Regor
Artikelen: 0

Re: Wat als de boel oneindig is?

Wetenschappers hebben blijkbaar altijd behoefte aan een "begin" en een einde".
Wat te denken van het uitgangspunt dat het universum al "altijd" heeft bestaan en "altijd"zal bestaan ?
Onder welke vorm dan ook !
Professor Puntje

Nee hoor, het idee dat het universum altijd al heeft bestaan en ook altijd zal bestaan was onder wetenschappers best populair, totdat er empirische redenen werden gevonden een Big Bang te veronderstellen.
ukster

het cyclic model van het universum, die suggereert dat het universum zich steeds herhaalt in cycli van expansie en samentrekking. Dit is een soort hybride theorie die sommige elementen van de steady state combineert met het idee van een herhaaldelijke Big Bang.
Hoewel het onwaarschijnlijk is dat de oorspronkelijke steady state-theorie een comeback maakt, kunnen ideeën die lijken op een "herhalend" of "cyclisch" universum, voortbouwen op elementen ervan.
R_Bena
Beheer

ukster schreef: ma 23 dec 2024, 15:58 het cyclic model van het universum, die suggereert dat het universum zich steeds herhaalt in cycli van expansie en samentrekking. Dit is een soort hybride theorie die sommige elementen van de steady state combineert met het idee van een herhaaldelijke Big Bang.
Hoewel het onwaarschijnlijk is dat de oorspronkelijke steady state-theorie een comeback maakt, kunnen ideeën die lijken op een "herhalend" of "cyclisch" universum, voortbouwen op elementen ervan.
Het cyclische model van het universum als een soort timeloop die zichzelf steeds op dezelfde wijze herhaalt is geloof ik op basis van empirische gegevens gedebunked, omdat er namelijk een deel van het universum 'verloren' gaat en daarom kan het nooit volledig in z'n oorspronkelijke staat terugkeren om opnieuw dezelfde bigbang te veroorzaken.

Maar dit is niet zozeer een cyclisch model als in een soort timeloop, maar meer systemen in systemen, je zou kunnen zeggen een eindeloze reeks baboesjka poppen.
R_Bena
Beheer

Xilvo schreef: ma 23 dec 2024, 10:08
R_Bena schreef: zo 22 dec 2024, 22:31 Ja, is dat zo? Kan er oneindig kleiner worden gegaan (oneindigheid naar het kleine toe)?
The recently proven Higgs boson particle is slightly smaller than the largest quark but still larger than the other five quark types. There are theoretical particles, preons, that are thought to be smaller than quarks, but they are only hypothetical particles at the present time.
Waar komt dat citaat vandaan? Het lijkt me nogal vreemd om over de exacte grootte van deeltjes op die schaal te spreken.
Ik had het hier gelezen:

https://homework.study.com/explanation/ ... quark.html
Xilvo
Moderator

R_Bena schreef: ma 23 dec 2024, 16:08
Het cyclische model van het universum als een soort timeloop die zichzelf steeds op dezelfde wijze herhaalt is geloof ik op basis van empirische gegevens gedebunked, omdat er namelijk een deel van het universum 'verloren' gaat en daarom kan het nooit volledig in z'n oorspronkelijke staat terugkeren om opnieuw dezelfde bigbang te veroorzaken.

Maar dit is niet zozeer een cyclisch model als in een soort timeloop, maar meer systemen in systemen.
Roger Penrose geeft een in mijn ogen heel plausibel model in zijn boek "Cycles of Time".
Xilvo
Moderator

R_Bena schreef: ma 23 dec 2024, 16:11 Ik had het hier gelezen:

Dank, maar dat kan ik alleen lezen als ik (nog weer) een account aanmaak. Daar heb ik geen zin in.
R_Bena
Beheer

Xilvo schreef: ma 23 dec 2024, 16:11
R_Bena schreef: ma 23 dec 2024, 16:08

Maar dit is niet zozeer een cyclisch model als in een soort timeloop, maar meer systemen in systemen.
Roger Penrose geeft een in mijn ogen heel plausibel model in zijn boek "Cycles of Time".
Juist. En wat zegt hij daarin?
ukster

hoewel het idee van een timeloop in de klassieke zin dus waarschijnlijk niet houdbaar is door empirische data, kan nog steeds gedacht worden in termen van dynamische systemen die in bepaalde cyclische patronen of structuren evolueren, maar die nooit exact hetzelfde zullen zijn. Het universele proces van verandering blijft dus een belangrijk concept.
R_Bena
Beheer

