PNCO
Artikelen: 0

Re: Herinvoering militaire dienstplicht

Helly1975 schreef:
PNCO schreef:
Voor mij is het juist een voorbeeld voor hoe dom en naief mensen zijn. Je gaat toch niet vechten voor iemand anders (de baas van de NAVO, de EU of welke organisatie dan ook), terwijl jij in een leger zit dat in essentie slechts 1 doel dient: Nederland beveiligen!
Hier moet ik toch echt even op reageren want van dergelijke teksten word ik bloedlink. Hoe durf je een dergelijke tekst te schijven. Heel Margraten zal zich in zijn graf omdraaien, die hun leven hebben gegeven zodat jij hier dergelijke onzin kan schrijven in vrijheid.
Ik ga er vanuit dat WO2 een set-up is, in dit verband.. dat wel..

Vrijheid is absolute vrijheid voor mij, niet een vrijheid gebonden aan regeltjes bedacht door wie dan ook. Net een tikkie anders, een groot verschil qua impact..
Elk leger is in principe een aantasting van onze vrijheid, maar dat hoort er nou eenmaal bij. Daar hebben wij voor gekozen met zijn allen.
Aantasting van vrijheid?. Of zou het een voorwaarde zijn voor  vrijheid?. Er zijn nu eenmaal mensen die niet een roze wereldbeeld hebben zoals jij.
Mijn wereldbeeld is eerder rood. Rood van de bloedige onnodige doden, rood van de woede en angst in de ogen van mensen die het nog niet doorhebben.. Dat wij een leger nodig hebben, vind ik eeen aantasting van mijn vrijheid ja..
Verder interessant stuk natuurlijk, maar ik ben uberhaupt tegen oorlog. Zinloos, van boven gestuurd en met een welhaast altijd vaststaande uitkomst.
Ieder wel denkend mens is tegen oorlog!.

p.s

Lees jij eigen teksten nog eens na, je zwalkt in je beargumentatie van het ene uiterste naar het andere uiterste, zonder een duidelijk standpunt in te nemen.
Ik heb dit gisteren getypt en 1 keer nagelezen en ik kon me er op dat moment wel in vinden. Het was ook niet zo zeer een standpunt innemen, het was eerder mijn reactie op het essay wat ergens daarboven stond..

Mijn standpunt is, dat zolang we het hebben zoals we het nu hebben, de mens absoluut vrij moet worden gelaten qua al dan niet kiezen voor het leger. Het leger is toch al een internationale aangelegenheid.. en ik hoef niet gedrild te worden.. dat doe ik mezelf wel aan.. :roll:
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.
Helly1975

Set-up? Ik begrijp dit woord niet in deze context. Wat bedoel je te zeggen?,.
Vrijheid is absolute vrijheid voor mij, niet een vrijheid gebonden aan regeltjes bedacht door wie dan ook. Net een tikkie anders, een groot verschil qua impact..

En bij deze wil ik stellen dat het idee om de leerplicht op te voeren tot 18
Dit vind ik toch een behoorlijk roze wereldbeeld, niemand heeft absolute vrijheid. Jij niet, ik niet. We dienen ons de hele dag te houden aan plichten en regeltjes. Je hebt het zelf over leerplicht. Het woordje plicht zit hier ook in, ook heb je een belastingplicht e.d (hier heb je het dus ook gewoon over “dwang”). Ik vindt het dus ook een dooddoener dat het verplichte wordt gebruikt als het om militaire dienstplicht gaat. Er werd / wordt ook gesproken om op scholen een extra jaar in te vullen voor het vervullen van een sociale dienstplicht. Hier hoor je dan over het algemeen positieve geluiden over (afgezien van de invulling en uitvoering).

