Dirk B
Artikelen: 0

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Volgens mij zit direct aan de ingang van een (RMS) voltmeter voor wiiselspanning al direct een brugcel gelijkrichter die de negatieve halve sinussen naar boven omklapt.

Vervolgens even naar de defenitie van de effectieve spanning.

Voor zover ik weet is de effectieve waarde van een wisselspanning juist die waarde van een gelijkspanning die vermenigvuldigd met de tijdsperiode van een halve sinus, het oppervlak dus, overeenkomt met het oppervlak onder de halve sinus periode.

Voor een halve sinus periode is die factor inderdaad wortel 2.

In het geval van de dimmer hebben we te maken met 1/4 sinus periode waarin de sinus actief is, echter de voltmeter integreerd ook over de 1/4 periode waarin de sinus niet actief is.

Hierdoor wordt de factor dus 2*wortel2 en heeft naar mijn idee Klazon ook gelijk want 325/2xwortel2=115 Volt en dat is dus de helft van 230Volt.

Dus ben ik het ook met Klazon eens dat wanneer je met een voltmeter 115 volt over de lamp meet je er van uit mag gaan dat de lamp start op de top van de sinus.
klazon
Pluimdrager

Dirk,

Je zit er dichtbij. Bij RMS haat het niet om het oppervlak onder de sinus, maar om het oppervlak onder het kwadraat van de sinus, en dan daar de wortel uit.

Zoals de term RMS zegt: Root Mean square. Oftewel: de wortel uit het gemiddelde van het kwadraat.

Je rekensom om tot 115V te komen is te ingewikkeld, de werkelijkheid is veel simpeler. Als je een RMS meter aan de netspanning hangt, dan wijst hij 230V aan. Ga je de sinussen op de helft van de tijd afhakken, dan heb je ook maar de helft van de tijd spanning. Dus wijst de meter de helft aan van 230V, dat is 115V.
solarplanet

Klazon je schrijft dat de op de helft ontstoken sinus 115 volt zal zijn gemeten door de multimeter,maar de sinus top waarop je die ontsteekt is 230 volt,wat is dan in het echt de waarde?

Beginnend bij 230 volt toch en dan afnemend?
Stop de overbevolking
klazon
Pluimdrager

maar de sinus top waarop je die ontsteekt is 230 volt
Voor de zoveelste keer: de topwaarde van de sinus is niet 230V.
solarplanet

Klazon waarom meet je dan over een in pulsen gestuurde gelijkstroom of daarna de in helften gedeelde pulsen uit een accu bv wel de gehele waarde van bv 12 volt?
Stop de overbevolking
klazon
Pluimdrager

Geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt.
sdk

..

solarplanet: jij hebt echt een oscilloscoop nodig; maakt niet uit of het een simpele is of niet, maar neem van mij aan: je hebt een scoop nodig. Niet om iets te meten wat je niet ook met een multimeter kan (in context van deze thread) maar puur om inzicht te verkrijgen in dat waar je mee bezig bent. Je kunt met een scoop precies de sinus zien, waar je hem in/uit schakelt, hoe hoog de top is etc.

..
klazon
Pluimdrager

Naast die oscilloscoop heeft solarplanet nog iets nodig: meer kennis van wisselstroomtheorie en meettechniek.
solarplanet

Ja daarom stel ik bv vragen op dit forum maar mijn vraag is:

Waarom meet je dan over een in pulsen gestuurde gelijkstroom of daarna de in helften gedeelde pulsen uit een accu bv wel de gehele waarde van bv 12 volt
Stop de overbevolking
klazon
Pluimdrager

Waarom meet je dan over een in pulsen gestuurde gelijkstroom of daarna de in helften gedeelde pulsen uit een accu bv wel de gehele waarde van bv 12 volt
Omdat je verkeerd meet, of de meetwaarden verkeerd interpreteert.

Beschrijf eens met wat voor schakeling je zoiets hebt geconstateerd.

