Xilvo schreef: ↑ma 09 sep 2024, 11:58
Omdat je op ieder moment aan twee eisen moet voldoen; je moet door de stand de luchtwrijving compenseren en de stand moet zo zijn dat je geen component van de centrifugale kracht in de langsrichting van het stoelvlak krijgt. Dat lijkt mij niet mogelijk.
Maar als je kan laten zien dat het wel kan, dan heb ik natuurlijk ongelijk.
- schommel 818 keer bekeken
bijgaand plaatje laat de krachten zien.Fz is de zwaartekracht en de component daarvan in de richting van de schommelbeweging zorgt voor de 'vrije val' dus die component valt feitelijk weg uit de krachten die op de schommel en de bal die erop ligt werken.
Fc is de centrifugale kracht en die is altijd haaks op de schommel. Fw is de wrijvingskracht en die duwt de bal van de schommel.
er is natuurlijk een simpele manier om dat op te lossen, namelijk om een koppel aan te brengen op de draaipunten zodat het stoeltje precies dezelfde versnelling krijgt als de bal. Dan is dat deel van het probleem opgelost.
het volgende is dat je de schommel harder of zachter wilt laten slingeren zonder de bal van de stoel te laten glijden.
dat kun je doen door het draaipunt te verplaatsen over een cirkelboog met de bal als middelpunt op het moment dat de schommel stilhangt op de uiterste stand van de uitwijking.
volgens mij zijn we er dan.