Ik ben dit topic gestart niet om het te hebben over een militair apparaat voor oorlogsvoering maar als een belangrijk sociaal onderdeel voor een samenleving. Ik heb hiervoor al een aantal argumenten gegeven. Mijn belangrijkste argument is dat je om leert gaan met jongens uit alle hoeken van NL en met verschillende achtergronden. Je slaapt, eet, leeft sport, stapt samen etc. Je leert omgaan met hiërarchie en autoriteit. Ik denk dat een militaire dienstplicht bijdraagt aan het “volwassen” worden. Je voorbereidt op de maatschappij. Ik zie dan ook meer dat een militaire dienstplicht een verlening kan zijn van je school maar dan niet in vakken maar als vorming als mens. Je hoort een hoop “ouderen” zeggen dat ze tijdens de dienstperiode het vervloekt hebben maar nu zeggen dat hun dienstperiode een belangrijk positief deel in hun leven is geweest.
PNCO

Helly1975 schreef:
PNCO schreef:
Set-up? Ik begrijp dit woord niet in deze context. Wat bedoel je te zeggen?,.

En bij deze wil ik stellen dat het idee om de leerplicht op te voeren tot 18
Dit vind ik toch een behoorlijk roze wereldbeeld, niemand heeft absolute vrijheid. Jij niet, ik niet. We dienen ons de hele dag te houden aan plichten en regeltjes. Je hebt het zelf over leerplicht. Het woordje plicht zit hier ook in, ook heb je een belastingplicht e.d (hier heb je het dus ook gewoon over “dwang”). Ik vindt het dus ook een dooddoener dat het verplichte wordt gebruikt als het om militaire dienstplicht gaat. Er werd / wordt ook gesproken om op scholen een extra jaar in te vullen voor het vervullen van een sociale dienstplicht. Hier hoor je dan over het algemeen positieve geluiden over (afgezien van de invulling en uitvoering).

Ik ben dit topic gestart niet om het te hebben over een militair apparaat voor oorlogsvoering maar als een belangrijk sociaal onderdeel voor een samenleving. Ik heb hiervoor al een aantal argumenten gegeven. Mijn belangrijkste argument is dat je om leert gaan met jongens uit alle hoeken van NL en met verschillende achtergronden. Je slaapt, eet, leeft sport, stapt samen etc. Je leert omgaan met hiërarchie en autoriteit. Ik denk dat een militaire dienstplicht bijdraagt aan het “volwassen” worden. Je voorbereidt op de maatschappij. Ik zie dan ook meer dat een militaire dienstplicht een verlening kan zijn van je school maar dan niet in vakken maar als vorming als mens. Je hoort een hoop “ouderen” zeggen dat ze tijdens de dienstperiode het vervloekt hebben maar nu zeggen dat hun dienstperiode een belangrijk positief deel in hun leven is geweest.
Ik zie vrijheid dus op een heel andere manier dan jij.. :roll:

Verder heb je wel degelijk een punt met je betoog over de positieve invloed van het leger, maar dan blijf ik me afvragen of dit niet ook op een andere manier kan..

Hier even wat ik de essentie uit jouw reactie vind:

Je leert omgaan met hiërarchie en autoriteit. Ik denk dat een militaire dienstplicht bijdraagt aan het “volwassen” worden. Je voorbereidt op de maatschappij.

En dit is dus precies waarom ik er niet aan mee wil werken. Ben dan ook positief beinvloedt door Raymzter's texten. Wees geen slaaf van de maatschappij is zijn idee. Hiërarchie en autoriteit zorgen juist voor het voor ons zo bekende wereldbeeld van verdeel en heers..

