cheng schreef:Men plaats een klok A op de grond en een klok B op een hoge toren. Ze lopen niet even snel. Volgens het boek verloopt de tijd van de ene klok sneller dan de andere. Maar tijd hangt niet af hoe snel een klok loopt, of wel? Als een klok sneller beweegt, betekent niet dat tijd sneller verloopt. De klok is immers een instrument die een eenheid van tijd aangeeft. seconde dus. mijn conclusie is dat een ideale klok moet los van de invloeden van krachten in de omgeving.
hoop dat jullie me begrijpen.
In de algemene relativiteitstheorie, en over deze theorie spreken we als het over ruimte en tijd gaat, verloopt tijd trager in een groter zwaartekrachtsveld. Ook voor ideale klokken.
Als u stelt dat er een absolute tijd bestaat, zult u ook een verklaring moeten vinden waarom atoomklokken verschillende tijd meten, waarom sommige elementaire deeltjes langer blijven bestaan als ze bewegen met een grote snelheid, de precisiebeweging van Mercurius, de afbuiging van het licht door massa...
Wat die klokken betreft, als ze allebei op een vast stil punt staan lopen ze net zo snel. Pas als er beweging is onstaat het verschil. Kortom als je beide stil staat ga je parralel met de tijd mee. Op het moment dat je begint te bewegen gaat jou tijd iets langzamer t.o.v de persoon die stil staat. Beweging brengt verandering in tijd, en wel in de vertragende vorm.
Dit is, zoals bovenaan reeds verteld, niet helemaal correct.
aangezien dat snelheid relatief is kan je ook niet stellen dat de ene persoon stilstaat (tov van wat) en de andere beweegt. Je kan enkel zeggen dat A beweegt tov B. Beiden zullen echter bij de andere een tijdsvertraging waarnemen. Wie van beide gelijk heeft kan enkel gecontroleerd zijn als ze terug samenkomen. Dit kan enkel maar door te versnellen /vertragen.
Want ik ben met Newton eens. Tijd is absolute.
Dat waren de meeste tot dat de relativiteitstheorie is ontdekt. Misschien wordt het tijd dat jij deze ook ontdekt.