ibr schreef:Het hele gebeuren rondom de mentos muntje en een cola light draait dus om het volgende (samengevat):
* mentos-muntje komt in aanraking met cola, en verzwakt zo de oppervlakte-spanning
* De CO2 kan zo makkelijker uit de fles cola ontsnappen, en daarom krijg je een fontein.
Mijn vraag is: Kun je de eventuele reactievergelijking tussen de stof in de mentos-muntje en de stof in de cola (CO2 of de "arabische gom"?) op een manier weergeven?
En heeft "arabische gom" een scheikundige formule?
Ik vraag me dus af of het hele gebeuren op basis van een puur scheikundige vergelijkingen kan verklaard worden.
Ik wil het proefje namelijk graag als onderwerp voor mijn profielwerkstuk gebruiken, maar ik weet niet of er genoeg scheikunde bij zit.
Zo niet, dan moet ik het met de natuurkunde gaan doen (drukmeter op de dop). Maar ik weet niet of er dan genoeg aan te meten is.
offtopic: ik stel voor om het hier puur over de inhoud van het onderwerp te hebben, de vele filmpjes die worden gepost hebben volgens mij redelijk weinig rendement.
Als je meer scheikunde wilt toevoegen aan het proefje is het misschien handig om de aflevering van Mythbusters op te zoeken over Mentos en Cola (huidige seizoen in Amerika). In deze aflevering doen ze tests met verschillende bestanddelen van mentos en cola. Zo vergelijken ze bijvoorbeeld de reactie van gewone spa rood op het toevoegen van mentos en spa rood met toegevoegde aspartaam. Uit hun experimenten bleek dat aspartaam, caffeine en arabische gom de reactie bevorderden.
De belangrijkste drijfveer achter het hele proces is als ik mij niet vergis nucleatie. De mentos heeft een ruw oppervlak, waarop, net als op je champagneglas, een ophoping van CO
2 kan ontstaan, waardoor er vanaf de mentos CO
2 bellen uit de cola kunnen komen. Doordat de mentos in de cola zinkt, vindt het hele proces onder in de fles plaats. Doordat de reactie erg heftig is (waarschijnlijk ook mede door de andere stoffen in de cola en de mentos), nemen de opstijgende CO
2 bellen een groot gedeelte van de cola ook mee uit de fles.