Het blijft toch zowieso een merkwaardig "spel". Want Rusland is op dit moment erg goed aan het verdienen door alle olie- en gasinkomsten. En kan dus weer uitgroeien tot een supermacht, zeker militair gezien. En toch nemen wij erg veel gas en olie van dit land af. Het bevestigt mij, dat politiek toch voor een belangrijk deel erg opportunistisch is. Nu profiteren en dan zien we wel hoe het morgen gaat.
Zo kan ik me voorstellen dat de relatie met China gewoon goed blijft. Haar groeiende macht niet hoeft te betekenen dat het mis gaat. De problemen meer religieus worden. Dus strijd tussen de Christelijke en de Islamitische wereld. Maar in de VS zijn er genoeg conservatieve denktanks die China al wel betitelen als de vijand van de toekomst. Ik kan me dan ook een scenario voorstellen waarop op een gegeven moment de verhoudingen tussen de VS en China verslechterd. Er allerlei incidenten ontstaat rond bijvoorbeeld de energiebronnen. En de VS bijvoorbeeld zijn schuld bij China eenzijdig annuleert.
Maar goed, het maakt des te meer duidelijk dat de toekomst voorspellen erg moeilijk is. Het kan alle kanten op... Dus het wordt vooral afwachten..