Maar hier komen we uiteindelijk niet verder mee; ik zie hoe het zou moeten zijn - jij ziet hoe het binnen het huidige systeem kan werken. En dat verschil is in dit geval denk ik onoverbrugbaar.
Helly1975

Ik zie vrijheid dus op een heel andere manier dan jij.. :P
Dat is ook het mooie van vrijheid, een ieder mag zijn eigen mening geven en ik respecteer ieder zijn mening.
Verder heb je wel degelijk een punt met je betoog over de positieve invloed van het leger, maar dan blijf ik me afvragen of dit niet ook op een andere manier kan..
Dan vraag ik je, hoe? en op welke manier?. Met de volgende, in mijn ogen, essentiële voorwaarde om verschillende mensen met diverse achtergronden en overtuigingen bij elkaar te brengen en hun samen te laten werken op verschillende gebieden, zonder hier een vorm van dwang toe te passen. Immers jou dagelijkse sociale contacten bestaan, hoofdzakelijk, uit mensen waarvan jij hebt besloten om mee om te gaan. Of te wel gelijk denkende. De "wereld" van anders denkende zal dan in mijn ogen beperkt worden en je zou niets tot weinig van die "wereld" mee "krijgen", doordat je niet wordt gedwongen om met die wereld samen in een tentje op de hei te staan. Dit kan niet anders leiden dan iets "goeds" waarvan je misschien later zegt, dat was nog niet eens zo gek.
PNCO schreef:Hier even wat ik de essentie uit jouw reactie vind:

Je leert omgaan met hiërarchie en autoriteit. Ik denk dat een militaire dienstplicht bijdraagt aan het “volwassen” worden. Je voorbereidt op de maatschappij.

En dit is dus precies waarom ik er niet aan mee wil werken. Ben dan ook positief beinvloedt door Raymzter's texten. Wees geen slaaf van de maatschappij is zijn idee..
Geen slaaf van de maatschappij. Tsja, das een interessante uitspraak van de rapper (ik moest er even op googlen :P ), p.s zou die rapper geen belasting betalen? :roll: .

Maar als je geen slaaf van de maatschappij wilt zijn, dan vraag ik je, hoe stel je je dat voor?. Immers je zult moeten werken in dit land om in je dagelijks levensonderhoud te voorzien. Ben je dan een slaaf?. Je kan er ook voor kiezen om niet te gaan werken en je hand ophouden, ben je dan niet meer een slaaf van de maatschappij? en maak je dan niet misbruik van andere "slaven" die belasting betalen om jou als slaaf te onderhouden. Eerlijk, hoe wil je niet slaaf van de maatschappij zijn?.
Hiërarchie en autoriteit zorgen juist voor het voor ons zo bekende wereldbeeld van verdeel en heers..
Hierachie en autoriteit zorgen voor orde. Het zou een chaos worden zonder hierachie en autoriteit in een samenlevening. Het is hoe de hierachie en autoriteit zich opstellen naar de mensen. Hierachie en autoriteit zorgen niet voor verdeel en heers, mensen doen dit.
Maar hier komen we uiteindelijk niet verder mee; ik zie hoe het zou moeten zijn - jij ziet hoe het binnen het huidige systeem kan werken. En dat verschil is in dit geval denk ik onoverbrugbaar.
Onoverbrugbaar lijkt het me niet aangezien ik dan van jou graag wil horen, hoe jij denkt dat, "hoe het zou moeten zijn", kan worden bereikt.
PNCO

Helly1975 schreef:
PNCO schreef:
Ik zie vrijheid dus op een heel andere manier dan jij.. :P
Dat is ook het mooie van vrijheid, een ieder mag zijn eigen mening geven en ik respecteer ieder zijn mening.
Schuw vooral geen kritiek overigens! Met kritiekloosheid bereik jij niets, ik niets en het wederzijdse geslijm houdt ons af van de waarheid 8)