Het probleem wat ik met jouw postings heb is dat je wel allemaal vragen stelt, maar dat je heel slecht onder woorden brengt wat je nou eigenlijk wilt en wat je aan het uitvogelen bent. Als je goede antwoorden wilt, dan zul je toch moeten leren om beter te formuleren en wat meer van je achtergronden te laten zien.
solarplanet

Ik lees dat in de theorie,dat een gelijkspanning opgedeeld in pulsen de spanning behoud als de weersatnd ohms is.

Stel ik neem een accu en deel de glijkstroom in pulsen van 100 t/m bv 10.000 hz dan zal elke puls 12 volt bedragen.De pulsvorm is dan waarschijnlijk een blokgolf.

Daarom snap ik niet dat je over een sinusvormige wisselspanning gedeeld in pulsen de helft vd spanning zou meten als je een puls of sinus op de helft ontsteekt middels een dimmer.

Wat ik aan het doen ben is begrijpen hoe onderdelen werken.
Stop de overbevolking
sdk

welk type multimeter / voltmeter gebruik je? Waarschijnlijk een beetje een simpele (niet een true-RMS meter), die in de DC stand gewoon piekgelijkricht, of iets in die trant. Vandaar meet je dus 12V, ookal is de effectieve waarde van je in pulsen opgedeelde gelijkspanning anders.

In theorie is de RMS waarde van de blokgolf gelijk aan d*Vpiek. Waar d de dutycycle is oftewel het quotient van de tijd dat de puls hoog is en de periode van de blokgolf.

Met een meter die piekgelijkricht meet je Vpiek, niet Vrms. Dus vandaar. Hetzelfde geldt voor in pulsen gedeelde wisselspanningen - voor dat je weet wat je meet, moet je eerst weten wat de meter meet. Ik raad je aan een 'True RMS' voltmeter te gebruiken.

HTH
klazon
Pluimdrager

...Stel ik neem een accu en deel de glijkstroom in pulsen van 100 t/m bv 10.000 hz dan zal elke puls 12 volt bedragen.De pulsvorm is dan waarschijnlijk een blokgolf.
Je bent hier aan het theoretiseren. Maar heb je het experiment ook uitgevoerd? Heb je een 12V gelijkspanning in pulsen gehakt? En heb je daar een voltmeter tegenaan gehouden? Wat voor een meter? En wat wees hij aan?

Kortom, word nou eens concreet, wat heb je geprobeerd, en wat was het resultaat?
solarplanet

Ik heb een multimeter HQ Power DVM891 dus die meet gewoon de effectieve waarde.

Wat mijn theorie over die 12 volt betreft is dat inderdaad gewoon theorie,ik heb dat nog niet getest omdat ik geen frequentie regelaar heb.

Maar ik begrijp wel dat als je de tijd verkleind vd pulsen je ook je weerstand moet verkleinen want anders zakt je spanning in.

Ik heb het over in verhouding tot.

Maar even wat anders:

Als je de frequentie v e wisselspanning over een ohmse weerstand verhoogt NEEMT DAN DE STROOM TOE?

ik kwam op 2 mogelijkheden:

1:Als je de de tijd vd sinus verkleind verkleind recht evenredig ook de stroom door de weerstand.

2.De stroom neemt door de weerstand toe net als met een condensator en je zou de weerstand kunnen verkleinen.(alleen bij een spoel neemt de stroom af)

Wat is waar?
Stop de overbevolking
klazon
Pluimdrager

Maar ik begrijp wel dat als je de tijd verkleind vd pulsen je ook je weerstand moet verkleinen want anders zakt je spanning in.
Hier snap ik echt geen bal van. Over welke weerstand heb je het nu?
solarplanet schreef: 

Maar even wat anders:

Als je de frequentie v e wisselspanning over een ohmse weerstand verhoogt NEEMT DAN DE STROOM TOE?
Nee, de stroom blijft gewoon evenredig met de spanning. Als je tenminste alleen de frequentie verandert en verder niks.

Terug naar “Elektrotechniek”