Xilvo schreef: ma 23 dec 2024, 16:15
R_Bena schreef: ma 23 dec 2024, 16:11 Ik had het hier gelezen:

Dank, maar dat kan ik alleen lezen als ik (nog weer) een account aanmaak. Daar heb ik geen zin in.
Nee, hoeft niet. De tekst staat daar in z'n volledigheid:

As far as we know, there is nothing smaller than a quark that is still considered a unit of matter. However, there are six different kinds of quarks of different sizes. This is important because there are some particles that are actually smaller than some quarks, but not all of them. The recently proven Higgs boson particle is slightly smaller than the largest quark but still larger than the other five quark types. There are theoretical particles, preons, that are thought to be smaller than quarks, but they are only hypothetical particles at the present time. While we may one day discover that the quark is not the smallest particle of matter, which is likely considering we once believed the same thing about atoms and then about protons, neutrons, and electrons, we have no evidence of smaller particles at this time.
Xilvo
Moderator

R_Bena schreef: ma 23 dec 2024, 16:15
Xilvo schreef: ma 23 dec 2024, 16:11 Roger Penrose geeft een in mijn ogen heel plausibel model in zijn boek "Cycles of Time".
Penrose stelt dat uiteindelijk na zeer lange tijd (>10100 jaar) alle materie verdampt tot fotonen. Zonder materie is "afstand" en "tijdsduur" niet langer meer betekenisvol. De periode van de oerknal tot oneindige expansie noemt Penrose een aeon. De gladde "haarloze" oneindige vergetelheid van het vorige aeon wordt de laag-entropische oerknaltoestand van de volgende aeoncyclus.
Xilvo
Moderator

R_Bena schreef: ma 23 dec 2024, 16:17 Nee, hoeft niet. De tekst staat daar in z'n volledigheid:

As far as we know, there is nothing smaller than a quark that is still considered a unit of matter. However, there are six different kinds of quarks of different sizes. This is important because there are some particles that are actually smaller than some quarks, but not all of them. The recently proven Higgs boson particle is slightly smaller than the largest quark but still larger than the other five quark types. There are theoretical particles, preons, that are thought to be smaller than quarks, but they are only hypothetical particles at the present time. While we may one day discover that the quark is not the smallest particle of matter, which is likely considering we once believed the same thing about atoms and then about protons, neutrons, and electrons, we have no evidence of smaller particles at this time.
Geen idee hoe ze die afmetingen definiëren.
R_Bena
Beheer

Xilvo schreef: ma 23 dec 2024, 16:24
Xilvo schreef: ma 23 dec 2024, 16:11 Roger Penrose geeft een in mijn ogen heel plausibel model in zijn boek "Cycles of Time".
Penrose stelt dat uiteindelijk na zeer lange tijd (>10100 jaar) alle materie verdampt tot fotonen. Zonder materie is "afstand" en "tijdsduur" niet langer meer betekenisvol. De periode van de oerknal tot oneindige expansie noemt Penrose een aeon. De gladde "haarloze" oneindige vergetelheid van het vorige aeon wordt de laag-entropische oerknaltoestand van de volgende aeoncyclus.
Dat is omdat ie uitgaat van het voortdurend uitdijen van het heelal?
Xilvo
Moderator

R_Bena schreef: ma 23 dec 2024, 20:44
Xilvo schreef: ma 23 dec 2024, 16:24

Dat is omdat ie uitgaat van het voortdurend uitdijen van het heelal?
Dat moet wel, anders koelt het niet zo af dat ook alle zwarte gaten kunnen verdampen.
jazzer

Xilvo schreef: ma 23 dec 2024, 16:25
R_Bena schreef: ma 23 dec 2024, 16:17
... However, there are six different kinds of quarks of different sizes. This is important because there are some particles that are actually smaller than some quarks, but not all of them. ....
Geen idee hoe ze die afmetingen definiëren.
Hoogstwaarschijnlijk verwijzen ze naar de verschillen in energie of massa (in elektronvolt) van de quarks en het higgs boson.

Terug naar “Kennisleer, logica en wetenschapsfilosofie”