Dan vraag ik je, hoe? en op welke manier?. Met de volgende, in mijn ogen, essentiële voorwaarde om verschillende mensen met diverse achtergronden en overtuigingen bij elkaar te brengen en hun samen te laten werken op verschillende gebieden, zonder hier een vorm van dwang toe te passen. Immers jou dagelijkse sociale contacten bestaan, hoofdzakelijk, uit mensen waarvan jij hebt besloten om mee om te gaan. Of te wel gelijk denkende. De "wereld" van anders denkende zal dan in mijn ogen beperkt worden en je zou niets tot weinig van die "wereld" mee "krijgen", doordat je niet wordt gedwongen om met die wereld samen in een tentje op de hei te staan. Dit kan niet anders leiden dan iets "goeds" waarvan je misschien later zegt, dat was nog niet eens zo gek.    
De sociale contacten zijn er nodig, om jezelf telkens weer te bevestigen. Daarom kies je inderdaad ook je contacten enigzins zorgvuldig uit. Door middel van fora zoek ik juist mijn tegengestelden (en gelijkgestelden). Ik wil mezelf graag op laten gaan in een discussie, om te leren van mijn fouten (in denkwijze) en te leren van andermans wijsheden/onwijsheden... Ik zoek geen wereld waarin ik altijd gelijk heb, alsjeblieft niet! Ik wil elke dag leren en daarmee begin ik bij mezelf. Ik wil niet verzadigen, ik wil niet mijn fouten wegdenken achter een of ander masker: ik wil de fouten en problemen die ik heb/veroorzaak bij de wortel aanpakken.

Hoe het op een andere manier kan, is een voor mij diepere vraag. Een vraag waarvan het antwoord nog alle kant op gestuurd kan worden. Maar gewoon stoppen met oorlog zou voor mij al een begin zijn. De vraag, of dit realistisch is, komt hier natuurlijk bij ieder weldenkend mens op. Echter is het voor mij ook zo,

dat oorlogen meer kwaad dan goed doen. Wat wil je van de mensen?

Je hebt een aantal punten opgenoemd, die in het leger worden bijgeleerd:

- discipline

- respect

- hierachie en autoriteit

Nou vind ik dit juist ideale onderwerpen om tijdens opvoeding en scholing te bespreken... Ouders zijn als beste in staat om kinderen wat bij te leren - zij zijn hier in mijn ogen dan ook (zeker in de eerste paar levensjaren) hoofdverantwoordelijk voor. Het onderwijs (zeker het basisonderwijs) moet worden aangepast; er moet meer aandacht komen aan de persoonlijke ontwikkelingen van de kind. Noem het spiritueel, noem het de emotionele kant.. iig de punten die jij bedoelt als zijnde het positieve uit het leger, zijn in mijn ogen te bereiken mits er een fatsoenlijk onderwijssysteem beschikbaar is.

Het kan namelijk in mijn ogen op een betere manier, dan via de 'drill'

De staat bepaalt nu het onderwijs. Dit gaat imho zienderogen achteruit. Zeker ouders moeten het heft weer in eigen handen nemen, en wat kritischer kijken naar wat de kinderen te leren krijgen. Zelf aanvullen is denk ik niet meer dan logisch.. Maar ouders vertrouwen het onderwijs te veel (de naiviteit van de mensen moet dus ook worden aangepakt).

Op de rest kom ik zo terug, aangezien je een aantal verwante punten al in je reacties hebt verwerkt.
PNCO schreef:Hier even wat ik de essentie uit jouw reactie vind:

En dit is dus precies waarom ik er niet aan mee wil werken. Ben dan ook positief beinvloedt door Raymzter's texten. Wees geen slaaf van de maatschappij is zijn idee..
Geen slaaf van de maatschappij. Tsja, das een interessante uitspraak van de rapper (ik moest er even op googlen :P ), p.s zou die rapper geen belasting betalen? :roll: .  

