Wetenschappers hebben blijkbaar altijd behoefte aan een "begin" en een einde".
Wat te denken van het uitgangspunt dat het universum al "altijd" heeft bestaan en "altijd"zal bestaan ?
Onder welke vorm dan ook !
Moderator: Rhiannon
Het cyclische model van het universum als een soort timeloop die zichzelf steeds op dezelfde wijze herhaalt is geloof ik op basis van empirische gegevens gedebunked, omdat er namelijk een deel van het universum 'verloren' gaat en daarom kan het nooit volledig in z'n oorspronkelijke staat terugkeren om opnieuw dezelfde bigbang te veroorzaken.ukster schreef: ↑ma 23 dec 2024, 15:58 het cyclic model van het universum, die suggereert dat het universum zich steeds herhaalt in cycli van expansie en samentrekking. Dit is een soort hybride theorie die sommige elementen van de steady state combineert met het idee van een herhaaldelijke Big Bang.
Hoewel het onwaarschijnlijk is dat de oorspronkelijke steady state-theorie een comeback maakt, kunnen ideeën die lijken op een "herhalend" of "cyclisch" universum, voortbouwen op elementen ervan.
Ik had het hier gelezen:Xilvo schreef: ↑ma 23 dec 2024, 10:08Waar komt dat citaat vandaan? Het lijkt me nogal vreemd om over de exacte grootte van deeltjes op die schaal te spreken.R_Bena schreef: ↑zo 22 dec 2024, 22:31 Ja, is dat zo? Kan er oneindig kleiner worden gegaan (oneindigheid naar het kleine toe)?
The recently proven Higgs boson particle is slightly smaller than the largest quark but still larger than the other five quark types. There are theoretical particles, preons, that are thought to be smaller than quarks, but they are only hypothetical particles at the present time.
Roger Penrose geeft een in mijn ogen heel plausibel model in zijn boek "Cycles of Time".R_Bena schreef: ↑ma 23 dec 2024, 16:08
Het cyclische model van het universum als een soort timeloop die zichzelf steeds op dezelfde wijze herhaalt is geloof ik op basis van empirische gegevens gedebunked, omdat er namelijk een deel van het universum 'verloren' gaat en daarom kan het nooit volledig in z'n oorspronkelijke staat terugkeren om opnieuw dezelfde bigbang te veroorzaken.
Maar dit is niet zozeer een cyclisch model als in een soort timeloop, maar meer systemen in systemen.
Dank, maar dat kan ik alleen lezen als ik (nog weer) een account aanmaak. Daar heb ik geen zin in.R_Bena schreef: ↑ma 23 dec 2024, 16:11 Ik had het hier gelezen:
https://homework.study.com/explanation/ ... quark.html
Juist. En wat zegt hij daarin?Xilvo schreef: ↑ma 23 dec 2024, 16:11Roger Penrose geeft een in mijn ogen heel plausibel model in zijn boek "Cycles of Time".R_Bena schreef: ↑ma 23 dec 2024, 16:08
Het cyclische model van het universum als een soort timeloop die zichzelf steeds op dezelfde wijze herhaalt is geloof ik op basis van empirische gegevens gedebunked, omdat er namelijk een deel van het universum 'verloren' gaat en daarom kan het nooit volledig in z'n oorspronkelijke staat terugkeren om opnieuw dezelfde bigbang te veroorzaken.
Maar dit is niet zozeer een cyclisch model als in een soort timeloop, maar meer systemen in systemen.
Nee, hoeft niet. De tekst staat daar in z'n volledigheid:Xilvo schreef: ↑ma 23 dec 2024, 16:15Dank, maar dat kan ik alleen lezen als ik (nog weer) een account aanmaak. Daar heb ik geen zin in.R_Bena schreef: ↑ma 23 dec 2024, 16:11 Ik had het hier gelezen:
https://homework.study.com/explanation/ ... quark.html
As far as we know, there is nothing smaller than a quark that is still considered a unit of matter. However, there are six different kinds of quarks of different sizes. This is important because there are some particles that are actually smaller than some quarks, but not all of them. The recently proven Higgs boson particle is slightly smaller than the largest quark but still larger than the other five quark types. There are theoretical particles, preons, that are thought to be smaller than quarks, but they are only hypothetical particles at the present time. While we may one day discover that the quark is not the smallest particle of matter, which is likely considering we once believed the same thing about atoms and then about protons, neutrons, and electrons, we have no evidence of smaller particles at this time.
Penrose stelt dat uiteindelijk na zeer lange tijd (>10100 jaar) alle materie verdampt tot fotonen. Zonder materie is "afstand" en "tijdsduur" niet langer meer betekenisvol. De periode van de oerknal tot oneindige expansie noemt Penrose een aeon. De gladde "haarloze" oneindige vergetelheid van het vorige aeon wordt de laag-entropische oerknaltoestand van de volgende aeoncyclus.
Geen idee hoe ze die afmetingen definiëren.R_Bena schreef: ↑ma 23 dec 2024, 16:17 Nee, hoeft niet. De tekst staat daar in z'n volledigheid:
As far as we know, there is nothing smaller than a quark that is still considered a unit of matter. However, there are six different kinds of quarks of different sizes. This is important because there are some particles that are actually smaller than some quarks, but not all of them. The recently proven Higgs boson particle is slightly smaller than the largest quark but still larger than the other five quark types. There are theoretical particles, preons, that are thought to be smaller than quarks, but they are only hypothetical particles at the present time. While we may one day discover that the quark is not the smallest particle of matter, which is likely considering we once believed the same thing about atoms and then about protons, neutrons, and electrons, we have no evidence of smaller particles at this time.
Dat is omdat ie uitgaat van het voortdurend uitdijen van het heelal?Xilvo schreef: ↑ma 23 dec 2024, 16:24Penrose stelt dat uiteindelijk na zeer lange tijd (>10100 jaar) alle materie verdampt tot fotonen. Zonder materie is "afstand" en "tijdsduur" niet langer meer betekenisvol. De periode van de oerknal tot oneindige expansie noemt Penrose een aeon. De gladde "haarloze" oneindige vergetelheid van het vorige aeon wordt de laag-entropische oerknaltoestand van de volgende aeoncyclus.
Dat moet wel, anders koelt het niet zo af dat ook alle zwarte gaten kunnen verdampen.R_Bena schreef: ↑ma 23 dec 2024, 20:44Dat is omdat ie uitgaat van het voortdurend uitdijen van het heelal?Xilvo schreef: ↑ma 23 dec 2024, 16:24Penrose stelt dat uiteindelijk na zeer lange tijd (>10100 jaar) alle materie verdampt tot fotonen. Zonder materie is "afstand" en "tijdsduur" niet langer meer betekenisvol. De periode van de oerknal tot oneindige expansie noemt Penrose een aeon. De gladde "haarloze" oneindige vergetelheid van het vorige aeon wordt de laag-entropische oerknaltoestand van de volgende aeoncyclus.