichtklok in x-richting langzamer loopt (met de lorentz-factor), terwijl de controle-lichtklok hetzelfde gedrag vertoont als de andere drie, dan weet je dat Einstein's speciale relativiteitstheorie klopt. de lorentz-transformatie is dan bewezen geldig.

klopt dat?
Nee, op geen enkele manier.

* Iedere klok in eenzelfde inertiaalstelsel loopt even snel. De oriëntatie doet er niet toe.

* De controleklok kan in jouw voorstel nooit 'hetzelfde' gedrag vertonen want de drie onderling loodrechte klokken doen (volgens jou) niet hetzelfde. Het is alsof je zegt dat Pietje net zo lang is als Karel en Klaas, terwijl Karel 10 cm langer is dan Klaas.

* Een theorie kan je, tenslotte, nooit met een experiment bewijzen. Hoogstens kun je met een experiment een theorie falsifiëren.
tuander

Xilvo schreef: zo 18 aug 2024, 09:33
tuander schreef: zo 18 aug 2024, 09:21 als je 3 loodrecht op elkaar gerichte lichtklokken hebt (en een vierde die je vrij kunt roteren, ter controle). en de lichtklokken in y- en z-richting lopen even snel, terwijl de lichtklok in x-richting langzamer loopt (met de lorentz-factor), terwijl de controle-lichtklok hetzelfde gedrag vertoont als de andere drie, dan weet je dat Einstein's speciale relativiteitstheorie klopt. de lorentz-transformatie is dan bewezen geldig.

klopt dat?

* Iedere klok in eenzelfde inertiaalstelsel loopt even snel. De oriëntatie doet er niet toe.
Dan komen we dus terug op de blauwe en rode stip, die een andere delta t hebben. kun je een bezwaar aantonen in mijn berekening? (een ander bezwaar dan dat de delta x niet overeenstemt, zoals evilbro probeerde op te werpen)
Xilvo
Moderator

tuander schreef: zo 18 aug 2024, 13:14 Dan komen we dus terug op de blauwe en rode stip, die een andere delta t hebben. kun je een bezwaar aantonen in mijn berekening? (een ander bezwaar dan dat de delta x niet overeenstemt, zoals evilbro probeerde op te werpen)
Als de uitkomst van jouw berekening is dat twee haaks op elkaar staande klokken in hetzelfde stelsel anders lopen, dan is die berekening fout. Uitzoeken waar die berekening fout gaat is voor mij weinig interessant.
tuander

Xilvo schreef: zo 18 aug 2024, 13:37
tuander schreef: zo 18 aug 2024, 13:14 Dan komen we dus terug op de blauwe en rode stip, die een andere delta t hebben. kun je een bezwaar aantonen in mijn berekening? (een ander bezwaar dan dat de delta x niet overeenstemt, zoals evilbro probeerde op te werpen)
Als de uitkomst van jouw berekening is dat twee haaks op elkaar staande klokken in hetzelfde stelsel anders lopen, dan is die berekening fout. Uitzoeken waar die berekening fout gaat is voor mij weinig interessant.
Dat gaat zo niet. Ik heb heel veel moeite gedaan, en jij hoeft bijna niks te doen. Kun je mijn berekening niet weerleggen, dan mag je niet meer stellen dat die berekening fout gaat. de rode en blauwe stip van de bewegende lichtklok hebben dus een verschillende delta t voor de stilstaande waarnemer.
Xilvo
Moderator

tuander schreef: zo 18 aug 2024, 14:11 Dat gaat zo niet. Ik heb heel veel moeite gedaan, en jij hoeft bijna niks te doen.
Helemaal correct. Ik heb die moeite al lang geleden gedaan. Daardoor weet ik hoe de SRT werkt en wat de uitkomsten kunnen zijn. En vooral wat de uitkomsten absoluut niet kunnen zijn. Daar hoef ik nu nauwelijks nog iets voor te doen.
tuander schreef: zo 18 aug 2024, 14:11 Kun je mijn berekening niet weerleggen, dan mag je niet meer stellen dat die berekening fout gaat.
Jawel, hoor, zeker wel. Als iemand berekent dat alle voorwerpen naar boven, van de aarde af, vallen dan hoef ik die berekening niet te zien om te weten dat die fout is.
tuander

ik heb zelf ook nog nagedacht over hoe SRT werkt. Voor de stilstaande waarnemer R tikken de bewegende twee loodrechte lichtklokken NIET in hetzelfde tempo. Voor de meebewegende waarnemer R' tikken dezelfde 2 lichtklokken WEL in hetzelfde tempo. Dit alles BINNEN Speciale Relativiteitstheorie. Dat is een paradox, of het is een tegenstrijdigheid. Ik neig zelf naar het laatste.