Maar als je geen slaaf van de maatschappij wilt zijn, dan vraag ik je, hoe stel je je dat voor?. Immers je zult moeten werken in dit land om in je dagelijks levensonderhoud te voorzien. Ben je dan een slaaf?. Je kan er ook voor kiezen om niet te gaan werken en je hand ophouden, ben je dan niet meer een slaaf van de maatschappij? en maak je dan niet misbruik van andere "slaven" die belasting betalen om jou als slaaf te onderhouden. Eerlijk, hoe wil je niet slaaf van de maatschappij zijn?.
Ik ben afhankelijk van geld, van de overheid, van de gemeente, van mijn onderwijsinstelling, van mijn directe omgeving, van mijn indirecte omgeving, van wat ze in USA beslissen enz...

Als ik besluit niet meer te gaan werken, ga ik zeker niet de hand ophouden. Want dan blijf ik afhankelijk van het systeem. Eerder ergens in nowhere een huisje met een moestuintje en ik red me wel. Maar dat wil ik niet, ik wil het liever hier veranderen dan dat ik weg moet trekken.

Door niet meer iets materieels te verlangen, door me zoveel mogelijk onafhankelijk van de maatschappij te maken, wil ik langzaamaan uit de slavernij stoppen. Goed nadenken over de wereld en hoe het allemaal in mekaar steekt is daarbij belangrijk. Want iedereen zit tot zijn nek in deze consumptiemaatschappij en om te overleven moeten we blijven consumeren. Wat weer ten nadele gaat van anderen, getuige de vele 'mooie' beelden van o.a. Unicef..

En natuurlijk af van het 'ego'-zijn.. het ik-denken vervuilt mijn geest enorm heb ik ondervonden. En het zorgt dat er lagen om mijn echte ik heen komen, die moeilijker dan de vorige te doorbreken zijn.. En dus sluit je jezelf op in een cirkelbeweging..
Hiërarchie en autoriteit zorgen juist voor het voor ons zo bekende wereldbeeld van verdeel en heers..

Hierachie en autoriteit zorgen voor orde. Het zou een chaos worden zonder hierachie en autoriteit in een samenlevening. Het is hoe de hierachie en autoriteit zich opstellen naar de mensen. Hierachie en autoriteit zorgen niet voor verdeel en heers, mensen doen dit.
Cirkelredenering imho!

Hiërarchie en autoriteit zorgen niet voor orde, ze zorgen voor controle. Weten wij of het chaos zou worden zonder die 2? Nee! Waarom niet? Omdat het nooit heeft kunnen en mogen bestaan.

Hiërarchie en autoriteit zijn ingesteld door de machthebbers. En de machthebbers hebben het idee, dat doordat de hierarchie en autoriteit door hen zijn vastgesteld, dat zij de rechtmatige machthebbers zijn. Dit gaat zo van generatie op generatie. Nu hebben we dan tegenwoordig geen koningen en horigen meer, nee, we doen het met politieke partijen en burgers. Niet veel veranderd, behalve dat het allemaal iets subtieler is geworden. Zolang wij niet inzien dat hierarchie en autoriteit de machthebbers houdt waar zij zitten en de burger houdt waar zij zit, namelijk de machthebbende met macht en controle en de burger die alles maar moet slikken en uitvoeren, heeft het ook niet zo veel zin om hier over te discussiëren. De regering is er imho niet om ons te helpen, enkel om er voor te zorgen dat de cirkel der macht blijft draaien..

Onoverbrugbaar lijkt het me niet aangezien ik dan van jou graag wil horen, hoe jij denkt dat, "hoe het zou moeten zijn", kan worden bereikt.
Ik heb een poging gewaagd middels mijn reactie.

Ik zie dat de mens veel meer kan, dan zij denkt. Ik zie dat elk mens met dezelfde mogelijkheden geboren wordt, de mogelijkheid tot denken en ervaren. Ik zie dat denken en ervaren zorgt voor kennis. Ik zie in mijn geval dat de kennis er toe geleid heeft, dat ik de wereld zoals zij is, niet langer kan accepteren als zijnde mijn goede wereld. Er is te veel fout en er kan zoveel aan worden gedaan. Echter lijkt iedereen zich liever van de waarheid weg te houden, om zo hun illusionaire leven van welvaart en veiligheid in veiligheid te brengen. Mensen zien de waarheid wel, maar niet in haar volledigheid. Want de echte waarheid doet pijn, mensen zullen tot hun dood blijven lijden en de ontwetendheid tov dit lijden levert slechts een extra masker op wat moeilijk te doorbreken valt. En alle ellende in de wereld laat ons slechts een spiegel zien; echter herkennen wij onszelf er niet in.

Wij zien onszelf als gelukkig en vrij; maar hebben wij ooit daadwerkelijk nagedacht over deze termen en de implicaties die dit met zich meebrengt?

Is het antwoord op deze vraag "Ja", hoe zie je deze termen dan?

Is het antwoord op deze vraag "Nee", is het dan niet gerechtvaardigt om eens over de vraag na te denken?

Want zoals Voltaire ooit al zei op een reactie van iemand die stelde dat "Het leven goed is": Compared to what?
gewoon

Juist daarom moeten ze de dienstplicht WEL terug invoeren...ik ken binnen de famillie een groot aantal jongeren die net van school komt, ik woon in de stad en zie elke dag hoe jongeren na school hun tijd verprutsen met stoer te doen,in de weg te lopen,het ene liefje na het ander, roken,drinken,mensen uitmaken,en de boel afbreken...

Ik heb 2 leraren in de famillie en die ergeren zich mateloos aan de mentaliteit van de jeugd...

Een deel gedraagt zich voorbeeldig maar de meerderheid heeft geen goede manieren,opvoeding en vooral respect...wel energie teveel...

Die energie zullen ze in het leger wel kunnen gebruiken en de rest leren ze er ook wel...

Daarna kunnen ze beslissen of ze gaan werken,studeren of zelfs in het leger blijven.
Sandeman

Doe maar mij invoering van de sociale dienstplicht. :roll:

Of een ander soort van workshop waarbij o.a. aan de orde komt: "conflicten en probleemoplossing", "het stimuleren van een positief zelfbeeld", "zelfreflectie", "het bevorderen van creativiteit", "leren om jezelf te verdedigen, zowel woordelijk als fysiek" etc.

Dit zijn natuurlijk zaken die je in principe van huis uit dient mee te krijgen en misschien ook wel op school (basis- en middelbaar).

Ikzelf hekel 't leger, vind 't voornamelijk geldverspilling, en getuigen van het onjuiste voorbeeld geven.

1 van de redenen dat ik 't leger verfoei is dat je verplicht wordt om zelf niet na te denken, en klakkeloos te doen wat je "meerdere" je verteld om te doen.

En over de mensen die nu op de Margraten liggen, ik vraag me af wat ze nu werkelijk denken over het leger.

Waar zijn die mensen nu eigenlijk voor gestorven? Hoezo "dit nooit meer"?

Vrijheid is idd niet iets vanzelfsprekends. En dit komt o.a. door het bestaan van legers, van wapens, en vooral van hebzucht en honger naar macht en invloed.

Het bestaan van een leger geeft aan dat je de ander niet vertrouwt, het is een aards/menselijk symptoom van hoe beroerd onze situatie geworden is.

En hoewel ik van mening ben dat we de legers die nu bestaan, zouden moeten inzetten tegen elk dictatoriaal regime dat waar dan ook de scepter zwaait, ben ik tevens van mening dat we daarna zouden moeten werken aan geleidelijke uitfasering van alle legers.

Laten we alsjeblieft wat anders, wat leukers gaan doen, dan ons continu voor te bereiden op vechten tegen onszelf.
"Optimism is our moral duty"
PNCO

Sandeman schreef:Doe maar mij invoering van de sociale dienstplicht. :P  

Of een ander soort van workshop waarbij o.a. aan de orde komt:  "conflicten en probleemoplossing", "het stimuleren van een positief zelfbeeld", "zelfreflectie", "het bevorderen van creativiteit", "leren om jezelf te verdedigen, zowel woordelijk als fysiek" etc.