Het verschil in de waarneming verklaar je niet uit het langzamer lopen van klokken in R'. Wel geldt voor R' dat:
delta x' = gamma * delta x
delta y' = delta y
dit verschil geeft je de ruimte om het niet gelijk tikken van de 2 klokken in R, om te zetten in het wel gelijk tikken van de twee klokken in R'

Dat deze paradox/tegenstrijdigheid bestaat binnen SRT is vrij fundamenteel.

Ik twijfel nog of ik SRT moet verwerpen vanwege het bewijzen van de tegenstelling? Dat zou je wel doen bij het bewijzen van een normale tweeling-paradox (2 bewegende waarnmers in x-richting) Ik werk zelf niet met SRT, dus het is niet heel belangrijk. ik moet echter wel eerlijk zijn naar mezelf. En ik wil er even de tijd voor nemen om het te laten bezinken
Xilvo
Moderator

tuander schreef: ma 19 aug 2024, 00:23 Voor de stilstaande waarnemer R tikken de bewegende twee loodrechte lichtklokken NIET in hetzelfde tempo. Voor de meebewegende waarnemer R' tikken dezelfde 2 lichtklokken WEL in hetzelfde tempo. Dit alles BINNEN Speciale Relativiteitstheorie. Dat is een paradox, of het is een tegenstrijdigheid. Ik neig zelf naar het laatste.
Het is geen paradox, het is geen tegenstrijdigheid. Het is onzin. Loodrechte klokken in hetzelfde stelsel lopen altijd even snel. Voor elke waarnemer.
tuander schreef: ma 19 aug 2024, 00:23 Ik twijfel nog of ik SRT moet verwerpen vanwege het bewijzen van de tegenstelling?
Nee, hoor, niet nodig. Je hebt geen tegenstelling bewezen.
tuander

Xilvo schreef: ma 19 aug 2024, 08:32
Het is geen paradox, het is geen tegenstrijdigheid. Het is onzin. Loodrechte klokken in hetzelfde stelsel lopen altijd even snel. Voor elke waarnemer.

[/quote]

Tsja, als je dat stelt, dan moet je dat eigenlijk bewijzen
Xilvo
Moderator

tuander schreef: ma 19 aug 2024, 16:07 Tsja, als je dat stelt, dan moet je dat eigenlijk bewijzen
Nee, ik moet niets.
Het volgt niet uit de theorie dat onderling loodrechte klokken anders lopen, het is ook nooit waargenomen. Dat is voldoende in de natuurkunde.
tuander

een makkelijker manier om het probleem te bekijken is misschien om te kijken naar een stilstaande lichtklok die wordt waargenomen door een bewegende waarnemer
stilstaande lichtklok bew waarnemer
voor die waarnemer geldt:
delta x' = gamma * delta x
delta y' = delta y

dus de x'-afstand is groter voor de bewegende waarnemer,
groter dan de y'-afstand
lichtsnelheid is gelijk in zowel y'-richting als in x'-richting voor de bewegende waarnemer
Xilvo
Moderator

tuander schreef: ma 19 aug 2024, 16:15 een makkelijker manier om het probleem te bekijken is misschien om te kijken naar een stilstaande lichtklok die wordt waargenomen door een bewegende waarnemer
De correcte (en makkelijke) manier is het gebruik van de Lorentz-transformaties. Eventueel een Minkowski-diagram.
Ik zie geen van beide.
tuander

zou je die zelf dan willen tekenen, en uitrekenen. Dat is leerzaam voor je
Xilvo
Moderator

tuander schreef: ma 19 aug 2024, 16:25 zou je die zelf dan willen tekenen, en uitrekenen. Dat is leerzaam voor je
Nee, dat is niet leerzaam voor mij.
tuander

Nou ja zelf weten. Een dergelijk minkowski-diagram had ik trouwens al eerder gepost in dit topic. met getallenvoorbeelden. van een bewegende lichtklok voor een stilstaande waarnemer. Als je had opgelet, dan had je dat geweten.

kijk dan even goed naar de rode en blauwe stip, en doe daarna een lorentz-trransformatie met de 'gap' tussen beide stippen. dan vind je exact de goede waardes
Xilvo
Moderator

tuander schreef: ma 19 aug 2024, 16:32 Nou ja zelf weten. Een dergelijk minkowski-diagram had ik trouwens al eerder gepost in dit topic.
Geen enkele tekening die je plaatste lijkt ook maar een beetje op een Minkowski-diagram.

Terug naar “Relativiteitstheorie”