Dit zijn natuurlijk zaken die je in principe van huis uit dient mee te krijgen en misschien ook wel op school (basis- en middelbaar).  

Ikzelf hekel 't leger, vind 't voornamelijk geldverspilling, en getuigen van het onjuiste voorbeeld geven.

1 van de redenen dat ik 't leger verfoei is dat je verplicht wordt om zelf niet na te denken, en klakkeloos te doen wat je "meerdere" je verteld om te doen.

En over de mensen die nu op de Margraten liggen, ik vraag me af wat ze nu werkelijk denken over het leger.

Waar zijn die mensen nu eigenlijk voor gestorven? Hoezo "dit nooit meer"?  

Vrijheid is idd niet iets vanzelfsprekends. En dit komt o.a. door het bestaan van legers, van wapens, en vooral van hebzucht en honger naar macht en invloed.

Het bestaan van een leger geeft aan dat je de ander niet vertrouwt, het is een aards/menselijk symptoom van hoe beroerd onze situatie geworden is.  

En hoewel ik van mening ben dat we de legers die nu bestaan, zouden moeten inzetten tegen elk dictatoriaal regime dat waar dan ook de scepter zwaait, ben ik tevens van mening dat we daarna zouden moeten werken aan geleidelijke uitfasering van alle legers.

Laten we alsjeblieft wat anders, wat leukers gaan doen, dan ons continu voor te bereiden op vechten tegen onszelf.
Helemaal mee eens! Het leger houdt het probleem in stand; het zorgt niet voor een verbetering van de welvaart. Het houdt alleen de huidige verdeling in stand.. :roll:
ArjenvS

Ik ben van mening dat voor integratie, acceptatie, respect, normen, waarden en discipline het goed zou zijn voor de samenleving als jongeren een militaire dienstplicht vervullen.
Ik vraag me af waarom je slechts een miliatire dienstplicht wil zien. Ikzelf ben het namelijk volledig met je eens als je zegt dat het goed is voor iemand om onder een "strak" regime te komen een kleine periode in je leven. Ook is het goed voor iemand om dienstbaarheid aan de samenleving te leren. MAAR ik ben een tegenstander van het militaire apparaat. Ik ben namelijk de mening aangedaan dat er slechts oorlog kan ontstaan wanneer twee samenlevingen beide een leger hebben. Wanneer een samenleving geen leger heeft kan er geen oorlog ontstaan ook.

Mijn idee is om een ander soort van plicht te scheppen. Bijvoorbeeld wijkopruim diensten of mensen die de natuur willen onderhouden en doen bloeien of voor mijn part in de zorg. Als alle mensen die net van school komen uit bijvoorbeeld deze drie zouden kunnen kiezen leren ze voor een groot deel dezelfde dingen. Ook leren ze wat dat betreft zorgzaamheid in plaats van hoe te schieten.

Ik zou dit een heel leuk plan vinden.

Arjen

--edit--

Ik zie net sandemans post pas eigenlijk. Ik geloof dat we het heel aardig eens zijn.

:roll:
It is a miracle that curiosity survives formal education.

~Albert Einstein
Assassinator

quote]eIk ben namelijk de mening aangedaan dat er slechts oorlog kan ontstaan wanneer twee samenlevingen beide een leger hebben. Wanneer een samenleving geen leger heeft kan er geen oorlog ontstaan ook.[/quote]

nou, dat is helaas niet waar, hoe je het ook went of keert de mensheid blijft hebberig en dit snal niet veranderen, landen zodner leger worden binnen de kortste keren door hebberige landen onder de voet gelopen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Sandeman

PNCO schreef:
Helemaal mee eens! Het leger houdt het probleem in stand; het zorgt niet voor een verbetering van de welvaart. Het houdt alleen de huidige verdeling in stand..   :roll:  
Kwas 't ook behoorlijk eens met jouw eerdere bijdrage, moet ik zeggen. 8)
Sandeman

eIk ben namelijk de mening aangedaan dat er slechts oorlog kan ontstaan wanneer twee samenlevingen beide een leger hebben. Wanneer een samenleving geen leger heeft kan er geen oorlog ontstaan ook.
nou, dat is helaas niet waar, hoe je het ook went of keert de mensheid blijft hebberig en dit snal niet veranderen,
Waarom blijft "de mensheid" zoals je 't noemt, eigenlijk hebberig Assassinator?

Wat zit daarachter denk je?

En kan dat veranderd worden en zoja, hoe? Volgens jou dan....
landen zodner leger worden binnen de kortste keren door hebberige landen onder de voet gelopen.
Hoe kom je hier toch bij? Ik weet dat er meer mensen zijn die op deze manier denken, maar kom nou toch zeg, hoezo?

"hebberige landen"? Ik denk dat je in de war bent met hebberige machtshebbers, da's iets heel anders, da's maar een hele kleine groep mensen.

En diezelfde kleine groep mensen bepaalt wanneer en of er oorlog gevoerd wordt, snap je?
Assassinator

tsja, dat zijn goede vragen, ik weet ook waarom maar als je naar de praktijd kijkt is het wel zo, maar je hebt wel gelijk dat het geen hebberige landen zijn maar heberige machthebbers.

ja en waarom blijven ze hebberig, dat zal wel diep in onze geest zitten, ik hoop in ieder geval wel dat we er afkomen, een 3de wereldoorlog zal een hoop goedmaken.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
TwistedMind

En diezelfde kleine groep mensen bepaalt wanneer en of er oorlog gevoerd wordt, snap je?
Oorlogen kunnen alleen gevoerd worden als de meerderheid van het land er achter staat. Ook in Irak was niet heel de bevolking leidzaam slachtoffer van Saddam. Een groot deel was voor hem. Ten tijde van de Irak/Iran oorlog vochten sjieitische burgers Irak zelfs tegen het (Sjiietische) Iran. In Duitsland was ook gewoon het grootste deel van de bevolking voor.

Een politieke elite kan niets zonder mensen die allen belasting betalen en bereid zijn voor het land te werken en te vechten.
(-% Twistedmind %-)
PNCO

TwistedMind schreef:
Sandeman schreef:
Oorlogen kunnen alleen gevoerd worden als de meerderheid van het land er achter staat. Ook in Irak was niet heel de bevolking leidzaam slachtoffer van Saddam. Een groot deel was voor hem. Ten tijde van de Irak/Iran oorlog vochten sjieitische burgers Irak zelfs tegen het (Sjiietische) Iran. In Duitsland was ook gewoon het grootste deel van de bevolking voor.

Een politieke elite kan niets zonder mensen die allen belasting betalen en bereid zijn voor het land te werken en te vechten.
Media-propaganda, politieke propaganda...

Hou de mensen dom, vertel ze het verhaal dat jij wil dat ze horen en je krijgt de bevolking achter je. Beschuldig zo af en toe de 'vijand' en de burgers zullen het als vijand gaan zien. Wij worden op zo'n ontstellend grote schaal gebombardeerd met propaganda, dat we het niet eens meer als propaganda herkennen - het wordt zelfs ons wereldbeeld.

Dat wil ik voor mezelf veranderen, ik geloof niet langer alles wat er in de krant staat. Ik zoek mijn eigen waarheid, omdat ik voor mezelf weet dat dit de enige waarheid is, die de moeite waard is te weten.. de rest is voor mij slechts een aanvulling op mijn eigenlijke waarheid en dient dus grondig te worden geanalyseerd alvorens ik het evt. overneem..

Mensen, denk voor jezelf, denk vrij! 8)

Terug naar “Rechtswetenschappen”